جایگزین مسیر

پنجاه بازیکن برتر تاریخ یونایتد:”شماره ی ۲۴ – مارک هیوز”

by | مرداد , ۷ , ۱۳۹۲

مردم می گویند که عموما بازیکنان پس از ترک الدترافورد دچار افت شدید می شوند و همچنین بازیکنان کمی هستند که پس از راهیابی به نیو کمپ به این نتیجه برسند که الدترافورد جای بهتری برایشان بوده است ولی شماره ی ۲۴ لیست برترین های تاریخ یونایتد این کار را به روش خاص خود انجام داد و حتی دوره ی پر افتخار تری نسبت به دوره ی اول  داشت.

.

.

.

“شماره ی ۲۴”

“Mark Hughes”

 

 

مارک هیوز (۱۹۸۰-۱۹۸۶ و ۱۹۸۸-۱۹۹۵)
همکاری مارک هیوز با منچستر یونایتد در ماه مارس ۱۹۷۸و زمانی که تیم سرخ پوش با وی که  یک نوجوان ۱۴ ساله بود قرارداد امضا کرد , اغاز شد ولی در ان زمان کمتر کسی تجسم می کرد که این هافبک بچه مدرسه ای روزی یکی از بهترین گلزنان تاریخ باشگاه بشود.
مربی جوانان منچستر یونایتد ،سید اوون ، کسی بود که فهمید مارک هیوز توانایی بسیاری در گلزنی دارد و وی را از خط هافبک به خط حمله منتقل کرد که به خاطر این تصمیم تمامی هواداران یونایتد تشکر ویژه ای به او بدهکارند.
مهاجم جوان و سرزنده  اولین گل خود را برای یونایتد در نوامبر ۱۹۸۳ برابر تیم آکسفورد به ثمر رساند . ۶ ماه بعد نیز وی برای تیم ملی انگلستان به میدان رفت که در ان دیدار نیز موفق به گلزنی شد.
در سال ۱۹۸۵ وی به عنوان بهترین بازیکن جوان سال لیگ انگلستان انتخاب شد و موفق به کسب قهرمانی در اف ای کاپ شد ولی در پایان ان سال به دلیل یک سری مشاجره بر سر تمدید قرار داد همکاری وی با سرخ پوشان قطع شد و در پایان فصل ۱۹۸۵/۸۶ سرمربی وقت بارسلونا تری ونابلس توانست شاه ماهی  یونایتد را شکار کند و وی را به نیوکمپ ببرد.
هیوز هرگز نتوانست در بارسلونا جا بیوفتد و بعد ها انتقال خود به تیم کاتالانی را یک انتقال وحشتناک توصیف کرد و تنها در ۲۸ مسابقه توانست ۴ گل به ثمر برساند . یک سال بعد وی با انتقال قرضی راهی بایرن مونیخ شد که در این تیم هیوز توانست اندکی قدرت گلزنی خود را به دست اورد.
در جولای ۱۹۸۸ آلکس فرگوسن با هزینه ی ۱ میلیون پوند هیوز را به خانه ی اول خودش باز گرداند که این انتقال مانند یک بمب در دوران حرفه ای وی تاثیر گذاشت. در اولین سال بازگشت هیوز وی به عنوان بهترین بازیکن سال لیگ انگلستان انتخاب شد و همچنین در فینال اف ای کاپ سال ۱۹۹۰ با دو گلی که به ثمر رساند توانست در بازی تکراری با کریستال پالاس شکست را به این تیم لندنی تحمیل کند و اولین جام قهرمانی سر الکس با منچستر یونایتد را به ارمغان بیاورد.
هیوز در سال ۱۹۹۱ بار دیگر توانست عنوان بهترین بازیکن سال لیگ را به دست اورد و همچنین توانست با یک نمایش خیره کننده در فینال مسابقات اروپایی جام برندگان جام اروپایی هم به عنوان بهترین بازیکن زمین شناخته شود و هم تیم سابق خود را نقره داغ کند. وی در این دیدار توانست هر دو گل یونایتد در برابر بارسلونا  را به ثمر برساند تا بازی با نتیجه ی ۲-۱ به سود منچستر یونایتد به پایان برسد.
