جایگزین مسیر

منچستریونایتد: شاداب، حریص و باطراوت، مثال ایوم قدیم

by | دی , ۲۵ , ۱۳۹۶

منچستریونایتد: شاداب، حریص و باطراوت، مثال ایوم قدیم

پایگاه هواداران منچستریونایتد – باز هم یک دوشنبۀ بارانی باز هم استوک‌سیتی، اما این بار در اولدترافورد، ترکیب منچستریونایتد همان همیشگی بود، ۴.۲.۳.۱  با این تفاوت که میخیتاریان علیرغم گفتۀ قبلی مورینیو در لیست ۱۸ نفره نبود. منچستر در روزی که اخبارش حول سانچز و میخیتاریان و نقل و انتقالات زمستانی می‌چرخد موفق شد گربه‌سیاه چند فصل اخیر خود را با سه گل شکست دهد و فاصله‌اش را با صدر جدول به ۱۲ امتیاز برساند.

نیمۀ اول:

بازی با برتری شیاطین در توپ و میدان آغاز شد در همان دقایق ابتدایی بازی نفوذ مارسیال در عمق با خطای بازیکنان استوک همراه شد که داور صحنه را پنالتی تشخیص نداد، اما بی‌تابی سکوهای پرهیجان اولدترافورد دیری نپایید و در دقیقۀ ۹ روی همکاری ماتا و مارسیال توپ به پوگبا رسید که دید خوب او والنسیا را صاحب توپ کرد و والنسیا کاری را کرد که مدت‌هاست وینگرهای راست منچستر از انجام آن عاجزند، یک دریبل به سمت داخل و یک شوت محکم با پای غیرتخصصی به گوشۀ دروازه. با گل زیبای والنسیا کمی از تب و تاب منچستری‌ها کاسته شد و استوک از سمت چپ روی دو جایگیری فاجعۀ اسمالینگ، در دو نوبت توسط آیرلند دروازه را تهدید کرد که ضربات آیرلند بی‌دقت بودند. البته این‌ها تنها موقعیت‌های استوک‌سیتی از سمت چپ نبودند، در دقایق پایانی نیمۀ اول هم از جناح لوک شاو استوک صاحب موقعیت شد. در دقیقۀ ۲۶ بازی ناهماهنگی عجیب اسمالینگ و دخه آ چوپو موتینگ را صاحب موقعیت کرد که او نتوانست از آن استفاده کند.

پل پوگبا که پاس گل اول را داده بود نمایش خیره‌کننده‌ای در نیمۀ اول داشت و رقص میانۀ میدانش با پاس‌های خط‌کشی‌شده و دقیق همراه بود. شاید لازم باشد کارشناسان اسکای اسپورتس یک بار دیگر تعبیر قلم نقاشی را این بار نه برای دیبروینه، بلکه برای پوگبا به کار ببرند. دوندگی‌های لوکاکو و والنسیا برای توپ گیری باز هم منچستر را صاحب موقعیت کرد، والنسیا با توپ‌گیری عالی در سمت راست توپ را به لوکاکو داد که دریبل نیمه‌موفق او با پاسش به پوگبا همراه شد و پوگبا به گونه‌ای پاس داد که انگار مدآی مودی از دنیای هری‌پاتر چشم‌هایش را به پوگبا داده است. دید ۱۸۰ درجه‌ای کم‌نظیر پوگبا که یادآور روزهای اوج پل اسکولز و ژاوی و بازیکنانی از این دست بود، مارسیال را پشت محوطۀ جریمه صاحب توپ کرد، مارسیال برعکس دو سه شوت بدی که زده بود این بار با یک ضربۀ کات‌دار زیبا و در کلاس جهانی موفق شد دروازۀ باتلند را برای بار دوم باز کند. از نکات مهم بازی در نیمۀ اول بهتر شدن تاچ های اولیۀ لوکاکو بود هر چند در دقیقه ۴۱ بازی لوکاکو نشان داد که هنوز باید روی این نقطۀ ضعفش کار کند، او نتوانست توپ را در محوطۀ جریمه خوب کنترل کند و موقعیت از دست رفت. دیگر نکتۀ جالب بازی این بود که سه کرنر اول کوتاه شروع شد.

نیمۀ دوم:

نیمۀ دوم بدون تغییری در ترکیب دو تیم شروع شد، اولین موقعیت جدی بازی در دقیقۀ ۴۸ روی توپ گیری پوگبا به وجود آمد که پاس عمقی او به مارسیال او را تک به تک کرد اما باتلند مانع از دبل کردن مارسیال شد، در نیمۀ دوم هم پوگبا همه جای زمین حاضر بود و دیدن نمودار حرکتی او پس از بازی می‌تواند جذاب باشد. منچستری‌ها که در نیمۀ دوم کاملا مسلط بر میدان بودند تیم حریف را کلافه کرده بودند و نمود این مساله در درگیری لفظی شقیری و لینگارد دیده می‌شد.

