جایگزین مسیر

پنجاه بازیکن برتر تاریخ یونایتد:”شماره ی ۴۰ – بیلی مردیت”

by | تیر , ۷ , ۱۳۹۲

شماره ی ۴۰ لیست برترین های تاریخ یونایتد عضو تیمی است که اولین جام تاریخ باشگاه را به دست اوردند و در زمان خودش پیدا کردن بازیکنی بهتر از وی کار اسانی به نظر نمیرسید.

.

.

.

.

.

.

“شماره ی ۴۰”

“Billy Meredith”

 

 

بیلی مردیت (۱۹۰۶-۱۹۲۱)
بیلی مردیت را میتوان به عنوان اولین اسطوره ی باشگاه منچستر یونایتد معرفی کرد این بازیکن ولزی که به وی لقب “جادوگر ولزی” را داده بودند در طول دوران درخشان بازیگری خود به مدت ۳۰ سال در خدمت دو باشگاه شهر منچستر بوده است.
مردیت در سال ۱۸۷۴ در ولز به دنیا امد و دوران بازیگری خود را از سال ۱۸۹۴ با تیم منچستر سیتی اغاز کرد.  در سال ۱۸۹۹  و ۱۹۰۳ وی همراه با سیتی قهرمان لیگ دسته دوم انگلیس شد (قهرمان شدن اومدن بالا دوباره افتادن دوباره قهرمان شدن اومدن بالا)  و در سال ۱۹۰۴ نیز همراه با این تیم قهرمان اف ای کاپ شد. دوران حضور وی در سیتی در سال ۱۹۰۵ به خوبی پیش نرفت و در این سال مردیت متهم شد که در جریان بازی با استون ویلا با دریافت رشوه ای به مبلغ ۱۰ پوند سعی در کم کاری داشته  که این امر موجب شد یک محرومیت طولانی مدت نسیب وی شود هر چند که مردیت بار ها بر این امر پا فشاری کرد که بی گناه است و مبلغی را دریافت نکرده است.
پس از گذراندن دوران محرومیت در اکتبر سال ۱۹۰۶ به همراه سه بازیکن دیگر سیتی راهی تیم همشهری یعنی یونایتد شدند. مردیت اولین بازی خود برای یونایتد را در اولین روز سال نو ۱۹۰۷ انجام داد (روزی که محرومیتش به پایان رسید)  . وی همراه با یونایتد دو بار عنوان قهرمانی لیگ دسته ی اول انگلیس را کسب کرد. یکی در سال ۱۹۰۸ (اولین جام قهرمانی باشگاه) و دیگری در سال ۱۹۱۱٫ وی همچنین در سال ۱۹۰۹ نیز موفق به کسب عنوان قهرمانی اف ای کاپ همراه با یونایتد شد.
حرکات فوق العاده سریع مردیت در وینگ راست و همچنین سانتر های دقیق وی نشان دهنده ی استعداد ناب این بازیکن بود که در زمان خود باعث شده بود یک بازیکن فوق العاده محبوب به شمار رود.
“لاغر پیر” لقب دیگری بود که به خاطر فیزیک بدی و سن وی به مردیت نسبت داده بودند. بیلی مردیت همواره در موقع بازی ها یک خلال دندان را در دهان خود قرار میداد و میگفت که این قطعه چوب به تمرکز حواس وی کمک میکند.
مردیت بار دیگر و در سال ۱۹۰۹/۱۰ مورد محاکمه قرار گرفت. دلیل این محاکمه این بود که اتحادیه ی فوتبال انگلیس سعی داشت تا به اتحادیه ی بازیکنان فوتبال صدمه بزند و مردیت که یک عضو تاثیر گذار در این اتحادیه بود به همراه چند تن از بازیکنان اصلی یونایتد با محرومیت اتحادیه ی فوتبال مواجه شدند. مردیت به همراه هم تیمی های خود تمرینات فردی خود را رها نکردند تا اینکه پس از چند وقت اتحادیه ی فوتبال در مورد وضعیت انها تجدید نظر کرد.
با توقف برگزاری مسابقات فوتبال به خاطر وقوع جنگ جهانی اثر نا مطلوبی بر روی تیم منچستر یونایتد به وجود امد چرا که بعد از پایان جنگ بازیکنان جدید یونایتد قابلیت های بازیکنان قبلی را نداشتند. مردیت نیز در جولای ۱۹۲۱ به عنوان مربی -بازیکن به تیم سابقش یعنی منچستر سیتی بازگشت. وی ۳۳۵ بار پیراهن شیاطین سرخ را برتن کرد و توانست ۳۶ گل نیز برای این تیم به ثمر برساند. وی ۴۸ بار نیز پیراهن تیم ملی ولز را برتن کرد که اخرین بازی وی در سال ۱۹۲۰ برابر تیم ملی انگلستان بود که در ان زمان مردیت ۴۵ سال سن داشت.
پس از ترک یونایتد نیز یک بار دیگر در مستطیل سبز ظاهر شد و ان هم به دیدار نیمه نهایی اف ای کاپ برابر نیوکاسل یونایتد در سال ۱۹۲۴ بر میگردد که در ان زمان مردیت ۴۹ سال سن داشت.
وی در سال ۱۹۳۱ به عنوان مربی به یونایتد بازگشت و تا پایان عمر خود همکاری نزدیکی با هر دو باشگاه شهر منچستر داشت.
بیلی مردیت تاریخ ۱۹ اپریل ۱۹۵۸ و در سن ۸۴ سالگی در گذشت .

روحش شاد

عناوین و افتخارات :

قهرمانی در لیگ دسته اول انگلیس – سال های ۱۹۰۷/۰۸, ۱۹۱۰/۱۱

قهرمانی در FA CUP – سال ۱۹۰۹

قهرمانی در جام خیریه (سوپر جام باشگاه های انگلستان) – سال های ۱۹۰۸, ۱۹۱۱

 

 

پ.ن: شرمنده بابت کیفیت بعضی عکسا چون اندازشون خیلی کوچیک بود مجبور شدم بعضیاشون رو دستکاری کنم خوب یکم کیفیتشون پایین اومده.

۰ Comments