جایگزین مسیر

هنریک مخیتاریان، بازتاب داستان یونایتد

by | آذر , ۲۰ , ۱۳۹۵

هنریک مخیتاریان، بازتاب داستان یونایتد

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – برای مدت ها به نظر می رسید که حرفه ی هنریک مخیتاریان در منچستر یونایتد از مرحله ی “اگر … چه می شد؟” عبور نخواهد کرد. به نظر می رسید که این هافبک ارمنی با عدم علاقه ی ژوزه مورینیو با یک خروج خفت بار روبروست. با این حال، خرید تابستانی از بروسیا دروتموند همچنان در تیم است، دومین بازی خود به عنوان بازیکن اصلی در لیگ برتر را پس از ماه ها از بازی سرنوشت ساز برابر منچستر سیتی برابر اورتون انجام داد. سپس گل دیدنی در اوکراین به دست آمد. برای شور و هیجان زود است، اما به نظر می رسد که اقبال به مخیتاریان رو به افزایش است. آیا در نهایت می تواند که چراغ اولدترافورد را روشن کند؟ یک امیدواری برای روزهای پیش رو …

قطعاً برای شماره ۲۲ یونایتد با شایعاتی پیرامون آینده و نگرش وی، از ابتدای پاییز آسان نبوده است. آن گله ها هر بار که مورینیو تصمیم به استفاده از گزینه ای به جز مخیتاریان می کرد، اوج می گرفت.

با این حال، زمان حضور مخیتاریان در منچستر بازتابی از عملکرد این فصل یونایتد بوده است. با شروع فاز اولیه ی هیجان، سپس دوره ی سرخوردگی، در آخر دانه های امید که به نظر می رسد در نهایت شروع به جوانه زدن کرده است.

عملکرد مخیتاریان در جام اتحادیه برابر وستهام دلیلی بر رویا پردازی به طرفداران داد، در حالیکه وی در تساوی نا امید کننده برابر اورتون خطرناک ظاهر شد. طرفداران هنوز منتظر دیدن بهترین از مخیتاریان هستند، اما نشانه هایی وجود دارد که به نظر آغاز به کار گاه به گاه وی در اولدترافورد رو به اتمام است. گل وی برابر زوریا لوهانسک از گل های کلاس جهانی بود. یونایتد هنوز به جایگاه بالایی دست نیافته است، اما اگر عملکردها به پیروزی منجر شوند، قیدهایی که یونایتد را بسته، آزاد خواهند شد.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - هنریک مخیتاریان، بازتاب داستان یونایتد - مخیتاریان 2

آیا اینکه نتایج یونایتد همزمان با حضور مخیتاریان است، یک نعمت ناخواسته از سوی خدا می باشد یا گواهیست بر عدم توانایی مورینیو بر استفاده از خرید ۲۶.۳ میلیون پوندی که زودتر از سرعت وی استفاده نکرده است؟

این ایده که اگر هنریک ۹۰ دقیقه کامل برابر برنلی، استوک سیتی، وستهام یونایتد و آرسنال بازی می کرد شاید تیم مورینیو هشت امتیاز بیشتر داشت، یک ایده ی وسوسه بر انگیز است. اینگونه یونایتد موقعیت بسیار بهتری در لیگ برتر داشت. البته این نیز قابل بحث است که مخیتاریان با عدم رساندن خود به ترکیب اصلی، تلاش و اثرگذاری قابل توجهی بر چهار تساوی نگذاشته است.

مانند یونایتد، مخیتاریان در حال تلاش است تا خود را با محیطی که مدام اخلاق فوتبالی را تغییر می دهد (تقاضای شدید جمعی نه تنها بر رقابت بلکه بر موفقیت)، مرتبط سازد. از زمانی که سر الکس فرگوسن بازنشسته شد، یونایتد برای پیدا کردن هویتی جدید بسیار تلاش کرد، تا آنچه زیر نظر این مربی اسکاتلندی ساخته شده بود، باز پس گیرد. اما فراموش نکنید که شروعی خوب در اولدترافورد تضمینی بر دوران حرفه ای طولانی و درخشان نیست؛ یک نمونه کلاسیک: آنخل دی ماریا.

با وجود همه ی شایعات، نگرش مخیتاریان صحیح است. پیشتر وی داستانی از دوران بازی در تیم ملی جوانان ارمنستان را نقل کرده که مادرش، شاغل در سازمان فوتبال ارمنستان، به وی هشدار داده که خونسردی خود را از دست ندهد:

هنریک! چه می کنی؟ باید خوش رفتار باشی وگرنه من در محیط کارم دچار مشکل می شوم!

