جایگزین مسیر

ورق زدن تاریخ به بهانۀ کارابائوکاپ، پیش‌بازی بریستول سیتی – منچستریونایتد

by | آذر , ۲۹ , ۱۳۹۶

پایگاه هواداران منچستریونایتد – به بهانۀ بازی امشب منچستر در لیگ‌کاپ، پیش‌بازی مفصلی برایتان تدارک دیده‌ایم. نگاهی به شرایط دو تیم پیش از این بازی خواهیم داشت و وضعیت کلی تیم در این جام و تقویم بازی‌های تیم در صورت صعود به دور بعد را بررسی خواهیم کرد در این میان گریزی هم به صفحات جذاب تاریخچۀ منچستریونایتد خواهیم انداخت جایی که جنگ جهانی اول، جام حذفی، بریستول سیتی و منچستریونایتد با هم گره خورده‌اند.

وضعیت دو تیم: منچستری‌ها پس از باخت دربی واکنش خوبی داشتند و موفق شدند با بردن بورنموث و وست‌بروم به نوار پیروزی برگردند و در ادامۀ بازی‌های فشردۀ این مقطع به اشتون گیت خواهند رفت تا با بریستول سیتی رقابت کنند. تیمی که در فرم خوبی قرار دارد و در جدول چمپیونشیپ سوم بوده و از انگیزۀ بالایی برای مقابله با منچستریونایتد برخوردار است. شاگردان لی جانسون در آخرین بازیِ خود چهارمین برد متوالی خود را کسب کرده و ناتینگهام فارست را شکست دادند.

وضعیت پخش تلویزیونی: تا لحظۀ نگارش این مطلب بازی بایرن مونیخ-دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن-کان در کنداکتور شبکه‌های داخلی قرار گرفته است و بنابراین برای تماشای بازی باید به شبکه‌های ماهواره‌ای یا استریم آنلاین و یا آی‌پی‌تی‌وی‌های داخلی روی بیاورید.

اخبار مصدومان دو تیم: پس از مصدومیت آنتونیو والنسیا از ناحیۀ همسترینگ در بازی مقابل وست برومویچ، او احتمالا به لیست مصدومان تیم اضافه شده است. مصدومیت قوزک پای اریک بایی به قوت خود باقی است. مایکل کریک و فلینی هم غایب هستند، با توجه به اینکه بازی مقابل لستر در لیگ در پیش است، مورینیو احتمالا در ترکیب خود تغییراتی انجام خواهد داد. از طرفی پوگبا پس از محرومیت سه جلسه‌ایش در لیگ، آمادۀ بازی کردن است. برای بریستول که درگیر کوران رقابت‌های چمپیونشیپ است، فامارا دیدیو، میلان یوریچ، ینس هگلر، ایوان لوسیچ، کالوم اودادا، گری اوین، اریس پیسانو و کوری اسمیت مصدوم هستند.

از بریستول سیتی چه خبر؟ بریستول سیتی با اعتماد به مربی جوان ۳۶ ساله‌اش، لی جانسون ، می‌تواند چالشی جدی برای منچستریونایتد باشد، آن‌ها در رقابت نزدیکی برای صعود مستقیم به لیگ برتر هستند و با جایگاه دومی کاردیف سیتی ۴ امتیاز فاصله دارند ، نتیجۀ اعتماد مدیریت بریستول سیتی به لی جانسون روند خوب پیروزی‌ها در چمپیونشیپ است. گل‌زنی‌های خوب و بازتاب بازی‌های این تیم در شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا روحیۀ خوبی در اردوی بریستول حاکم باشد.

تماشاگران: به منچستری‌های تنها ۲۶۴۱ بلیط اختصاص یافته که حدود ۱۰ درصد ظرفیت ورزشگاه است. اما قطعا صدای هوادارانی که به ورزشگاه خواهند رفت مثل همیشه شنیده خواهد شد. شاید اگر منچستر بتواند پیروزی پرگلی کسب کند، باز هم آن‌ها شعار “اتوبوسو پارک کن” را سر دهند!

