جایگزین مسیر

پنجاه بازیکن برتر تاریخ یونایتد :”شماره ی ۸ – کریستیانو رونالدو”

by | مرداد , ۱۶ , ۱۳۹۲

یکی دیگر از شماره ۷ های استثنایی منچستر یونایتد در رتبه ی هشتم لیست پنجاه بازیکن برتر تاریخ منچستر یونایتد قرار گرفته است. بازیکنی که به عنوان یک استعداد خام وارد باشگاه شد ولی به عنوان گران قیمت ترین بازیکن جهان و دارنده ی توپ طلا از الدترافورد خارج شد.

.

.

.

.

“شماره ی ۸”

“Cristiano Ronaldo”

 

44D00C6E5A4E48C1BBA3D1AD3B507B44.ashx

 

کریستیانو رونالدو (۲۰۰۳-۲۰۰۹)

کریستیانو رونالدو در شش سال حضورش در یونایتد، با رشد کردن از یک وینگر جوان و بدون تجربه در سال ۲۰۰۳ و رسیدن به مقام بهترین بازیکن دنیا در سال ۲۰۰۹، هر آنچه که ممکن بود از صفات عالی را در این شش سال در یونایتد کسب کرد.

در روزی که او با مبلغ ۸۰ میلیون پوند – به عنوان گرانترین بازیکن جهان – به مقصد رئال مادرید تیم را ترک می کرد، مربی سابقش، سرالکس فرگوسن گفت: “کریستیانو بازیکنی حیرت آور برای یونایتد بود. کمکهای او فاکتوری بزرگ در موفقیتهای تیم در این برحه بود و استعدادش، شگردش در سرگرم کردن تماشاگران و شخصیت خاصش هواداران سراسر دنیا را مسحور خود کرده بود.”

داستان از آنجا شروع شد که در سر الکس فرگوسن در حالی که بازیکنانش از یک بازی تور پیش فصل برابر اسپورتینگ سوار هواپیما شده بودند تا به خانه برگردند، او ترغیب شده بود که رونالدو را بخرد (که آن زمان یک جوان هجده سالۀ ناشناخته بود که با مبلغ ۱۲٫۲۴ میلیون پوند در سال ۲۰۰۳ خریداری شد. در واقع رییس مدتها از توانایی او آگاه بود. ضرورت خرید او از زمانی پیش آمد که بقیه باشگاه ها هم داشتند به خرید او علاقمند می شدند. این هدفی بود که خیلی ساده ممکن بود سرالکس او را از دست بدهد.

رونالدو برای نشان دادن استعدادهای نابش کمترین زمان را تلف کرد و اولین بازیش را همان آگوست ۲۰۰۳ به مدت ۳۰ دقیقه در اولدترافورد برابر بولتون به میدان رفت. خیلی زود هیجانات اوج گرفت و او از نیمکت جدا شد و با ۳۹ بازی در آن فصل و به ثمر رساندن ۸ گل – من جمله گل اول پیروزی ۳-۰ در فینال اف ای کاپ برابر میلوال – در آن سال جایزۀ سر مت بازبی (بهترین بازیکن سال یونایتد از دید هواداران) را از آن خود کرد.

فصل دوم او کاملا انتظارات فصل اولش را برآورده نکرد، ولی فرم خوب آخر فصلش منجر شد که فصل ۲۰۰۴/۰۵ را با ۹ گل در ۵۰ مسابقه به پایان برساند. در فصل ۲۰۰۵/۰۶، رُنی (مخفف رونالدو)، دوباره فرم خوبش را از اواخر فصل آغاز کرد، ولی دیگر از نمایشهای ناپایدار و جسته گریختۀ یک بازیکن جوان خبری نبود. او در امید فراوان و با انتظارات فراوان، باشگاه را به مقصد جام جهانی ۲۰۰۶ ترک کرد – که این جام به یکی از تعیین کننده ترین جامهای دوران ورزشی او تبدیل شد. در یک چهارم نهایی، در مصاف پرتغال با انگلیس، وین رونی اخراج شد و رونالدو به شخصیت منفور پانتومیمی رسانه های انگلیسی تبدیل شد. که ابهامات در مورد بازگشت او به منچستر از جام جهانی را بالا برد.ولی سر الکس به او تضمین داد که تمامی جوهای منفی پیرامون او از بین خواهد رفت. این مسئله با اریک کانتونا و دیوید بکام هم در دوران ورزشیشان روی داده بود. در این اثنا بود که رونالدو در حالی که بهترین فوتبال دوران ورزشیش را ارائه میداد، با “هو شدنهای” اجتناب ناپذیر هواداران انگلیسی روبرو می شد.

قهرمانی لیگ یونایتد در سال ۲۰۰۶/۰۷ هرچند یک کار تیمی بود، ولی یک مرد بود که پیشتاز تمام خطوط تیم در آن فصل بود. آن فصل با یک پیروزی طوفانی ۵-۱ برابر فولام آغاز شد – که رونالدو و رونی اجرا کننده های اصلی آن نمایش بودند تا عملا اظهارات در مورد اختلافات این دو فروکش کند. بازیهای عالی رونالدو در جناح زمین با پاس گلهای پیوسته و گلهایی حیاتی همراه بود. فرم خوب آن فصل، او را به موفقیتی شخصی در یک سراشیبی از دوران ورزشیش رساند و علی رغم علاقۀ زیاد از دیگر باشگاهها – بیشتر رئال مادرید – او قراردادش را تا  سال ۲۰۱۲ با باشگاه تمدید کرد.

