جایگزین مسیر

زندگی‌نامه سر بابی چارلتون ؛ پیوندی برای گذشته، حال و آینده یونایتد

by | مهر , ۱۹ , ۱۳۹۴

پایگاه هواداران منچستریونایتد – هیچکس ارزش باشگاه منچستریونایتد را، بهتر از سر بابی چارلتون نمی داند! در حالی که تنها ۲۰ سال سن داشت، از فاجعه مونیخ جان سالم به در برد؛ همه بازی‌ها را به یاد هم‌بازیان از دست داده‌اش انجام داد و وظایف خودش را در یونایتد و تیم ملی، به بهترین شکل ممکن انجام داد. در دوران هفده‌ساله بازی برای یونایتد، رکورد ۷۵۴ بازی و ۲۴۷ گل به ثمر رساند. همیشه به یونایتد متعهد بود و هیچ‌وقت به پیشنهاداتی که از دیگر تیم‌های انگلیسی می‌آمد، فکر هم نمی‌کرد. سر انجام بابی چارلتون جوان، خواهرزاده مهاجم بزرگ تاریخ نیوکاسل «جکی میلبورن» در سال ۱۹۵۴، قرارداد حرفه‌ای با یونایتد امضا کرد. او به همراه قرمزها، در جام حذفی جوانان سال ۱۹۵۴، ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ قهرمان شد.

سر بابی چارلتون و جایزه بهترین بازیکن سال

اولین بازی لیگ او در ۶ اکتبر ۱۹۵۶، پنج روز زودتر از سالروز تولد ۲۰ سالگی‌اش برابر تیم چارلتون اتلتیک در الدترافورد انجام شد که بابی توانست در این بازی، دو گل به ثمر برساند تا یونایتد بازی را با نتیجه ۴-۲ پیروز شوند. این در حالی بود که مصدومیتی را به همراه داشت. خود سربابی تعریف می‌کند که:

آقای بازبی از من پرسید که آیا حال من خوب است؟ در حقیقت قوزک پایم، رگ به رگ شده بود. اما دلم نمی‌خواست که آن را نشان دهم. با شوق اعلام کردم که بله. حالم خوب است.

شروع درخشش سر بابی چارلتون و تراژدی مونیخ

علاوه بر درخشش او در این بازی، چارلتون نتوانست جایگاه ثابتی در ترکیب اصلی فصل ۱۹۵۶-۱۹۵۷ پیدا کند. اما با این حال، ۱۰ گل به ثمر رساند تا بچه‌های بازبی بتوانند اولین قهرمانی لیگ خود را کسب کنند. چالش برای رسیدن به ترکیب اصلی تیم برای سر بابی چارلتون سخت بود. اما سه گلی که او برابر بولتون واندررز در ژانویه ۱۹۵۸ به ثمر رساند، بازبی را متقاعد کرد که می‌تواند به مهره‌ای کلیدی برای تیم بدل گردد. یک ماه بعد، چارلتون در برابر پارتیزان بلگراد گل زد تا یونایتد با نتیجه ۳-۳ در صربستان مساوی کند و به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان راه یابد. در راه برگشت بود که فاجعه مونیخ رخ داد.

سر بابی چارلتون پس از حادثه مونیخ
سر بابی چارلتون پس از حادثه مونیخ

چارلتون خوش شانس بود که فقط زخمی شده بود. جایی که تعدادی از هم بازیانش در یونایتد، کشته شده بودند، بابی چارلتون تنها زخم‌هایی برداشت که تا یک ماه توانست به میادین باز گردد. اما زخم‌های روحی این واقعه تا سال‌ها همراه سر بابی جوان بود. چارلتون به رشدش، بدون توقف ادامه می‌داد. با تغییر پستش در زمین، بهترین‌ها را به نمایش گذاشت و یکی از مهم‌ترین مهره‌های تیم در راه کسب قهرمانی لیگ در سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷ بود. این موفقیت‌ها برای او با قهرمانی تیم ملی انگلیس در جام جهانی همراه شد. پیش از شروع مسابقات جام جهانی ۱۹۶۶، به عنوان بهترین بازیکن جهان به انتخاب انجمن نویسندگان فوتبال، معرفی شد و کمی بعدتر، به عنوان بهترین بازیکن فوتبال اروپا نایل آمد. بعد از دریافت این جوایز، در تیم آلف رمزی، که قهرمان جهان شد نقش بسزایی داشت. او دو گل در نیمه‌نهایی برابر پرتغال به ثمر رسانده بود.

سر بابی چارلتون قهرمانی جهان 1966
سر بابی بعد از قهرمانی در جام جهانی نیز دوستانش را فراموش نکرده بود و اشک می‌ریخت

سر بابی در مجموع ۱۰۶ بازی ملی انجام داد که در سه بازی کاپیتان بود. او اکنون با ۴۹ گل زده پس از هری کین و وین رونی سومین گلزن برتر تیم ملی انگلستان است. اگر چه قهرمانی در جام جهانی، افتخار بزرگی برای هر کسی است، اما بهترین لحظات چارلتون در سال ۱۹۶۸ رقم خورد. وقتی که کاپیتانی منچستریونایتد را بر عهده داشت و این تیم را به سمت قهرمانی در لیگ قهرمانان هدایت کرد. سربابی دو بار در پیروزی ۴-۱ یونایتد برابر بنفیکا (در ورزشگاه ومبلی) گلزنی کرد. اما برای چارلتون، جام قهرمانی مهم نبود. بازسازی تیم پس از فاجعه هوایی مونیخ و بازگشت تیم پس از ده سال، چیزی بود که او را خوشحال می‌کرد. او به طرز مشهوری، خوشحالی تیم بعد از قهرمانی را از دست داد. در لحظه‌های بعد از قهرمانی و بالا بردن جام، ترجیح داد در انزوا، یاد هم‌تیمی‌های از دست‌رفته‌اش را زنده کند.

از چارلتون به عنوان یکی از بازیکنان مثلث طلایی تاریخ منچستریونایتد، به همراه جورج بست فقید و دنیس لا یاد می‌شود. سر بابی چارلتون تا سال ۱۹۷۳ که از فوتبال خداحافظی کرد، در یونایتد توپ می‌زد. پس از آن دو سال به عنوان مربی و مربی بازیکن در «پرستون نورث اند» کار کرد و تا آگوست ۱۹۷۵ که استعفا داد، در این باشگاه ماند. او همچنین برای مدتی کوتاه، در واترفورد جمهوری ایرلند بازی کرد. پس از آن، در هیئت مدیره ویگان اتلتیک شغل گرفت؛ جایی که پس از مدتی به عنوان سرپرست در فصل ۱۹۸۲-۱۹۸۳ کار کرد. در ژوئن ۱۹۸۴، چارلتون به عنوان مدیر منچستریونایتد انتخاب شد. سمتی که هنوز هم بر مسندش است. همچنین در سال ۱۹۹۴، لقب شوالیه ای را دریافت کرد و بابی چارلتون، تبدیل به سر بابی چارلتون شد. او همچنین سفیر افتخاری برای منچستریونایتد، فوتبال انگلیس و تمام فوتبال جهان است. سر بابی، اکنون رییس افتخاری باشگاه است.

او پیوندی برای گذشته، حال و آینده یونایتد است.

زندگینامه سربابی چارلتون

۰ Comments