جایگزین مسیر

سناریوهای جانشینی مخیتاریان در سیستم ۱-۱-۴-۴

by | بهمن , ۲۸ , ۱۳۹۵

سناریوهای جانشینی مخیتاریان در سیستم ۱-۱-۴-۴

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – سیستم ۱-۱-۴-۴ جدید منچستر یونایتد باعث ۲ پیروزی، ۵ گل زده و ۲ بار بسته نگه داشتن دروازه شده است؛ در نتیجه، این احتمال وجود دارد که ژوزه مورینیو از این آرایش تیمی برای فوتبال بهتر و با کیفیت بالاتر برای رسیدن به رقابت های لیگ قهرمانان سال آینده استفاده نماید. یکی از اجزای کلیدی این سیستم استفاده از هنریک مخیتاریان به عنوان مهاجم دوم پشت سر زلاتان ایبراهیموویچ بوده است.

تحرک و دوندگی مخیتاریان پشت سر ایبراهیموویچ، بخصوص زمانیکه این بازیکن سوئدی در عمق حرکت می کند، کمک بسیاری به زلاتان کرده است؛ اما یونایتد جهت پیوستگی در موفقیت نیاز به یک گزینه ی جانشین برای هنریک دارد. ۳ بازیکن توانایی حضور در آن منطقه را دارند و هر یک از آنان می توانند پشت سر مهاجم هدف، در لیگ برتر موفق باشند.

سناریوی ایده آل: خوان ماتا

خوان ماتا آشکارترین نامزد جهت قرارگیری در پشت مهاجم هدف است، او بیشترین ویژگی مشترک را با مخیتاریان دارد. قدرت پاس کاری طلایی، فضاسازی خارق العاده و مجموعه ای از کیفیت های تکنیکی، او را به یکی از بهترین بازیکنان فوتبال در منچستر یونایتد تبدیل می کند؛ نکته ای که او بارها آن را در این فصل اثبات کرده است.

ماتا سرعتی همانند مخیتاریان ندارد، اما از زمان حضورش در یونایتد مقابل دروازه مؤثر بوده است. تا بدین جای فصل، وی ۹ بار گلزنی کرده که به عنوان دومین گلزن یونایتد پس از زلاتان ایبراهیموویچ قرار می گیرد. زیر نظر لوئیس فن خال، او سطحی از وظایف دفاعی را نیز برعهده گرفت که بدین ترتیب به بازیکنی مورد پسند برای ژوزه مورینیو تبدیل شده است؛ در نتیجه او یکی از بهترین بازیکنان یونایتد تا بدین جای فصل می باشد. اگر مخیتاریان در دسترس نباشد، ماتا به عنوان اصلی ترین گزینه برای حضور پشت مهاجم هدف به ذهن می آید.

سناریوی مورد انتظار: جسی لینگارد

ژوزه مورینیو با تاکتیک های دفاعیش معروف است و به همین دلیل ممکن است از جسی لینگارد در نقشی پر انرژی پشت سر زلاتان ایبراهیموویچ در آرایش ۱-۱-۴-۴ استفاده کند؛ ممکن است که بروی کاغذ نقشه ای ضعیف به نظر برسد، اما در واقعیت، نقشی مؤثر برای این بازیکن انگلیسی است. چندین مرتبه نشان داده است که در مناطق آزاد و وسیع زمین در زمینه ی درگیری بدنی با مدافعان حریف و یا پاسکاری نمی تواند رشد کند؛ اما نقطه قوت وی دوندگی بدون توپ و پاسکاری های سریع می باشد. بازی پشت مهاجم هدف می تواند کیفیت واقعی لینگارد را نشان دهد.

حتی با بهتر کردن قدرت تمام کنندگی، لینگارد می تواند به گزینه ای بلند مدت در این پست تبدیل شود و گزینه ی جانشین برای بسیاری از مهاجم دوم های دنیا باشد. توانایی دفاعی و پوشش بازیکنان گوشه که خواستار حرکت به سمت مناطق میانی تر زمین هستند، یک دارایی باارزش برای یونایتد محسوب می شود. این نقشی بسیار تکنیکی است و لینگارد باید برای رسیدن به آن رشد کند، اما نکته ی روشن قضیه این است که وی دارای کیفیت عمومی لازم جهت جانشینی مخیتاریان است.

سناریوی ناخلف: زلاتان ایبراهیموویچ

بسیاری متوجه این قضیه هستند که زلاتان ایبراهیموویچ تمایل به بازی در عمق و حفظ توپ را دارد. نگهداری توپ به همراه مارکوس رشفورد، بهترین ترکیب از تجربه و استعداد خام را در تیم ایجاد کرده است. نقش نگهداری و حفظ بازی به خوبی با توانایی دوندگی رشفورد در فضاها آمیخته شده و بدین صورت اتکا به این مهاجم سوئدی را کم کرده است؛ دیگر نیازی نیست که او با سرعت پایین خود مدام بین خطوط حرکت کند.

در عوض، هدف بازی مشغول شدن حریفان به رشفورد و ایجاد فضای لازم برای زلاتان ایبراهیموویچ و اجازه ی شوتزنی به این مهاجم از فاصله های دور خواهد بود. این نقشه به طور اختصاصی برابر حریفانی با هافبک های دفاعی که از قدرت بدنی بالایی برخوردار نیستند برنامه ریزی شده است تا در تمام طول مسابقه با هیولایی چون زلاتان دست و پنجه نرم کنند. استفاده ی درست از این نقشه، یک سلاح تاکتیکی غیر قابل پیش بینی برای یونایتد خواهد بود.

نتیجه گیری

خوان ماتا واضح ترین مورد جهت جانشینی هنریک مخیتاریان در پشت مهاجم هدف خواهد بود، اما با استفاده از جسی لینگارد و یا زلاتان ایبراهیموویچ، یونایتد تنوع تاکتیکی خواهد داشت و عنصر غیر قابل پیش بینی بودن، که در دوران پسا-فرگوسن نادر بوده است، را در اختیار خواهد گرفت. با این حال، امید می رود که نیازی به جانشینی مخیتاریان تا انتهای فصل نباشد، چرا که وی از زمان ورودش به شکل ساده ای فوق العاده ظاهر شده است.

۰ Comments