جایگزین مسیر

نقدی شخصی بر این روزهای منچستریونایتد

by | دی , ۱۰ , ۱۳۹۶

نقدی شخصی بر این روزهای منچستریونایتد

پایگاه هواداران منچستریونایتد – این نوشته نظرات شخصی بنده هستش و هرکسی میتواند نظری مخالف یا موافق با این نوشته داشته باشد.

همه چیز از باخت مقابل سیتی شروع شد، منچستریونایتد تا همین چند هفته پیش و با شکست دادن آرسنال با سه گل در امارات خود را مدعی جدی قهرمانی نشان داده بود و با روحیه خوب و به امید کم کردن اختلاف امتیاز با رقیب همشهری برای دربی آماده میشد و هواداران یونایتد امید زیادی برای پیروزی مقابل سیتی داشتند ،که امید کاذب هم نبود و واقعا شانس پیروزی را در مقابل سیتی داشتیم اما با دو اشتباه بچه گانه در داخل محوطه خودی دو گل را تقدیم به پپ گواردیولا و شاگردان او کردند، تیمی که هم خوب بازی میکند و انصافا هم گاهی شانس با آنها یار بوده است، پس از باخت در دربی اختلاف امتیاز به ۱۱ امتیاز رسید و عملا سیتی گام بسیار بلندی برای قهرمان برداشت و شاید هم کار را کاملا یکسره کرد.

منچستریونایتد و خوزه مورینیو مطمئنا تنها هدفشان از ابتدای فصل در لیگ برتر قهرمانی بوده است و مشخص است که مورینیو در ابتدای فصل به بازیکنان خود این را گوشزد کرده است و بازیکنان هم قسم شده بودند که قهرمان لیگ شوند و خوب هم کار کرده بودند اما باخت در دربی شانس قهرمانی را بسیار بسیار کمرنگ کرد بازیکنانی که میخواستند قهرمان شوند عملا خود را در موقعیتی دیدند که قهرمانی در لیگ نشدنی است،نه بخاطر بد بودن و ضعیف عمل کردن خودشان بلکه بخاطر عالی بودن فرم منچسترسیتی در این فصل ،چه بسا اگر منچسترسیتی در این فصل انقدر عالی نتیجه نمیگرفت منچستریونایتد الان در صدر جدول بود و شانس اول قهرمانی!

منچستریونایتد به سختی و با زحمت فراوان هر طور که بود توانست بورنموث و وستبروم را با روحیه نچندان خوبی که داشت شکست دهد تا اختلاف امتیاز بیشتر نشود اما وقتی در دقیقه ۹۰ مقابل تیم بریستول سیتی شکست خوردند روحیه تیمی بسیار بدتر از قبل شد با این حال در بازی با لسترسیتی آن هم در ورزشگاه حریف منچستریونایتد بازی بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت اما به قول مورینیو روی اشتباهات بچه گانه چند بازیکن دو امتیاز دیگر از دست داد،دو امتیاز دیگر در مقابل برنلی و دو امتیاز مفت دیگر در مقابل ساوتهمپتون به راحتی از دست رفت!!!

خوزه مورینیو از نبود بازیکن در تیمش و کمبود کیفیت بازیکنانش گله میکند ! آیا حق با اوست ؟؟؟

خوزه مورینیو اگر واقعا چنین نظری دارد چرا در تابستان گذشته از باشگاه برای خرید بازیکنهای بیشتر درخواست نکرده؟ خوزه در تابستان میگفت که ۴ بازیکن نیاز دارد و باشگاه ۳ بازیکن از ۴ بازیکن مورد نیاز او را برایش گرفت،پس چرا خوزه مورینیو همان تابستان که منچسترسیتی تقریبا هر دو هفته یک خرید خوب انجام میداد (با اینکه تیم خوبی هم از قبل در اختیار داشتند) از باشگاه درخواست بازیکنهای بیشتر و بهتر رو نمیکرد؟

شاید هم خوزه از باشگاه خواسته است اما باشگاه بر سر چند میلیون پوند بازیکنی مثل پریشیچ را برای خوزه نگرفته است!

در اینجا این دو دیدگاه وجود دارد که هیچ یک از هواداران نمیدانتد کدام یک درست است!

اشتباه از خوزه بود یا باشگاه؟

در حال حاضر در این مقطع از فصل مشکل یونایتد تاکتیکی نیست ،مشکل منچستریونایتد بیشتر روحی روانی است، این مقطع  برای تیمی که برای قهرمانی هم قسم شده بود بسیار سخت است ،اینکه بازیکنان میدانند دیگر قهرمان این فصل نخواهند شد روحیه آنها را در هم شکسته است اما مورینیو باید به بازیکنان گوشزد کند که برای دوم شدن تلاش کنند وگرنه حتی شاید سهمیه لیگ قهرمانان هم نگیریم.

