جایگزین مسیر

آیا کلوژ رومانی می تواند یونایتد را دچار زحمت کند؟

by | شهریور , ۲۳ , ۱۳۹۱

آرپاد پاشکانی در اولین واکنش پس از مشخص شدن همگروهی کلوژ با منچستر یونایتد، براگا و گالاتاسرای، گفت : “ما می توانیم برنده این گروه باشیم.”

هیچ کس نمی تواند مالک باشگاه کلوژ را مورد تردید قرار دهد، پس از آنکه تیمش با 4 پیروزی متوالی – دو برد مقابل اسلوان لیبرتس قهرمان چک و پس از آن دو برد برابر بازل – به مرحله گروهی لیگ قهرمانان  راه یافت.

این سومین بار است که کلوژ در بازی های انتخابی برای رسیدن به جمع تیم های برتر اروپا موفق بوده است.

قهرمان رومانی در حضور قبلی خود در مرحله ی گروهی فصل 2009-2008 ، نتایج شگفت آوری در برابر رم بدست آورد. پیروزی در ورزشگاه اولمپیک رم و تساوی 0-0 در خانه مقابل چلسی. این اولین قدرت نمایی آنها بود.

دو سال بعد هنگامی که کلوژ در اولین مسابقه بازل را شکست داد انتظارات از آنها بالا بود ، اما بایرن مونیخ و دوباره رم، موفق به صعود شدند. در حال حاضر آنها با تیم قدرتمند منچستر یونایتد که شانس مسلم اول شدن در گروه است، مواجه می شوند در حالی که براگا و گالاتاسرای تیم های ترسناکی نیستند.

کلوژ موفق ترین پروژه در فوتبال رومانی است، حتی اگر این باشگاه است که در شهر ترانسیلوانیان محبوب ترین تیم نباشد.این تیم براساس تزریق گسترده ی سرمایه شکل گرفته، تیم کوچک کلوژ از لیگ های پایین تر به سرعت ترقی کرده است و در 5 سال موفق به کسب مقام هایی شده است.

راز این کار ساده است و چیزی شبیه به استراتژی منچسترسیتی است. به جای سرمایه گذاری در آینده، آنها به سادگی از تیم های پرتغالی، آرژانتینی، برزیلی و کشورهای آفریقایی خریدهایی داشته اند. آنها این کار را بسیار زیرکانه انجام داده اند، اما آنها همیشه بازیکنان موردنظر را برای جایگزینی بازیکنان با تجربه پیدا نکرده اند.

از قضا، مربی که آنها را به لیگ قهرمانان رساند هرگز تغییر نکرد تا تیم را در این رقابت ها هدایت کند.برای اولین بار به عنوان یک غرامت اخلاقی، تیم کلوژ با مربیگری یوهان آندونه، بعد از یک لیست طولانی از مدیران اخراج شده، موفق به کسب جام شد و باعث افزایش رضایت هواداران از این تیم شد.

در حال حاضر او باید چند روز مقاومت کند، اما پس از 7 بازی اول در لیگ او در معرض یک خطر بزرگ  قرار گرفته است. آندونه یک مربی بزرگ نیست، بلکه یک نوع هری ردنپ است و در تلاش است تا بهترین عملکرد بازیکنان کلیدی خود رابه نمایش بگذارد.

آنها یک مهاجم یونانی به نام پانتلیس کاپتانوس با ضربات سر مرگبار دارند، ممدو سوگو بال سنگالی ،هنگامی که فضای کافی داشته باشد بسیار سریع است، گابی مورسان هافبک کلوژ، بازیکن بسیار خوبی است و کادو کاپیتان پرتغالی تیم و دفاع وسط تیم، تنها کسی است که از موج اول خریدهای باشگاه باقی مانده است.

بلافاصله پس از صعود به مرحله گروهی، پاشکانی خرید چهار بازیکن دیگر را در برنامه ی خود قرار داد. یکی از این بازیکن ها، ساسا بیلانویچ مهاجم کروات، از سری آ است.بازیکن های دیگر اهل آمریکایی جنوبی، اما با تابعیت کشورهای اروپایی هستند، یک بازیکن هم از براگا به خدمت گرفته اند. (دروازه بان براگا، بتو، فصل گذشته در کلوژ بازی کرده است. )

هدف روشن است: کلوژ باید در اروپا موفق عمل کند.آیا آنان می توانند این کار را انجام دهند؟ تنها گذشت زمان به این سوال پاسخ خواهد داد.

۰ Comments