جایگزین مسیر

مقالــه کاربــران : چرا به مویــز ایمــان ندارید؟

by | شهریور , ۲۲ , ۱۳۹۲

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

در سال ۱۹۶۰ بازیکنان منچستر یونایتد کم کم داشتند خود را پیدا میکردند و امیدشان برگشته بود , آن ها پس از فراموش کردن حادثه وحشتناک مونیخ در حال ساختن باشگاه از نو بودند , سر مت بازبی – سرمربی وقت شیاطین – دست به کار شد و تیم را جمع و جور کرد…

پایگاه هواداران شیاطین سرخ در ایران – او با پرورش بازیکنان جوانی همانند سر بابی چارلتون و جرج بست تاریخ فوتبال را از نو نوشت . او همچنین با خرید دنیس لاو مثلث وحشتناک خود را کامل کرد و به جنگ حریف ها فرستاد.
تنها شنیدن نام مثلث هجومی منچستر دفاع هر تیمی رو به لرزه می انداخت , آن ها با پیروزی های پیاپی توانستند پس از سال های سال فاتح انگلیس شوند.
سال ۱۹۶۷ اوج منچستر بود , بازیکنان در نهایت آمادگی بودند و تیم در حال یکه تازی در اروپا بود , آن ها توانستد به فینال اروپا راه یابند و سرانجام بنفیکا را شکست داده و فاتح اروپا شوند!
بلی درست شنیدید منچستر یونایتد پس از گذشت ۱۰ سال از حادثه مونیخ قهرمان اروپا شد!
آن ها توانسته بودند با امید و پشتکار خود درس عبرتی برای خیلی ها باشند.
اما… پس از قهرمانی آنان بود که ناگهان دوران فاجعه بار شروع شد… سر مت بازبی سرمربی افسانه ای شیاطین رفت , کینگ دنیس لاو به تیم سابق خود من سیتی برگشت , بابی چارلتون دیگه قدرت جوانی نداشت و …. منچستر یونایتد به دسته پایین تر سقوط کرد…
آن ها با آوردن دو سه مربی سعی داشتند دوران درخشان خود را تکرار کنند اما نشد که نشد… حتی بازگشت سر بازبی هم دوا ی درد منچستری ها نبود…
کمی به آنطرف تر برویم:
اسکاتلند – لیگ اسکاتلند در حقیقت فقط دو تیم داشت یعنی سلتیک و گلاسکو!

لیگ آن ها شرایطی مانند لالیگا حال حاضر بود..

لیگ دو قطبی اسکاتلند دیگر کسل کننده بود… اما ناگهان… الکس فرگوسن ظهور کرد! او که جوانی بی نام و نشان بود؛ هدایت تیم آبردین را بر عهده گرفت و توانست به قهرمانی های دو قطبی پایان دهد! او توانست سال های متعددی قهرمان شود و خود را کمی مشهور سازد!
به انگلیس برگردیم – منچستر یونایتد همچنان سر در گم برای یافتن مربی مناسبی برای خود بود که به یک باره الکس فرگوسن را انتخاب نمود!
او در کنفرانس های مطبوعاتی متعددی شرکت میکرد و میگفت : ((کار ما پایین کشیدن لیورپول است!))
این جمله توسط خیلی ها مورد تمسخر قرار گرفت و آن ها این رویا بالاتر از رویا میدانستند – چون در آن زمان لیورپول ۱۸ قهرمانی و منچستر ۷ قهرمانی داشت!

۳ سال اول برای فرگوسن فاجعه بود و او مدام مورد سرزنش هوادارن قرار میگرفت – بنر ها و شعار ها بر ضد او بودند , شکست های متعدد هم برابر دو دشمن یعنی لیورپول و سیتی بر این اعتراضات می افزود
تا این که سال بعدی در آخرین فرصتش و در بازی برابر لیدز یونایتد توانست قهرمان جام حذفی شود!
او با دو گل بروس مدافع گلزن خود در دقایق پایانی قهرمانی را از ان خود کرد و توانست کمی هواداران را آرام کند!
اما دو سال پس از فتح جام حذفی به یکباره نام لیگ انگلیس به پریمر لیگ تغییر کرد , و این آغازی بود بر افتخارات بی شماری فرگوسن و یونایتد!
فرگوسن شروع به جوانگرایی کرد و ۶ جوان را از ابتدا پرورش داد – آن ها عبارت اند از : گیگز , بکام , اسکولز , براداران نویل و نیکی بات
و این گونه بود که نسل طلایی منچستر آغاز شد!
جووانان منچستر یونایتد ملقب به جوجه های فرگی با درخشش خود راه را برای قهرمانی باز کردند – همچنین یونایتد با خرید هایی همچون روی کین و کانتونا و … توانست بر قدرت خود افزوده و در انگلیس یکه تازی کند!
قهرمانی های پی در پی یونایتد خشم لیورپولی ها در آورده بود ولی همچنان فاصله بسیار بود!
سال ۹۹ فرا رسید و شاید بهترین منچستر تاریخ بوجود آمد!