هنگامیکه او می خواست بازخورد خود را توجیه کند، مادرش به سادگی پاسخ داده بود که:

نه، نه، نه. باید همیشه مؤدب باشی.

این درسی است که مخیتاریان با جان و دل پذیرفته است؛ زیرا اگر چه مورینیو به نوعی غیرمنطقی از او انتقام گیری کرده است، هیچگاه به بدی صحبت نکرد. در عوض در خفا بسیار تلاش کرد تا به برنامه های رئیس برگردد.

به ظاهر مخیتاریان از اندازه وظایفی که بر دوش دارد، آگاه است. اینکه به عنوان یار اصلی در منچستر یونایتد بازی کنی ساده نیست، حتی اگر در سه سال گذشته غبار اتفاقات بد بروی پیراهن یونایتد نشسته باشد. او این وظیفه را پذیرفته تا مورینیو را به برد برساند.

به طور مشابه، یونایتد به عنوان یک نهاد به دنبال موفقیت است؛ اما آن باور گسترده که موفقیت پس از دوران فرگی زود به دست می آید، مرده است. دیوید مویس و لوئیس فن خال با فیمت (اخراج) خودشان این را فهمیدند که تعمیرات سریع وجود ندارد. مورینیو با این نگاه که زمانی بیشتر از زمان مورد نظر خودش نیاز دارد در حال مبارزه است.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - هنریک مخیتاریان، بازتاب داستان یونایتد - مخیتاریان 3

مخیتاریان در مصاحبه با شبکه ی اسکای اعتراف کرد که در ابتدای وردش فکر می کرد که به سرعت بازیکن اصلی تیم خواهد شد، اما امیدهای اولیه ی وی هیچگاه از بین نرفت. عملکرد وی برابر منچستر سیتی دید بهتری به این بازیکن و مربی داد. اما به جای قهر کردن، هافبک سابق دورتموند “مؤدب” باقی ماند.

رابطه ی بدی با وی (مورینیو) نداشتم، همیشه رابطه خوبی داشتیم. مشکل از او نبود، مشکل از جانب من بود.

حال می دانم که چرا فرصت بازی پیدا می کنم و آن را حفظ خواهم کرد؛ دو دستی حفظ خواهم کرد. برای من مهم بود که بازی کنم و بخشی از برنامه های منچستر یونایتد باشم.

مورینیو در این مورد استدلال های خود را گفته که به نظر بیشتر شبیه به نصیحت است:

میکی نیاز به زمان دارد که به بازیکنی سطح بالا تبدیل شود و می داند که می تواند. به او باور داریم، دیر یا زود (بازیکن بزرگی خواهد شد)، مشکلی نخواهد بود.

بعضی بازیکنان خیلی سریع هرجا باشند این را می فهمند و برخی دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند.

آنها به زمان نیاز دارند که بازی شدید، خشن، بدون توپ و رقابتی را حس کنند. واقعیت ها، به خصوص در شرایط رقابتی، اغلب متفاوت است. مهم نیست که روبروی شما کیست، باید در بالاترین سطح بازی کنید، در غیر این صورت دیگر قادر به انجام آن نخواهید بود.

آشنایی بازی ساز جدید قرمزها بیش از آنکه تصور می شد، طول کشید. شاید آنقدر طولانی که باشگاه را از بردن هر چیز قابل توجهی در لیگ محروم کرد. با این حال، اگر قرار باشد که بازیکنی تصویری از عملکرد این فصل یونایتد باشد؛ آن بازیکن مخیتاریان خواهد بود. زمان دشواری بود؛ نه تنها شماره ی ۲۲ یونایتد درگیری گرفتاری های خودش بود، بلکه جنگید و برگشت به جهت درست کشتی یونایتد!

پس به طور مشابه، یونایتد آهسته و نفس نفس زنان اعتبار خود را دوباره باز تولید کرد؛ و پیشرفت، اگرچه پر زحمت، به دست آمد. امتیازها هنوز در آینه ی عملکرد یونایتد منعکس نشده اند اما سطح عملکردی تیم در قیاس با دوران مویس و فن خال دلگرم کننده تر است.

ترقی هم زمان (میکی و یونایتد) پس از دورانی طولانی و روندی خسته کننده؛ نظمی شاعرانه در مورد این وضعیت ایجاد کرده است:

اکنون صحنه برای بازیگر ارمنی یونایتد در تئاتر رویاها مهیاست!

۰ Comments