جایگزین مسیر

عصر طلایی دیگر تمام شده است!

by | اسفند , ۵ , ۱۳۹۳

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران:

مدتهاست که از سلطه شیاطین سرخ بر تخت و تاج لیگ برتر میگذرد, از ان بازی های زیبایی که تیم فرگوسن بزرگ ارائه میداد, از ان قهرمانی های پی در پی, از ان عصر طلایی.

هواداران یونایتد اکنون شاهد منچستری دیگر هستند, منچستری متفاوت, منچستری که زمین تا اسمان با ان تیم های رویایی فرگی فاصله دارد. انها اکنون باید با این تیم کنار بیایند زیرا که این یونایتد مانند گذشته مدعی تمامی جام ها نیست.

شاید در اینده یک یونایتد جدید ساخته شود که مانند گذشته بی نظیر باشد شاید که دوباره یک عصر طلایی دیگر را شاهد باشیم اما اکنون این چنین نیست.

دیگر کم کم هواداران یونایتد این مسئله را میپذیرند و حتی اسطوره های بزرگ یونایتد نیز بر این باورند که باید با این تیم فعلی کنار امد طوری که گری نویل اسطوره شیاطین سرخ میگوید:

***همه هواداران از جمله خود من دیگر وقت ان رسیده است که دوران باشکوه سلطه فرگی و یونایتد بر روی لیگ برتر و اروپا را به دست فراموشی بسپاریم و از قضاوت عصر جدید با عصر طلایی دست برداریم.همه چیز تغییر کرده است از بازیکنان گرفته تا کادر فنی و سرمربی و سبک بازی.

من نمیدانم که یونایتد میتواند با این سبک بازی که ارائه میدهد موفق شود یا خیر اما لوئیس فن خال باید بداند که چکار میکند همه ما باید به او باور داشته باشیم قرار نبود که سرمربی جدیدی که میخواهد بیایید از همان سبک قدیم استفاده کند مسلما هر مربی سبک و شیوه خودش را برای ارئه بازی دارد.

مسلما سرمربیگری یونایتد یکی از سخت ترین شغل های دنیا است زیرا که یونایتد 26 سال است به یک سبک و یک مربی عادت کرده است هواداران نباید انتظاراتی که در دوره فرگی داشتند را اکنون از لوئیز فن خال داشته باشند در غیر این صورت مانند این میماند که شما 26 سال با یک همسر زندگی کنید و سپس بعد از سالها از او جدا شده و با همسری دیگر زندگی کنید و انتظار داشته باشید که همسر جدید دقیقا مانند قبلی باشد.

باید تحمل کنیم و کنار بیاییم, این دوره ای که یونایتد در ان به سر میبرد دوره ای سخت و دشوار است که برای هر تیمی اتفاق می افتد بخواهید یا نخواهید یونایتد همین یونایتدی است که میبینید باید تحمل داشته باشیم و همه چیز را به دست زمان واگذار کنیم.با زندگی در دوران فرگوسن و گفتن جمله “این رسم منچستریونایتد نیست” نه تنها مشکلات رفع نمیشوند بلکه بدتر هم خواهد شد.

به شخصه از این سبکی که فن خال ارائه میدهد خوشم نمی اید و دوست دارم تیم با ضرباهنگ بالاتری بازی کند و به رقبا فشار بیاورد اما این جزو فلسفه فن خال نیست.این چیزی است که من می پسندم چیزی که منچستریونایتد مدتها ان را اجرا میکرد و به ان اعتقاد داشت.در هر صورت باید بگویم خرید های سطح بالایی که منچستریونایتد در تابستان انجام داد باید بهتر عمل میکردند و کیفیت بیشتری را از خود به نمایش میگذاشتند.

اما اگر به عنوان یک هوادار نه یک کارشناس فوتبال از من سوال میکردید که عملکرد منچستریونایتد در فصل جاری چگونه بوده است من با توجه به انکه تیم در رده سوم جدول قرار گرفته است و تا مرحله یک چهارم جام حذفی بالا امده است و در 20 بازی گذشته تنها 1 باخت دارد طوری دیگر به مسئله نگاه میکردم و میگفتم که عملکرد انها خوب بوده است.

مشکل اصلی زمان هست من میدانم که یونایتد در اینده موفق خواهد شد زیرا که این دوره ای که یونایتد در ان به سر میبرد سالها قبل نیز وجود داشته است و سرانجام با ایمان و فوتبال زیبایی که ارائه دادیم توانستیم یک عصر طلایی را بسازیم و قهرمانی های زیادی را به دست اوریم.