مشکل دیگر منچستریونایتد در این فصل ناپختگی برخی بازیکنانش است،قصد تخریب بازیکنان خودی را به خاطر یک یا دو بازی ندارم اما :

پوگبا با ۹۰ میلیون پوند یک سال و نیم پیش به منچستریونایتد پیوست،آیا تا به حال واقعا به اندازه یک سوپر استار با این قیمت نجومی برای منچستریونایتد درخشیده است؟ خیر

پوگبا آن اشتباه بچه گانه را در بازی با آرسنال و قبل از مهمترین بازی فصل تیمش انجام میدهد و به راحتی و بسیار بی دلیل در آن قسمت از زمین آن هم در حالیکه ۳-۱ از آرسنال جلو بودیم و سه امتیاز تقریبا قطعی بود خطایی میکند که باعث اخراج شدنش شود. اگر راستش را بخواهید در آن دقیقه از بازی وقتی ۳-۱ از رقیب بزرگی جلو هستی این بازیکن رقیب است که به خاطر عصبانی بودن از نتیجه بازی باید اخراج شود نه مهمترین بازیکن خودی! یکی از اصلی ترین دلایل باخت در دربی مشخصا همین اخراج پوگبا و محرومیتش در دربی بود که علاوه بر ضعف تاکتیکی تیم باعث ضعف روحی منچستریونایتد و همچنین برتری مضاعف منچسترسیتی شد.آیا بازیکنی که موفقیت تیمی را به سلبریتی شدن ترجیح بدهد،آنگونه جلوی گل شدن توپ و گرفتن سه امتیاز را در مقابل ساوتهمپتون میگیرد تا گل به نام خود او ثبت شود ؟ آن هم کسی که کاپیتان تیم است و باید برای بقیه بازیکنان الگویی در کار تیمی باشد.

در حال حاضر بازیکنانی مثل محمد صلاح، هری کین، دی بروینه، داوید سیلوا ، استرلینگ و برخی دیگر از بازیکنان منچسترسیتی را میتوان به عنوان ستاره نام برد نه پل پوگبا !!!

چیزی که به نظر میرسد این است که پوگبا باید حاشیه ها را کنار بگذارد و فقط و فقط به فوتبالش فکر کند، پوگبا باید بین بهترین بازیکن جهان شدن و بهترین مدل جهان (سلبریتی) شدن یکی را انتخاب کند! هر دو با هم بسیار سخت و ناممکن است.

راشفورد آیا واقعا کار تیمی برایش مهم است ؟؟ یا فقط و فقط میخواهد با تقلید نابجا از شوتهای خاص کریستیانو رونالدو به فکر موفقیتهای فردی باشد؟ فرم این روزهای راشفورد افتضاح است ،نه تنها بد بازی میکند بلکه در کار تیمی هم تلاشی نمیکند ،بهتر است از لینگارد تقلید کند که حتی اگر کیفیت یک ستاره را ندارد اما با دوندگی و تلاش بی امانش حداقل برای تیم عرق میریزد و تلاشش را میکند.

میخیتاریان دیگر جایی برای خود در ترکیب یونایتد نباید تصور کند ،به راستی که میخیتاریان بدترین خرید خوزه بوده است.

برخلاف آنچه که تصور میشد و خود زلاتان هم فکر میکرد به نظر نمیرسد که زلاتان دیگر بازیکن سابق شود،از اول هم تکیه کردن بر او به عنوان جانشین لوکاکو اشتباه بود و باید یک مهاجم دوم هم میخریدم.

از بازیکنهای بد گفتیم حالا از بازیکنهای خوب این روهای منچستریونایتد هم صحبتی کنیم :

دخیا :بدون شک بهترین دروازه بان جهان است،چند گلی هم که در بازی های آخر دریافت کرده ایم نمیشد گفت دخیا مقصر بود چون اکثرا از فاصله بسیار نزدیک وارد دروازه شده اند، بدون شک در حال حاضر کسی که لیاقت دریافت بیشترین دستمزد را در بین بازیکنان تیم دارد دخیا هست و باید سریعا با یک دستمزد بالا قرارداد او را تمدید کنند چون بهتر از دخیا پیدا نمیشود.

والنسیا : بهترین دفاع راست تیم و البته بهترین کاپیتان تیم در حال حاضر همراه با غیرت و جنگندگی فراوان

لیندلوف بسیار پیشرفت کرده و مشخص است که ضعف لیندلوف در ابتدای فصل به خاطر مسائل روحی روانی و نداشتن اعتماد به نفس بوده است. امیدواریم فصل بعد زوج دفاعی خوبی با بایی تشکیل بدهند.

اشلی یانگ : درست است که سن بالایی دارد اما با روحیه وتعصب بالایی بازی میکند و در صورتی که والنسیا به ترکیب بازگردد یانگ دفاع چپ خوبی است.