در فصل ۲۰۰۷/۰۸ رونالدو پیشرفت بیشتری هم داشت، و ۴۲ گل خیره کننده را در تمامی مسابقات آن فصل به ثمر رساند. در ماه می ۲۰۰۸ او به یونایتد کمک کرد که به قهرمانیهای داخلی و اروپایی برسد: با به ثمر رساندن یک پنالتی حیاتی در روز آخر لیگ و گل کردن یک ضربۀ سر نیرومند در فینال لیگ قهرمانان در مسکو. نمایشهای شخصی خیره کنندۀ او، منجر شد که تمامی افتخارات داخلی انگلیس و باشگاه را در آن فصل جارو کند، در حالی که افتخارات جهانی هنوز در راه بود.

در یورو ۲۰۰۸، آیندۀ یونایتد باز هم در ابهامات شایعات قرار گرفتو ولی خوشبختانه در نهایت او وفاداریش به یونایتد را اعلام کرد، اگرچه یک عمل روی قوزک پا کمی بازگشت او رد فصل ۲۰۰۸/۰۹ را به تأخیر انداخت. او بازگشتش را به عنوان یک یار تعویضی در بازی لیگ قهرمانان برابر ویارئال انجام داد و استقبالی بینظیر توسط هواداران از او صورت گرفت. دو ماه بعد، صدمین گل او در پیراهن سرخ باشگاه و در پانزده نوامبر ۲۰۰۸ و برابر تیم استوک سیتی در اولدترافورد به ثمر رسید.

سال ۲۰۰۸ جادویی رونالدو با یک افتخار دیگر تکمیل شد. در اکتبر او به عنوان بهترین بازیکن سال FIFPro انتخاب شد. و در ماه دسامبر هم به عنوان اولین بازیکن یونایتد پس از جرج بست در سال ۱۹۶۸، به عنوان با پرستیژ توپ طلا مفتخر گردید. برای تکمیل این افتخارات، در ژانویه ۲۰۰۹، او به اولین بازیکن یونایتد تبدیل شد که عنوان بهترین بازیکن سال فیفا را از ان خود کرد. او در این باره گفت: “اینجا نقطۀ اوج یک دورۀ به یاد ماندنیست. من خوش شانس هستم که جزئی از تاریخ یونایتد هستم. این لحظه یکی از مهمترین لحظات زندگی من است. امیدوارم که دوباره به این نقطه برسم.”

“اگرچه یونایتد در فصل ۲۰۰۸/۰۹ آن نمایش غالب همیشگی را نداشت، ولی هنوز هم نقشی کلیدی در تیم داشت تا به تیم کمک کند که به سومین عنوان قهرمانی پیاپیشان در لیگ برسند و به دومین فینال متوالی در جام اروپایی. به عنوان مثال، رونالدو در هر سه مسابقۀ دور حذفی لیگ قهرمانان گلزنی کرد. من جمله گلش در بازی دوم یک چهارم نهایی برابر پورتو در خاک کشورش پرتغال که بهترین گل فصل باشگاه شد و یک جفت گل هم در نیمه نهایی در بازی برگشت برابر آرسنال.

در آخرین دیدار او در اولدترافورد، رونالدو سومین مدال قهرمانی لیگش را با تساوی یونایتد برابر آرسنال کسب کرد. در آن زمان نشانه ای از خروج رونالدو  از باشگاه نبود – ولی در یازده ژون ۲۰۰۹ همه چیز تغییر کرد، وقتی که یونایتد اعلام کرد که او “تمایلش را به ترک باشگاه اعلام کرده است”. و اینکه پیشنهاد رکورد شکن ۸۰ میلیون پوندی رئال مادرید پذیرفته شده است. کمتر از سه هفتۀ بعد این انتقال تکمیل شد.

کریستیانو رونالدو در تاریخ ۵ فوریه ی ۱۹۸۵ متولد شد و در تاریخ ۱۲ اگوست ۲۰۰۳ به منچستر یونایتد پیوست . وی موفق شده است در طول دوران حضور خود در یونایتد ۲۹۲ بار برای شیاطین سرخ به میدان برود و ۱۱۸ گل نیز به ثمر برساند.

عناوین و افتخارات :

قهرمانی در لیگ برتر – سال های ۲۰۰۶/۰۷, ۲۰۰۷/۰۸, ۲۰۰۸/۰۹

قهرمانی در FA Cup –  سال ۲۰۰۴

قهرمانی جام اتحادیه – سال های ۲۰۰۶, ۲۰۰۹

قهرمانی در جام خیریه – سال ۲۰۰۷

قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا – سال ۲۰۰۸

قهرمانی در جام باشگاه های جهان – سال ۲۰۰۸

 

Ronaldo-5589139

Cristiano-Ronaldo-Manchester-United1

cristiano-ronaldo-pic-getty-743996773

0_0_0_0_375_374_csupload_57700179

get

8NI5HEL800D80005

Cristiano-Ronaldo-Manchester-United8

.

برای دانلود کلیپی از کریستیانو رونالدو کلیک کنید

.

ترجمه از شهاب غفاریان

۰ Comments