نگاهی به تاریخ: منچستری‌ها ۳۵ بار در لیگ به مصاف بریستول‌سیتی رفته‌اند که ۱۵ بار پیروز شده‌اند، مهم‌ترین نبرد دو تیم در سال ۱۹۰۹ و فینال اف‌ای‌کاپ بوده است. آمار کلیشه‌ای را رها کنیم و کمی از آن فصل بگوییم: در ابتدای آن سالِ فوتبالی تاتنهام برای اولین بار جواز حضور در لیگ دستۀ دوم را کسب کرده بود و در پایان آن موفق به صعود به دستۀ اول شد.در دستۀ اول اما نیوکاسل، اورتون، ساندرلند، بلکبرن، شفیلد ونزدی، آرسنال، آستون ویلا تیم‌های اول تا هفتم شدند.  بریستول حریف امشب منچستریونایتد، رتبۀ هشتم، چلسی رتبۀ یازدهم و منچستریونایتد که مدافع عنوان قهرمانی بود، رتبۀ سیزدهم لیگ را کسب کردند.در همان سال لیورپول شانزدهم شد و منچسترسیتی با تفاضل گل بد خود نسبت به بردفوردسیتی در ردۀ نوزدهم قرار گرفت و به دستۀ دوم سقوط کرد. از این گریز تاریخی که زدیم عبور کنیم و به بازی‌ای که در ۲۴ آوریل ۱۹۰۹ برگزار شد، برگردیم. بازی در ورزشگاه کریستال پالاس برگزار شد. منچستریونایتد که مدافع عنوان قهرمانی لیگ بود و در ابتدای فصل هم موفق به کسب جام خیریه شده بود در لیگ وضعیت مناسبی نداشت و برای پایان بخشیدن به یک فصل بد نیاز به کسب اولین قهرمانی خود در جام حذفی داشتند. یک سال پس از کسب اولین قهرمانی لیگ، منچستر موفق شد اولین قهرمانی جام حذفی را هم کسب کند و با تک گل سندی ترنبال بریستول سیتی را شکست دهد. منچستریونایتد پس از این قهرمانی، برای کسب دومین قهرمانی‌اش در جام حذفی، چهل سال صبر کرد. سندی ترنبال که زنندۀ تک گل آن بازی بود هم سرگذشت عجیبی داشت. او که ابتدا بازیکن تیم سیتی بود پس از محرومیت تیمش در سال ۱۹۰۵ بخاطر دستمزد بازیکنان، محروم شد و وقتی ۳۱ دسامبر ۱۹۰۶ محرومیتش رفع شد به همراه سه هم‌تیمی‌اش به تیم رقیب همشهری پیوست. ترنبال پایان خوبی در دوران فوتبالی خود نداشت و باز هم از فوتبال محروم شد. او در یک تبانی گسترده دست داشت و مادام‌العمر از فوتبال محروم شد. زنندۀ گل اولین قهرمانی منچستریونایتد در جام حذفی، در جنگ جهانی اول در سن ۳۲ سالگی کشته شد و علاوه بر فوتبال، در زندگی هم پایان تراژدیکی داشت. شاید بار دیگری که با بریستول سیتی بازی داشتیم اولین چیزی که به ذهنتان خواهد رسید این خواهد بود که اولین قهرمانی جام حذفی منچستریونایتد با شکست این تیم به دست آمده و زنندۀ تک گل آن بازی هم تنها وقتی ۳۲ سال داشت در جنگ جنون‌آمیز جهانی اول کشته شد.

از دالان‌های تودرتوی تاریخ عبور کنیم و برسیم به فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸، منچستریونایتد می‌تواند با پیروزی مقابل بریستول سیتی یک گام دیگر به دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در لیگ‌کاپ نزدیک‌تر شود. منچستر آخرین تیمی است که توانسته است از عنوان قهرمانی‌اش در لیگ‌کاپ دفاع کند (فصول ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰). فقط دو باشگاه دیگر توانسته‌اند از عنوان قهرمانی خود در لیگ‌کاپ (کارابائو کاپ فعلی) دفاع کنند. ناتینگهام فارست (۱۹۷۸ و ۱۹۷۹، ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰) و لیورپول (چهار سال متوالی از ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۴). منچستر که با ۵ قهرمانی پس از لیورپول دومین تیم پرافتخار این جام است (جامی که نزد طرفداران به میکی‌ماوس کاپ معروف است)، به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی است.