با کامبک های رویایی در دقایق پایانی « فرگی تایم » تیم ها را یکی یکی از سر راه بر داشتند و به فینال اروپا رسیدند!
آن هم در مقابل رقیب دیرینه خود بایرن مونیخ!
بازی آغاز شد و بایرن به گل رسید و امید ها برای قهرمانی شیاطین کمرنگ و کمرنگ میشد … دقیقه ۹۱ بود که اکثر هوادران در حال رفتن و یا خاموش کردن تلوزیون خود بودند که کرنر برای منچستر آن ها را باز نگه داشت , بکام زد – شوت آرام گیگز , و گل!!!!
بله گل برای منچستر در دقیقه ۹۱ توسط شرینگهام به ثمر رسید و بازی ۱-۱ شد – باز هم کرنر برای من یو – باز هم بکام , و باز هم گل!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سولشائر در اخرین ثانیه بازی گل زد و منچستر قهرمان شد! – و بزرگ ترین بازگشت تاریخ ورزش رقم خورد
سال ها گذشت و قهرمانی های یونایتد ادامه داشت – سر الکس فرگوسن با پرورش دو استعداد ناب ( رونی – رونالدو ) و دیگر بازیکنان باز هم فاتح اروپا و انگلیس شد.
فرگوسن با بیرون کردن بکام و پرتاب یک لنگه کفش به سمت او (!) نشان داد هیچکس بزرگتر از باشگاه نیست و خط و نشانی برای دگران کشید.

سال ها گذشت و منچستر داشت به رکورد لیورپول نزدیک میشد , و اما سر انجام در سال ۲۰۰۸ با هنر رونی و رونالدو , بهترین خط دفاع و هافبک جهان , از بهترین دروازه بان های جهان , توانست در اروپا و انگلیس دبل کند و به رکورد لیورپول برسد!
آری دیگر لیورپول پرافتخار ترین تیم نبود – سر الکس فرگوسن به قول خود عمل کرد و لورپول را به زیر کشید…
رونالدو ( بهترین بازیکن جهان ) در کمال ناباوری یک سال پس از دبل منچستر از تیم جدا شد و به رئال مادرید پیوست!
خیلی از کارشناسان و مربیان شروع دوران فاجعه منچستر را پیشبینی کردند و به نظر آن ها منچستر بی رونالدو یعنی هیچ!
اما جدایی رونالدو باعث ضعیف شدن منچستر نشد!

منچستر یونایتد به قهرمانی های خود ادامه داد و حتی به فینال اروپا رسید , ولی رونالدو خواب فینال را دید! – منچستر با این حرکت نشان داد که هیچکس و هیچ چیز بزرگتر از باشگاه نیست و این منچستر یونایتد است که همیشه می ماند
باز هم قهرمانی ها تکرار شد و این بار حقیقتا لیورپول به زیر کشیده شد!
اما در ۸ سپتامبر خبر شوکه کننده ای برای فوتبال پخش شد – سر الکس فرگوسن رفت! , او در پایان فصل بازنشسته میشود!
و در کمتر از ۲۴ ساعت مربی جایگزین انتخاب شد – و او کسی نبود به جز ……. دیوید مویس
مربی سابق اورتون که ۱۱ سال سابقه سرمربیگری در این تیم را داشت حالا جانشین بهترین مربی تاریخ بود!
او که تیم اورتون را تبدیل به تهدیدی بزرگ برای مدعیان کرده بود و ستارگان بزرگی همچون وین رونی , فلاینی و بینز و …. پرورش داده بود قطعا بهترین انتخاب بوده…
و حالا سئوال اصلی اینست:
چرا به مویس ایمان ندارید؟ مگر سر الکس فرگوسن در ابتدا بهترین در دنیا بود؟ آیا رفتن فرگوسن بزرگ تر از حادثه مونیخ است؟
جواب این سئوالات تنها به زمان نیاز دارد…
وقتی ۲۰ سال آینده دیدید که از دوران مویس و افتخرات بی شمارش نام میبرند , تعجب نکنید…
I Moyes We Trust…

 

مقاله ارسال از کاربر : ARYA-MAN UNITED

۰ Comments