یادم است هفت سال پیش با یکی از دوستان به یک سفر کاری رفته بودم. او برای توصیف یک تغییر به ذکر چهار کلمه پرداخت: شکل-طوفان-هنجار-عملکرد. این حرف ها برایم بی معنی بودند تا ان که به وضعیت فعلی یونایتد فکرکردم.

اندیشه این چهار واژه از این قرار بود: زمانی که شکل می دهید, وارد شراکت با افراد تازه می شوید. طوفان همان نقطه ی به هم ریختگی است.هنجار یعنی ساختار جدید. عملکرد هم خودش گویاست. یونایتد با پشت سر گذاشتن عصر فرگوسن بی تردید وارد فاز طوفان شد. اما هنجار هنوز در تلاش است تا خودش را پیدا کند.

بسیاری از هواداران یونایتد به دلایل زیادی ناراحت هستند اما زمانی که به جایگاه و عملکردشان فکرمیکنند کمی از ناراحتیشان کم میشود مثلا هنگام بازی ها میگویند: سرعت بازی کم است,این فوتبالی که ارائه میدهیم لذت بخش نیست و چرا مانند گذشته بازی نمیکنیم و سپس پس از اندکی مکث میگویند صبرکن ما در 20 بازی گذشته فقط یک بار باخته ایم و در رده سوم جدول هستیم و تا یک چهارم حذفی بالا امده ایم اینگونه خودشان را گیج میکنند.

نظرات قطعی نیستند. می توان دم به دقیقه گفت عملکردمان خوب بود, عملکردمان بد بود. این بازیکن خوب بود این بازیکن بد بود. اما باشگاه تازه دارد از یک دوره سخت و مبهم خارج می شود. یک دوره ی 14 روزه در ماه مارس می تواند خیلی از نظرات را تحکیم کند. با ارسنال در جام حذفی و تاتنهام و لیورپول در لیگ بازی داریم. رسیدن به نیمه نهایی و کسب 4 امتیاز از این دو بازی می تواند منچستر یونایتد را در موقعیتی بسیار خوب در فصل قرار دهد. نتایج اوایل فصل را از ذهن خود خارج کنید, hن ها دست گرمی های لوئیس فان خال بودند.!

فصل گذشته چلسی کارش را در رده سوم جدول به پایان رساند و پس از ان به راحتی توانستیم بفهمیم که مشکل اصلی انها عدم وجود یک هافبک خلاق و یک مهاجم شش دونگ بوده است و پس از به خدمت گرفتن فابرگاس و دیگو کاستا انها اکنون بسیار بهتر عمل کرده اند و در فصل جاری در رده نخست جدول قرار دارند.

یونایتد اکنون در رده سوم لیگ برتر است من هنوز نمیدانم نقطه ضعف انها کجاست. ممکن است انها در 5 ناحیه مشکل داشته باشند مسلما فن خال نمیتواند در فصل جاری قهرمان لیگ شود شاید در فصل بعد هم اینگونه باشد اما باید در اخر دید که میتواند یونایتد را بار دیگر پادشاه انگلستان کند ان زمان است که در مورد عملکرد فن خال در منچستریونایتد به صورت مفصل بحث خواهیم کرد.

همه چیز باید مرحله به مرحله پیش برود شما نباید انتظار داشته باشد یونایتد بدون پشت سر گذاشتن مرحله اول مرحله دوم را تکمیل کند من فکرمیکنم که یونایتد در فصل جاری میتواند گام نخست را بردارد که صعود به لیگ قهرمانان اروپا میباشد و در فصل بعد از نیز توانایی برداشتن گام بعدی را به راحتی داشته باشد که فتح لیگ خواهد بود.

یونایتد طی 2 فصل قبل تا کنون 280 میلیون پوند خرج کرده است و 54 میلیون نیز به دست اورده است اما چلسی 313 میلیون پوند خرج کرده است و اما 190 میلیون پوند به دست اورده است این نشان میدهد که یونایتد پس از دوران فرگوسن عملکردی پایین تری نسبت به چلسی داشته است.چلسی در بازار نقل و انتقالات بسیار هوشمندانه عمل میکند انها کواردرادو رو با 24 میلیون پوند به خدمت گرفتند و در عوض اندره شورله را با قیمتی مشابه به فروش رساندند یونایتد نیز باید مانند چلسی در بازار نقل و انتقالات هوشمندانه از سرمایه خود استفاده کند.