۱۹۹۲ قهرمانی دیگری با منچستر یونایتد برای هیوز به ارمغان اورد انها موفق شدند برای اولین بار در تاریخ باشگاه قهرمان جام اتحادیه شوند و در فصل بعدی نیز موفق شدند پس از ۲۶ سال قهرمان لیگ برتر انگلیس شوند.
زوج جدید خط حمله ی منچستر یونایتد متشکل از مارک هیوز و اریک کانتونا راه به دست اوردن قهرمانی های بیشتر را هموار کرد و بعد ها مارک هیوز در مورد اریک کانتونا می گوید : ” من میدانم که ان مرد فرانسوی زندگی فوتبالی مرا تغییر داد”  و در حالی که همه ی نگاه ها به اریک کانتونا دوخته شده بود این یکصدمین گل مارک هیوز در لیگ برتر برابر کریستال پالاس بود که قهرمانی منچستر یونایتد در لیگ برتر را قطعی کرد و موجب شکسته شدن طلسم ۲۶ ساله شد.
سر الکس یک بار در  مورد هیوز گفت :” هیوز بهترین بازیکن بازی های بزرگ بود  که من تا به حال شناخته ام”
این گفته ی سر الکس فرگوسن  هیچ وقت بیشتر از نیمه نهایی اف ای کاپ ۱۹۹۴ مشاهده نشد در ان دیدار مارک هیوز با یک ضربه ی والی  ( یعنی به توپی که داره ارتفاعش کم میشه سر ضرب شوت زدن) نصفه و نیمه از شکست ناباورانه ی منچستر یونایتد برابر تیم الدهام جلوگیری کرد. منچستر یونایتد موفق شد تا بازی تکراری را از الدهام ببرد و در فینال نیز با نتیجه ی ۴-۰ چلسی را مغلوب کند ( هیوز زننده ی گل سوم یونایتد ) تا اولین دوگانه ی تاریخ باشگاه به دست بیاید.
مارک هیوز در ژانویه ی ۱۹۹۵ از منچستر یونایتد جدا شد و به تیمی که از کودکی طرفدار ان بود یعنی چلسی پیوست و موفق شد همراه با این تیم یک قهرمانی اف ای کاپ و یک قهرمانی دیگر در جام برندگان جام اروپایی به دست اورد و قبل ازنکه در سن ۳۸ سالگی کفش های خود را اویزان کند در تیم هایی  همچون ساوتهمتون ، اورتون و بلکبرن به میدن رفت.
مارک هیوز زمانی که در ساوتهمتون بود به مربیگری نیز روی اورد و اکنون در سال ۲۰۱۳ وی هدایت تیم لیگ برتری استوک سیتی را برعهده دارد که در طول فصل حد اقل دو بار با تیم  سابق خود یعنی منچستر یونایتد رو برو خواهد شد.

عناوین و افتخارات :

قهرمانی در لیگ برتر – سال های ۱۹۹۲/۹۳, ۱۹۹۳/۹۴

قهرمانی در FA Cup – سال ۱۹۸۵, ۱۹۹۰, ۱۹۹۴

قهرمانی در جام برندگان جام اروپایی – سال ۱۹۹۱

قهرمانی در سوپر کاپ اروپا – سال ۱۹۹۱

قهرمانی در جام اتحادیه – ۱۹۹۲

قهرمانی در جام خیریه – ۱۹۹۰, ۱۹۹۳, ۱۹۹۴

 

manchester-united-mark-hughes-184-panini-football-90-football-trading-sticker-28428-p

Utdkit1985-4048932

0af074e59f89bbd96ba8613a9abdbb6a

hughesferguson

94facd346149ee

.

برای دانلود کلیپی از مارک هیوز کلیک کنید

۰ Comments