جایگزین مسیر

پول ها و دروغ ها:داستان خروج آندری کانچلسکیس از منچستریونایتد

by | بهمن , ۱۵ , ۱۳۹۴

پول ها و دروغ ها:داستان خروج آندری کانچلسکیس از منچستریونایتد

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – آندری کانچلسکیس یک قهرمان بی نام و نشان برای یونایتد است. این بازیکن اوکراینی نقش بزرگی در یونایتد شگفت انگیز میانه دهه نود -اولین تیم خوب فرگوسن- ایفا می کرد. در کنار رایان گیگز، کانتونا، هیوز، اینس و باقی بازیکنان؛ کانچلسکیس به سرعت درخشید و حرکت های رو به جلوی او در جناح راست جایگاه او را در فرهنگ و تاریخ یونایتد تثبیت کرد. او حتی یک بار برابر رقیبان همشهری هت-تریک کرد.

خروج سریع و پرحاشیه کانچلسکیس از اولدترافورد در ۱۹۹۵ هنوز یکی از جذاب ترین و مرموزترین داستان های فوتبالی است. دلایلی که به صورت شایعه وجود داشتند هنوز بعد از ۲۰ سال در خیابان های منچستر شنیده می شود، شنیده ها و شایعات بی اساسی به صورت گسترده و شبکه ای در مورد قهرمان شهر پخش می شوند که جایگاهی در فیلم هویت بورن ندارد!

پیش از آنکه در مورد پایان مرموز صحبت کنیم، بهتر است آغاز مرموز بررسی شود. کانچلسکیس توسط رون اُگ، همان مدیر برنامه ی بدون مجوزی که در رسوایی مالی جورج گراهام نقش داشت، به فرگوسن پیشنهاد شد. با کمک اُگ و مدیر برنامه های کانچلسکیس، گریگوری یِسائولِنکو، یونایتد در سال ۱۹۹۱ با بال شاختار دونتسک به قیمت یک میلیون پوند قرارداد امضا کرد.

در کتاب ۱۹۹۹ فرگوسن تحت عنوان “مدیریت زندگی من” اذعان داشت که سه سال پس از قرارداد در سال ۱۹۹۴، یسائولنکو ۴۰ هزار پوند اسکناس را در یک جعبه کفش در فرودگاه منچستر به عنوان هدیه ای ناخواسته به او داد.

 من فکر می کردم که یک سماور یا یک هدیه معمولی روسی است.

اما هنگامیکه او جعبه را در خانه باز کرد، دید که پول نقد برای او هدیه فرستاده شده است. فرگوسن تصمیم گرفت که در حضور یک وکیل این جعبه را در یک مرکز امانات قرار دهد. پول برای مدت تقریبی یک سال در آن مکان نگه داری شد و هنگامیکه یسائولنکو بار دیگر آفتابی شد پول به اجبار به او بازگردانیده شد.

یسائولنکو برای بحث در مورد کار آمده بود و از یونایتد خواست که با پیشنهاد اورتون برای کانچلسکیس موافقت کند. یونایتد پیش از آن یکبار پیشنهاد اورتون را رد کرده بود، چرا که آنها تصور داشتند قیمتی که اورتون برای کانچلسکیس پیشنهاد داده و پولی که با توجه به بند موجود در قراردادش در اختیار باشگاه قرار می گیرد، کافی نیست. روزنامه ایندیپندنت یک کپی از قرارداد کانچلسکیس را در سال ۱۹۹۹ به دست آورد که مفاد این قرارداد را مشخص می کرد. بر اساس این قرارداد هر مقدار سودی که از فروش این بازیکن در آینده عاید یونایتد شود، ۳۰% آن باید به شاختار پرداخته شود؛ همچنین ۳۰% از هزینه کل انتقال نیز به خود بازیکن تعلق می گیرد.

هیئت مدیره یونایتد می خواستند که ۵میلیون پوند از فروش این بازیکن درامد کسب کنند که همین امکان هرگونه معامله را سخت می کرد. از طرفی یسائولنکو که می خواست سهم خود را از این انتقال به دست آورد از این موضوع دچار شوک عصبی شده بود.

در ملاقاتی با رئیس یونایتد، مارتین ادواردز، یسائولنکو به او گفت:

اگر او را اکنون به فروش نرسانید، بیش از این در این سمت نخواهید بود!

او همچنین به ادواردز قول داد که مشکل شاختار را برطرف می کند تا یونایتد پول بیشتری از این معامله به دست بیاورد.