یونایتد در تابستان گذشته انخل دیماریا را با قیمت گذاف 60 میلیون پوند به خدمت گرفت که از نظر من قیمت بالایی بود انها وی را برای سیستم 4-3-3 وبرای وینگ گرفتند.در حال حاظر تیم بی تعادل است.تا زمانی که تیم فرم کامل خود را به دست نیاورده باشد تصمیم گیری در مورد نقاط ضعف یونایتد مشکل است.

در یک سیستم 4-4-2 الماسی شما به یک بازیکن درجه 1 در پست شماره 10 احتیاج دارید که هم بازیسازی کند هم اینکه گل بزند و در سیستم 4-3-3 به بالهای قدرتمندی احتیاج دارید که از گوشه ها سانتر کنند و گلزنی نیز بکنند اما در این سیستم شما به دو هافبک تنومند و درجه 1 نیاز دارید که در صورت ضد حملات سریعا به عقب بازگردند.مشکل اینجاست که یونایتد هنوز هم نمیداند که چه میخواهد.

مسلما فن خال خیلی بهتر از من ضعف های تیمش را میداند و این را هم میداند که به چه کسانی در سیستمش احتیاج دارد و در تابستان نیز سراغ انها خواهد رفت.شاید با تزریق چند بازیکن درجه 1 دیگر و سیستمی معین و سر و سامان یافته یونایتد در فصل بعد بسیار عالی کار کند مانند چلسی.

پرسش های زیادی به وجود امده است, مثلا اینکه ایا فن خال به بازیکن هایی چون ماتا-هررا-فالکائو و فلاینی اعتقاد دارد؟ یا اینکه دخیا در یونایتد باقی میماند؟ باید دید که فن خال در تابستان پیش رو چه کار خواهد کرد زیرا مسلما یونایتد تیمش را در این تابستان میبندد چون فن خال قصد دارد هرچه سریعتر تیم را سر و سامان دهد و وضعیت بازیکنان را مشخص سازد.

می دانم که فن خال باید تیم را تقویت کند اما کامل مطمئن نیستم کی و کجا. در حالی که هواداران یونایتد و از جمله خود من در ابهام به سر می بریم, تنها کسی که تضمین می کنم در ابهام به سر نمی برد خود فان خال است زیرا از خودش بسیار مطمئن است. شرط می بندم این همه هیاهویی که ما به پا کرده ایم حتی ذر ای از ارامش وی را بهم نمیزند. ارامش خودش را حفظ می کند، از خود اطمینان دارد و از عملکرد اخیر تیمش هم راضی است.

این اندیشه که یونایتد تیم خوش شانسی است اندیشه ی غلطی است. شانس معمولا پس از سه یا چهار بازی بدون شکست از بین میرود. یک شکست در 19 بازی چیزی شانسی نیست. همچنین خریدهای بزرگمان تازه دارن خودی نشان میدهند و باید دید که در چند ماه اینده چگونه خواهند بود.

و اما بحث در مورد کاپیتان تیم وین رونی در راس قرار دارد انتقال او از پست هافبک به پست مهاجم وسط چیز اتفاقی نبود این یعنی فن خال در پست حمله با مشکل مواجه است هیچ کدام از مهاجمانی که در اختیار دارد فن پرسی و فالکائو نتوانسته اند اعتماد فن خال را به دست اورند من نمیگویم دیگر شاهد حضور انها در خط حمله نخواهیم شد اما به نظر میرسد زوج فالکائو و فن پرسی در خط حمله کارایی ندارد.

من فکرمیکنم یکی از مشکلات مهم یونایتد در فصل جاری عدم وجود یک مهاجم سریع و دونده است بسیاری از مواقع دیده ایم که نه فن پرسی و نه فالکائو هیچکدامشان تمایلی به بازگشت به عقب ندارند و زیاد در جریان بازی نیستند و اغلب پاس به عقب میدهند.شاید با وجود یک خط هافبک بسیار خلاق این دو مهاجم بتوانند در امر گلزنی موفق باشند اما این چیزی نیست که فن خال و یونایتد میخواهد فن خال مهاجمی را میخواهد که دوندگی زیادی را داشته باشد.