ماتا، جونز،روخو،هررا هم حتی اگر گاهی اوقات نتوانند خوب عمل کنند (گرچه در حال حاضر خوب هستند) اما با تعصب کامل بازی میکنند و نتیجه گیری تیم برخلاف بعضی بازیکنان برایشان بسیار اهمیت دارد.

نقدی بر مورینیو :

خوزه مورینیو باید به بازیکنانی مثل پوگبا، ماتیچ و لوکاکو استراحت بدهد . چرا لوکاکو باید در تمام بازیهای تیم در لیگ برتر که طاقت فرساست ۹۰ دقیقه کامل بازی کند؟ گاهی اوقات در بازیهای آسان تیم در اولدترافورد میشد از راشفورد یا مارسیال به جای لوکاکو در خط حمله استفاده کرد تا لوکاکو که مهره بسیار مهمی برای تیم هست انقدر تحلیل نرود و خسته نشود. ماتیچ هم  با نزدیک به ۳۰ سال سن دقیقا همین شرایط را دارد شاید حتی بدتر از لوکاکو به گونه ای که حتی چند بازی علاوه بر داشتن مصدومیت هم در ترکیب اصلی منچستریونایتد حضور داشته است. شاید بهتر باشد خوزه به مک تومینای که بازیکن بسیار خوب و با اعتماد به نفس بالایی نشان داده است هم اعتماد کند.

یکی دیگر از اشتباهات مورینیو ناتوان بودن در بازگرداندن روحیه تیمی برای ادامه فصل برای جنگیدن برای مقام دومی لیگ هست که به جرات میتوان گفت در حال حاضر انجام این کار از انجام تمرینات تاکتیکی هم برای تیم مهمتر است چرا که دلیل اصلی نتیجه نگرفتن منچستریونایتد در این روزها علاوه بر از دست دادن موقعیتهای فراوان گل همین نداشتن روحیه برای ادامه لیگ است که در بازی با ساوتهمپتون کاملا نمایان بود.

دیگر اشتباه مورینیو از نظر من دادن بازوبند کاپیتانی به پوگبای جوان است که هنوز نتوانسته خود را به عنوان یک ستاره بی چون و چرا در تیم نشان دهد،چرا باید بازیکنی که ۹۰ میلیوند پوند برایش هزینه شده و تا بحال آنچنان که باید و شاید ندرخشیده به همین راحتی بشود کاپیتان تیم ، اسمالینگ با تمام ایرادهایش اگر در حضور پوگبا کاپیتان تیم باشد بهتر است.

در این فصل با توجه به قدرت منچسترسیتی و فرم عالی آنها ،موفقیت در جام حذفی و چمپیونزلیگ و مقام دومی در لیگ برتر نتیجه درخشانی به حساب می آید که امیدواریم منچستریونایتد به آن برسد.

با همه این تفاسیر نظر شخصی بنده این هست که خوزه مورینیو بهترین گزینه برای سرمربیگری منچستریونایتد هست ،هوادارانی که فکر میکنند کسانی مثل گیگز میتوانند شرایط این روزهای منچستریونایتد را بهتر کنند سخت در اشتباه هستند چرا که پیروزی در بازیها با این تیم بی انگیزه بسیار بسیار سخت است و اگر یک مربی (البته بعد از فرگی) وجود داشته باشد که بتواند روحیه پیروزی را در این شرایط سخت به تیم بازگرداند قطعا آن فرد خوزه مورینیو است و همچنین لازمه رقابت برای قهرمانی درلیگ برتر در فصل بعد (این فصل که قهرمانی سیتی مشخص هست) جذب بازیکنان بزرگ است آیا با حضور کسی مثل گیگز بر روی سختترین جایگاه مربگیری در دنیای فوتبال یعنی سرمربیگری منچستریونایتد بازیکنان بزرگ حاضر میشوند به منچستریونایتد بپیوندند؟ جواب منفی است چون آن بازیکن بزرگ هم دوست دارد به تیمی بپیوندد که شانس قهرمانی بیشتری در رقابتهای مختلف داشته باشد وبا گیگزی که هنوز کارنامه سرمربیگری مشخصی ندارد آن شانس حتمی نیست و همچنین تنها کسی که میتواند (حداقل برای فصل آینده) با این تیم خارق العاده پپ رقابت کند مطمئنا گیگز یا مربیان دیگر نیستند ، و آن فرد کسی نیست جز خوزه مورینیو، البته باشگاه باید در تابستان برای مورینیو سنگ تمام بگذارد.

از هواداران هم انتظار میرود از مورینیو حمایت کنند تا او با خریدهای خود در تابستان پیش رو بتواند فصل بعد برای قهرمانی در لیگ با منچسترسیتی به طور جدی رقابت کند.

 

۰ Comments