یک ماه بعد کانچلسکیس فروخته شد. دو ماه بعد الکساندر براگین رئیس شاختار و پنج محافظ شخصی او وسط زمین این تیم چهار دقیقه پیش از بازی با تیمی از ناحیه کریمه، تاوریا، توسط بمب منفجر شد. (الکساندر براگین ملقب به “جنگجو و پاسدار” در جامعه جنایی اوکراین)

این اتفاق پس از آن افتاد که یسائولنکو به ادواردز گفت در مورد اکراینی ها امور را رتق و فتق می کند. درحالیکه مذاکرات در مورد کانچلسکیس متوقف شده بود، یسائولنکو یک فکس به زبان انگلیسی به شاختار زد و از آنها خواست که یکی از اعضای هیئت مدیره به نام کولوتسی این نامه را در برگه های مخصوص باشگاه برای منچستر یونایتد بازفرستد. آن فکس به تاریخ ۱۳ جولای ۱۹۹۵ شامل چشم پوشی شاختار از حق ۳۰% خود در سود انتقال کانچلسکیس بود و به این ترتیب یونایتد با خوشحالی اجازه انتقال او به اورتون را داد.

الکساندر براگین و همکارش، راویل سَفیولین، اذعان داشتند که کولوتسی از فکسی که ارسال کرده است آگاهی نداشته است. در نامه ای که در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۱۹۹۵ به یونایتد فرستادند نوشته شده بود:

آقای کولوتسی نامه ای را امضا کرده است که به زبان انگلیسی توسط آقای یسائولنکو آماده شده بود، چرا که آقای یسائولنکو آن را می خواستند و گفتند که این فکس ضروری و اختصاصی برای برطرف کردن مشکلات شخصی آندری کانچلسکیس است.

بحث پیرامون کانچلسکیس باعث شد که هیئت مدیره شاختار قرارداد اصلی ۱۹۹۱ را بار دیگر بازبینی کنند. بند ۳ مقرر می کند که آنها حتی باید پول بیشتری دریافت می کردند: ۱۵۰هزار پوند بعد از چهلمین بازی کانچلسکیس برای یونایتد، ۲۵۰هزار پوند وقتی او ۸۰ بازی را انجام داد و ۱۵۰هزار پوند دیگر در صورت بستن قراردادی جدید باید به این باشگاه اوکراینی پرداخت شود. اما با چک کردن حساب بانکی باشگاه مشخص شد که این مبلغ با وجود تمامی بندهای قرارداد هرگز از طرف یونایتد به حساب باشگاه واریز نشده است.

در ابتدا هیئت مدیره بر این عقیده بود که یونایتد درگیر یک رابطه زیرکانه با براگین شده است. این ایده زمانی شکل گرفت که مشخص شد براگین به یونایتد نامه ای نوشته و از آنها خواسته که مبلغی در یک حساب بانکی به نام Euro Football Ltd در بانک Coutts & Co در زوریخ بریزند؛ حسابی که مشخصا مربوط به حساب بانکی شاختار در نیویورک نمی شد.

شاختار ادعا می کرد که این حساب بانکی هیچ ارتباطی با باشگاه آنها ندارد. به نظر می رسید که براگین تلاش کرده که پول را دور بریزد.

پس از مرگ الکساندر براگین، یونایتد و شاختار مشاجره در مورد سود فروش کانچلسکیس به اورتون را ادامه دادند. همچنین شاختار به دنبال کسب اطمینان از آن بود که یونایتد ۵۵۰ هزار پوند پرداختی برای بند بازی کردن کانچلسکیس در قرارداد ۱۹۹۱ را پرداخت کرده است؛ پولی که به لطف براگین ناپدید شده بود.

یونایتد از فرستادن بیانیه در مورد مرگ براگین و بحث های پیش آمده به موجب این بیانیه احتمالی خودداری کرد.

در سال ۱۹۹۸ گریگوری یسائولنکو به جرم فرار از مالیات درامد حاصل از فروش هافبک روسی، دیمیتری آلینیچف، به تیم آ اس رم دستگیر شد. او در آن زمان رئیس باشگاه فروشنده، اسپارتاک مسکو، بوده و جرم او شامل پنهان کردن ۷میلیون دلار در بانک های سوئیس پس از انتقال این بازیکن بود.

خیلی ساده می شود فهمید که انتقال کانچلسکیس، مرگ براگین و رفتارهای یسائولنکو با یکدیگر و مافیای اوکراین گره خورده است. اکنون شما اینگونه احساس می کنید که ما تنها اشاره ای کوتاه به یکی از غیر معمولی ترین اوضاع فوتبال کرده ایم.

پ.ن. رون اُگ مدیر برنامه بازیکنانی چون سولشیر است که در تبادل بازیکنانی چون ریو فردیناند از وستهام یونایتد به لیدز یونایتد و همچنین انتقال بحث برانگیز جان اوبی میکل به یونایتد و نوشتن قرارداد با شیاطین سرخ و در عین حال بستن قراردادهایی با باشگاه لین و همچنین با تیم چلسی برای حضور این بازیکن نیجریه ای در اروپا نقش داشته است. در ماجرای جورج گراهام، او و رون اُگ متهم شدند که این مدیر برنامه با پرداخت ۴۲۵هزار پوند به جورج گراهام، سرمربی وقت آرسنال، در ابتدای دهه نود از او خواسته است که دو بازیکن با این تیم لندنی قرارداد ببندند.

در ادامه کلیپی از عملکرد آندری کانچلسکیس در منچستر یونایتد برای شما قرار می گیرد:

لینک دانلود

۰ Comments