جایگزین مسیر

منچستریونایتد در دهه هفتاد میلادی : آغاز سقوط !

by | آبان , ۵ , ۱۳۹۳

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – در سلسله مقاله های تاریخچه یونایتد در دهه های مختلف ، اینبار نوبت به دهه هفتاد میلادی ، جایی که سر مت بازبی دیگر ریاست را در یونایتد بر عهده نداشت ، میرسد .

در آغاز دهه هفتاد ، خاطرات پیروزی شیاطین در اروپا در حال محو شدن بود . آنها با ضعف در کادر مدیریتی خود مواجه شده بودند . سر مت بازبی پس از وعده به قولش پس از فاجعه مونیخ ، دیگر روی نیمکت یونایتد نبود . حالا یونایتد در هیئت مدیره اش ، دچار اختلاف شده بود .

ویلف مک گینس در کنار جرج بست

ویلف مک گینس در کنار جرج بست

برنامه ابتدایی مدیریت یونایتد برای شروع دوران جدید بعد از باسبی ، استفاده از یکی از مربیان با تجربه ، برای آموزش دادن به مربی جوانی بود که قبلا بازیکن یونایتد بوده است . این بازیکن کسی نبوده است جز ویلف مک گینس ، بازیکنی که در حد فاصل سال های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۹ بازیکن یونایتد بوده است . او کسی بود که پس از شکستگی پایش در فصل ۱۹۵۹-۱۹۶۰ ، دیگر نتوانست فوتبال خود را ادامه دهد . مت بازبی ، مأمور پرورش او برای تبدیل شدن به مربی خوبی بود . او به دنبال ساخت تیمی با مخلوطی از بازیکنان قدیمی تیم و بازیکنان جدید بودند. او در پی کار های اشتباه خود ، شای برنان و دنیس لاو را در لیست فروش گذاشت ولی کمکی به او نکرد . او همچنین در صدد فروختن جورج بست بود .

Wilf McGuinness

Wilf McGuinness

ویلف زمان زیادی برای کنترل اوضاع نداشت و در همان فصل اول ، در سال ۱۹۷۰ اخراج شد و دوباره ، سر مت بازبی ، کنترل اوضاع را به طور موقت بر عهده گرفت . فرانک اوفارل ، نفر بعدی بود که در جوئن سال ۱۹۷۱ وظیفه ساخت یونایتدی جدید را بر عهده گرفت ولی او نیز پس از شکست ۵-۰ برابر کریستال پالاس ، در ۱۶ دسامبر ۱۹۷۲ ، اخراج شد .

ofarrellbusby

فرانک اوفارل در کنار سر مت بازبی

اگر چه سلطنت اوفارل کوتاه مدت بود ، اما یک خرید خوب داشت و او کسی نبود جز مارتین بوکان . کاپیتان سابق آبردین ، با مبلغ گزاف ۱۲۵۰۰۰ پوند به یونایتد پیوست و ۴۵۶ بازی برای یونایتد انجام داد و ۴ گل به ثمر رساند . او یکی از مهره های مهم تامی دوچرتی بود . کسی که از کریسمس ۱۹۷۲ سکان هدایت یونایتد را تا سال ۱۹۷۷ بر عهده گرفت .

6655b809cf44a0ef90521600ec039ca0

مارتین بوچان

اولین چالش دوچرتی ، نگه داشتن تیم در ثبات بود . ستاره های یونایتد ، در حال غروب بودند . بابی چارلتون اعلام کرده بود که در پایان فصل ۱۹۷۲-۱۹۷۳ ، بازنشسته خواهد شد . جرج بست میخواست که تیمش را تغییر دهد و دنیس لاو از شرایط آرمانیش فاصله گرفته بود . لاو ، در ماه ژانویه سال ۱۹۷۳ ، به صورت بازیکن آزاد به همشهری یونایتد ، منچستر سیتی پیوست . او در برابر یونایتد در الد ترافورد در سال ۱۹۷۴ ، یک گل به ثمر رساند که شکست یونایتد ، باعث شد آنها به لیگ دسته دوم انگلستان سقوط کنند . یک درام واقعی ! کسی که سالها هواداران یونایتد را به وجد می آورد ، حالا پیام آور غم و اندوه برای آنها شده بود .

Tommy-Docherty1

تامی دوچرتی

 

دوچرتی خیلی زود توانست یونایتد را به جایگاه اصلیش در انگلستان برگرداند . آنها در فصل ۱۹۷۴-۱۹۷۵ ، بعنوان قهرمان لیگ دسته دوم انگلستان ، به لیگ دسته اول راه یافت یافتند . ستاره آقای گل یونایتد در این فصل ، استوارت پیرسون ( پانچو ) با به ثمر رساندن ۱۷ گل بود . لو ماکاری نیز کسی بود که با به ثمر رساندن گل برابر سائتهمپتون صعود یونایتد را مسجل کرد .

ba005e08c80b37bd122e582088c2339d

استوارت پیرسون

 

یونایتد پس از آن ، دو بار به فینال اف ای کاپ راه یافت . شاگردان دوچرتی ، در اولین فینال ، به سائتهمپتون باختند ولی سال بعد از آن ، توانستند ۲-۱ لیورپول را شکست بدهند و فاتح مسابقات جام حذفی انگلستان بشوند . پیروزی یونایتد برابر لیورپول ، تیم رقیبشان ، باعث به وجود آمدن موجی از شادی بین هواداران یونایتد شده بود . ولی این شادی ها برای دوچرتی خیلی ادامه نیافت. او ۴۴ روز بعد ، به خاطر فاش شدن روابط نامشروعش با لاری براون ، همسر فیزیوتراپیست تیم ، اخراج شد .

 

سرمربی سابق کیو پی آر ، دیو سکستون ، در دوفصل آغازین حضورش در یونایتد در فصل های ۱۹۷۷-۱۹۷۸ و ۱۹۷۸-۱۹۷۹ ، رتبه هایی بهتر از دهمی دست نیافت . آنها در سال ۱۹۷۹ ، به فینال اف ای کاپ برابر آرسنال رسیدند . این بازی یکی از به یاد ماندنی ترین فینال های جام حذفی بود . جایی که شیاطین متاسفانه بازی را ۳-۲ شکست خوردند . گوردون مک کویین و سامی مک لوری ، در ۵ دقیقه پایانی ، تواسنتند یونایتد را از شکست ۲-۰ به بازی برگردانند ولی این کافی نبود . آلن ساندرلند ، گل پیروزی بخش آرسنال را در وقت های تلف شده به ثمر رساند .

data

دیو سکستون ( ۱۹۳۰-۲۰۱۲ )

دهه هفتاد میلادی ، سرشار از فراز و نشیب ها برای یونایتد بود . دهه ای که یونایتد ، سقوطی آزاد را پس از بازنشستگی سر مت بازبی تجربه کرد . ولی هرگز ن به خفت نداد . تیمی که پس از سقوط به دسته دوم انگلستان ، خیلی زود به این مسابقات برگشت . به راستی که این تیم هیچ پایانی ندارد !

با ما در قسمت های آینده این مقاله همراه باشید …

۰ Comments