وین رونی یک مهاجم درجه 1 در فوتبال است و میتواند بیار خطر ناک باشد اما مسلما به تنهایی نمیتواند کاری از پیش ببرد و باید یک هافبک خلاق و 6 دونگ در خط هافبک وجود داشته باشد که به تیم تعدل بخشد. وین دوندگی زیادی را دارد و فن خال نیز به این گونه بازیکنان علاقه مند است.اگر فن پرسی و فالکائو قرار است باهم کار کنند پس باید یکی از انها عقب تر بازی کند زیرا به وضوح شاهد بوده ایم که زوج فن پرسی و فالکائو در خط حمله و به خصوص در محوطه جریمه حریف کاری را از پیش نمیبرد.

Falcao-Wayne-Rooney-and-Robin-Van-Persie-1024x681

بنابراین منچستر یونایتد اکنون در وضعیت طوفان به سر می برد. با این حال اثار یک زمان گذرا را می توان در همین تیم پیدا کرد.

چگونه رهیافتی به کار شیاطین سرخ خواهد امد؟ فان خال مالکیت کنترلی بر توپ را بیشتر می پسندد. سر الکس فرگوسن هم به حفظ توپ علاقه داشت اما حرف اول او ضرباهنگ و خطرپذیری بود. معمولا هم در رختکن همین ها را به بازیکنان می گفت: “در پاسکاری ها سرعت می خواهم و ضرباهنگ. سریع توپ را رد کنید.”

فان خال بیشتر علاقه دارد تا توپ را در خط عرضی جا به جا کند و از باز کردن بازی می ترسد.

همین حالا هم خیلی ها از تماشای بازی بارسلونا با ان حفظ توپ های زیاد خسته می شوند. فان خال بیشتر تمایل به این نوع بازی دارد و می توانیم مطمئن باشیم که این سبک بازی او تغییر نخواهد کرد.

اما میتوانم به شما این نوید را بدهم که فن خال مطمئن است که میتواند سبک و فلسفه خودش را در این تیم پیاده کند و با شناختی که از وی دارم مطمئن هستم دست بردار  نیست و به هرطریقی که شده فلسفه اش را به بازیکنان تزریق خواهد کرد.

او مربی بسیار بزرگی است و تیم های زیادی را درمان کرده است او در اژاکس-بارسلونا و بایرن مونیخ سرمربی بوده است و در هر سه انها نیز موفق شده است.

او مردی است که قصد دارد به همه ثابت کند که میتواند موفق شود و میتوانم تصور کنم که در دفتر کارش نوشته است: “من تمام نظرات شما را تغییر خواهم داد, ان چنان که شما هم مثل من فکر خواهید کرد.” و هر روز این جمله ای که نوشته است را میخواند و تکرار خواهد کرد و دست از تلاش برنخواهد داشت تا بتواند به همه ثابت کند.

او یکی از بزرگترین مربیان جهان است و تجربه بالایی دارد هنوز برای قضاوت یونایتد فن خال زود است من به شما اطمینان میدم که او مربی بسیار بزرگ و دانایی است و بلد است چه کار میکند.

همیشه به اخرین سوالی که از فان خال در مصاحبه ای پرسیده شد فکر می کنم و پاسخی که او به مصاحبه کننده داد:

ایا شما تا سه سال اینده لیگ را فتح خواهد کرد؟

فن خال: بله البته.***

Gary-Neville-buys-Manchester-Stock-Exchange...as-Guy-Ritchie-exits-the-Punchbowl

با این تفاسیر به این نتیجه خواهیم رسید که فن خال ممکن است یک یونایتد رویایی را بسازد این مسئله دور از ذهن نخواهد بود زیرا وی در اژاکس و بایرن و بارسلونا نیز یک تیم فوقالعاده را ازخود به جا گذاشت.

شاید در اینده یک عصر طلایی دیگر به وجود بیایید اما زمان ان مشخص نیست شاید سالها طول بکشد و شاید در زمانی کوتاه.

در هر صورت یونایتدی ها در سرتاسر جهان باید تا قبل از خیزش دوباره شیاطین سرخ با این تیم فعلی دست و پنجه نرم کند و کنار بیایند زیرا بخواهند یا نخواهند وضعیت همین گونه خواهد بود و فقط زمان مشخص خواهد کرد که یونایتد به چه سمت و سوی حرکت خواهد کرد.

۰ Comments