در دقیقۀ ۶۲ بازی اشتباه دفاع استوک لوکاکو را صاحب موقعیت کرد که با اضافه شدن لینگارد و ماتا پاس لوکاکو به لینگارد و پاس او به ماتا موقعیتی عالی فراهم کرد که ماتا قدر آن را ندانست و ضربۀ او با اختلاف کم به بیرون رفت

چند دقیقۀ بعد روی حرکت عالی لوک شاو باز هم ماتا روی پاس لینگارد صاحب موقعیت شد که از شش قدم توپ را نتوانست گل کند بلافاصله پس از این موقعیت باز هم منچستری‌ها صاحب موقعیت شدند و به گل رسیدند اما ماتا در موقعیت آفساید بود.سرانجام در دقیقۀ ۷۲ باز هم روی توپ‌گیری عالی پوگبا منچستر موقعیت خوبی به دست آورد و حرکت پا به توپ لینگارد از نیمۀ زمین توپ را به مارسیال رساند و او هم لوکاکو را صاحب موقعیت کرد. لوکاکو که تا قبل از این صحنه چندین بار اشتباه کرده بود و در یک صحنه هم بی‌مورد کارت گرفته بود قدر موقعیت را دانست و با فرصت طلبی از بین مدافعان استوک گل زد و سرانجام خوشحالی پس از گلش را بعد از مدتها دیدیم. بعد از این گل منچستر مالک مطلق توپ و میدان بود و با پاسکاری‌های متعدد سعی در حفظ ریتم بازی داشت که در دقیقۀ ۷۹ توپ سانتر شده توسط مارسیال با دخالت ماتا به تیر خورد که البته آفساید لوکاکو گرفته شد.

اولین تعویض‌های مورینیو در دقیقۀ ۸۰ بود که رشفورد و فلینی به جای لینگارد و مارسیال به زمین آمدند، ادامۀ فرصت‌های منچستر و ناکامی دوبارۀ ماتا در ارسال پاس به محوطه او را عصبانی کرد و ماتا که بشدت به دنبال گلزنی بود، ناراحتی‌اش را سر تابلوی تبلیغاتی کنار زمین خالی کرد. با آمدن فلینی بالاخره کرنر به صورت مستقیم و بلند سانتر شد که البته ثمری نداشت، ماتا که در گلزنی ناکام بود و بسیار سعی در جبران داشت جایش را به مک تامینی داد. درخشش پوگبا تمامی نداشت و در دقیقۀ ۸۴ پوگبا با حرکتی عالی والنسیا را صاحب موقعیت کرد که پاس او به رشفورد و ضربۀ او در شلوغی دروازه راهی به گل پیدا نکرد. استوک که کاملا در نیمۀ دوم اسیر بازی منچستر شده بود اولین موقعیت جدی‌اش در نیمۀ دوم را باز هم روی اشتباه اسمالینگ به دست آورد که دخه آ موفق شد ضربۀ دیوف را مهار کند. با آمدن رشفورد باز هم یک ارسال کرنر فاجعه‌بار را شاهد بودیم که انگار هنوز مورینیو راهی برای بهبود وضعیت تیمش در ضربات شروع مجدد پیدا نکرده است. در ادامه در دقیقۀ ۹۰ رشفورد در موقعیت خوبی که به دست آورده بود خودخواهی به خرج داد و این موقعیت هم از دست رفت، آخرین موقعیت بازی روی پاس پوگبا و حرکت مک‌تامینی به دست آمد که خطای انجام شده روی او منجر به ضربه ایستگاهی در منطقۀ خوبی شد که البته پوگبا نتوانست از آن استفاده کند و منچستر علیرغم داشتن موقعیت‌های زیاد نتوانست اختلاف را به چهار برساند.

در مجموع منچستریونایتد پس از برگشتن از تعطیلات چندروزۀ خود بسیار شاداب و باانگیزه بود، عملکرد اکثر بازیکنان خوب بود و منهای اسمالینگ که برخلاف روند خوب این فصلش، در این بازی پراشتباه بود، بقیۀ بازیکنان بازی خوبی انجام دادند، گل سرسبد میدان پوگبا بود که نشان داد وقتی روی فرم باشد تیم را با خود بالا می‌کشد، حضور در همۀ نقاط زمین، توپ‌گیری در نبردهای تن به تن، قطع توپ هوشمندانه، پاس‌های قطری دقیق و دید باز به همۀ نقاط زمین، امشب پوگبا کلکسیونی از همۀ اینها بود و اگر بتواند مستمر با این کیفیت بازی کند قطعا یکی از سه هافبک برتر اروپا خواهد بود. لذتبخش‌ترین بخش بازی برای هواداران لحظاتی بودند که تیم سه گل جلو بود و با عطش بالایی به دنبال گل چهارم بود، لگد ماتا به تابلو، بارفیکس پوگبا روی تیرک دروازۀ استوک، کل کل لینگارد با شقیری برای جنگ روانی و … چند نمونه از جلوه‎های این روحیۀ پیروزی‌طلبی بودند که خیلی وقت بود از این تیم ندیده بودیم. هرچند استوک حال و روز خوبی هم ندارد و یک بازی خانگی مقابل تیمی که حال و روز خوشی ندارد و مربی‌اش را عوض کرده نمی‌تواند خیلی ملاک خوبی برای پیش‌بینی ادامۀ فصل باشد، اما بی‌شک با ادامۀ این روند و در صورت قطعی شدن انتقال سانچز، هواداران منچستر می‌توانند امیدوار باشند روزهای آتی فصلی که قهرمانی در آن از دست رفته به نظر می‌رسد، بازیهای دلچسب‌تر و جذاب‌تری از تیم محبوبشان ببینند.

۰ Comments