جایگزین مسیر

مروان فلینی; بازیکنی که هرگز محبوب نشد اما شایسته‌ی احترام است

by | بهمن , ۱۱ , ۱۳۹۷

کانون هواداران منچستریونایتد در ایران – مروان فلینی که از همان سال اول به نماد ناکامی شیاطین سرخ تبدیل شده بود اکنون در حال خروج از باشگاه است ولی هافبک بلژیکی علی رغم حرف و حدیث های فراوان، شایسته‌ی احترام است.

” او مانند یک درخت است و مثل یک درخت بازی می‌کند، او باید برود”. این اظهار نظر یک هوادار ۱۰ساله در مورد فلینی قبل از دیدار دوستانه برابر سمپدوریا در تابستان ۲۰۱۷ است.

این طرز دید هوادار خردسال منچستریونایتد را میتوان در بسیاری از طرفداران شیاطین سرخ مشاهده‌کرد. در واقع بسیاری از آنان از جداشدن فلینی بعد از ۵ سال و نیم حضور در الدترافورد واقعا خوشحال هستند.

فلینی در نقش یک تخریب کننده و یک نقشه‌ی دوم واقعی در دوران مورینیو نتوانست جایی برای خود در تیم سولسشر پیدا کند و اکنون در حال ترک منچستریونایتد است.

به عقیده‌ی عده ای سبک بازی فلینی با هافبک های سنتی منچستریونایتد همخوانی نداشت. هوادارانی که به دیدن بازی اسکولز ، روی کین و کریک در میانه‌ی میدان عادت کرده بودند در این سالها فلینی را ماکت کوچکی از تمام مشکلات دوران پسا فرگوسن می‌دانستند.

فشار های اولیه بر روی فلینی از رغم ۲۷ میلیون پوندی پرداخت شده برای خرید وی آغاز شد. همچنین در آن زمان باشگاه در خرید بازیکنانی همچون تونی کروس، آندر هررا و سسک فابرگاس شکست خورده بود و این شرایط، فشار را بر روی فلینی بیشتر می‌کرد.

اگر از دید فلینی بخواهیم به قضیه نگاه کنیم او یک قرارداد بهتر با یک باشگاه بزرگتر امضا کرده بود و این شانس را داشت زیر نظر دیوید مویس، شخصی که در سال ۲۰۰۸ او را به لیگ برتر آورده بود، بازی کند. این انتقال به دلیل نمایش های خوب وی در اورتون قابل توجیه بود.

یک ماه بعد از این انتقال اد وودوارد در مصاحبه ای اشاره کرد که فلینی اولین هافبک میانی است که منچستریونایتد در طول شش سال قبل خریداری کرده است. اما موج فشارها ۶ هفته پس از پیوستن به یونایتد و بازی در برابر منچسترسیتی آغاز شد. در آن بازی فلینی کاملا مغلوب یحیی توره شده بود و در نهایت شیاطین سرخ بازی را با نتیجه‌ی ۴-۱ واگذار کردند.

دو ماه بعد فیل نویل مربی منچستریونایتد گفت که فلینی هنوز نتوانسته خودش را پیدا کند و مطمئن است که او در آینده عملکرد خوبی خواهد داشت:

“ما هنوز بهترین عملکرد او را ندیدیم. من مطمئنم که وی در این باشگاه موفق خواهد شد. او وارد تیمی شد که همه چیز در آن شناور و روان نبود. شاید این نکته که تنها خرید ما بود بر روی وی فشار وارد میکرد.

“او خرید جدید ما بود و ما موفق به کسب پیروزی نمی‌شدیم پس حتما پیش خودش فکر میکند که این تقصیر من است. او نیاز دارد که در تیمی بازی کند که برنده می‌شود و باید شروع به گلزنی کند. زمانی که این اتفاق بیافتد او دیگر مشکلی نخواهد داشت. نمانیا ویدیچ و پاتریس اورا هم به ۶ ماه وقت نیاز داشتند، پاتریس در هر دو بازی اول خود تعویض شد.”

نویل به مشکلات دیگری همچون بزرگی یونایتد و شرایط تمرینات اشاره کرد ولی عملکرد فلینی در سال اول هیچ بهبودی نیافت و درحالی که دیوید مویس به دلیل نتایج بد آن فصل از کارش برکنار شد اما فلینی در یونایتد ماند و بار محبوب نبودن را به تنهایی به دوش می‌کشید.

به صورت عمومی فلینی یک سال پیش خواهان انتقال به چین بود اما مانع بزرگ بر سر این انتقال ژوزه مورینیو بود که به شدت خواهان حضور او در تیم بود.

وفاداری فلینی به مربیانی بود که از او حمایت می‌کردند، نه به هواداران و حتی باشگاهی که از ابتدا احساس شک و تردید نسبت به او داشتند.در نهایت نیز یونایتد مجبور به افزایش دستمزد او شد چرا که مورینیو احساس می‌کرد که او بازیکنی کلیدی است. گاهی اوقات نیز او واقعا تعیین کننده بود، گل های حساس به ثمر می‌رساند مانند گلی که به یانگ بویز زد تا یونایتد را راهی مرحله ی یک شانزدهم لیگ قهرمانان بکند.

لحظات درخشان دیگری در میان ۱۷۷ بازی که برای منچستریونایتد به میدان رفت وجود دارد. در فصل دوم حضورش وقتی به عنوان یار تعویضی در برابر وستبروم وارد شد تا آن گل لعنتی زیبا را به ثمر برساند و یا گل های با ارزشش به تاتنهام ، من سیتی و آرسنال از خاطره ها پاک نمی‌شوند.

در فصل ۲۰۱۵/۱۶ و در جریان قهرمانی شیاطین سرخ در FACup نقش فلینی انکار ناپذیر بود. در دیدار یک چهارم نهایی برابر وستهام او ستاره‌ی میدان بود و ۱۰ روز بعد گل اول منچستریونایتد به اورتون در مرحله‌ی نیمه نهایی را به ثمر رساند. در فصل بعد نیز در فینال لیگ اروپا عملکرد تعیین کننده‌ای داشت. جایی که بازیکنان جوان آژاکس در برابر قلدری و حضور با قدرت او حرفی برای گفتن نداشتند. حتی در تابستان نیز او یکی از مهره‌های اصلی روبرتو مارتینز در جام جهانی بود.

این بازیکن ۳۱ ساله در الدترافورد قهرمانی چند جام را تجربه کرد، در میان مربیان مورد احترام بود و عده‌ی اندکی از هواداران یونایتد نیز سخت کوشی وی را تحسین می‌کردند.

سبک بازی او توسط عموم مورد استقبال قرار نمیگرفت و همواره در تاریخ باشگاه از او در کنار دوران سخت باشگاه نام برده خواهد شد اما تعریف بازیکنان و مربیانی که از نزدیک با او کار کرده‌اند بسیار با ارزش است و اکنون که در آستانه‌ی خروج از منچستریونایتد و خروج از لیگ‌برتر است، احترام کمترین چیزی است که او لیاقتش را دارد.

۰ Comments