داور بازی: مایک دین که برای طرفداران شناخته شده است، داور این بازی است. سیمون لانگ و یان هاسین و گراهام اسکات کمک‌های او در این بازی هستند.

ترکیب احتمالی دو تیم از نگاه سایت هواسکورد:

رقیبان چه کرده‌اند؟ دیشب سیتی در یک بازی سخت دچار همان بلایی شد که این فصل بر سر برخی رقیبانش آورده بود. پنالتی واردی در وقت‌های تلف‌شدۀ نیمۀ دوم بازی را به وقت‌های اضافه کشاند و سرانجام سیتی موفق شد در ضربات پنالتی لستر را شکست داده و به نیمه‌نهایی برسد، آرسنال هم در شبی که دو بازیکنش (ژیرو و کاکلن) مصدوم شدند موفق شد با تک گل ولبک در دربی مقابل وستهم پیروز شود و دیگر تیم نیمه‌نهایی باشد. امشب هم چلسی میزبان بورنموث است تا تکلیف دو تیم دیگر صعود کننده به نیمه‌نهایی مشخص شود.

قرعه‌کشی دور بعد: اشتون‌گیت میزبان مراسم قرعه‌کشی نیمه‌نهایی است که فیل نویل و لوی کری مجریان آن هستند، تیم‌های راه‌یافته به نیمه‌نهایی در دو بازی رفت و برگشت به مصاف هم خواهند رفت که بازی رفت ۸ ژانویه و بازی برگشت ۲۲ ژانویه انجام خواهد شد. بنابراین در صورت صعود به نیمه‌نهایی، منچستر ۳ روز پس از رویارویی با دربی کانتی در جام حذفی به مصاف حریف خود در لیگ‌کاپ خواهد رفت و ۲ روز پس از سفر به برنلی و بازی دشوار خارج از خانه مقابل این تیم، بازی برگشت را برگزار خواهد کرد.

جمع‌بندی نهایی: با توجه به حضور دو تیم قدرتمند در نیمه‌نهایی و صعود احتمالی منچستر و چلسی، نیمه‌نهایی سختی در انتظار تیم‌ها خواهد بود که فشردگی بازی‌های ژانویه هم مزید بر علت خواهد بود. هرچند دیشب آرسنال و سیتی از ترکیب دوم خود بهره گرفتند، اما مورینیو نشان داده که تا موقعی که روی کاغذ شانسی وجود داشته باشد، هیچ جامی برای او کم‌اهمیت نیست و در صورت لزوم همۀ توانش را برای بازی امشب خواهد گذاشت. طبق گفتۀ خودش، نسبت به تیم‌های دیگر تغییرات چرخشی کم‌تری در ترکیب خواهد داد. بهر صورت شاید برخی هواداران ته دل خود آرزو کنند که منچستر از این رقابت‌ها حذف شود و تمرکزش را روی لیگ، اروپا و جام حذفی بگذارد. اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که علیرغم تمامی طعنه‌ها و کنایه‌هایی که هواداران در کل‌کل‌های خود نسبت به این جام می‌زنند، برای باشگاه و بازیکنان هر موفقیتی و هر کسب جامی یک گام بلند برای افزایش ذهنیت پیروزی‌طلبی و موفقیت است و انتظار هواداران واقعی باید یک برد قاطعانه در مقابل بریستول‌سیتی باشد. بنابراین انتظار می‌رود منچستر در بازی امشب با نمایشی امیدوارکننده (با بازگشت احتمالی پوگبا و میدان دادن به نفراتی که فرصت کمتری برای بازی داشته‌اند و انگیزۀ فراوانی برای اثبات خود دارند) بتواند به نیمه‌‌نهایی صعود کند و کسی چه می‌داند شاید دو دربی رفت و برگشت در شهر لندن و منچستر، نیمه‌نهایی فوق‌العاده جذابی فراهم کند و شانس انتقام از همشهری‌ها (مثل سال گذشته) خیلی زودتر از موعد فرا برسد.

۰ Comments