جایگزین مسیر

مصاحبه کامل و مفصل لوییس فن خال، پاسخ به تمام سوالاتی که در ذهن دارید!- بخش اول

by | مرداد , ۵ , ۱۳۹۴

باشگاه هواداران منچستریونایتد در ایران-

لوییس فن خال در حاشیه تور پیش فصل مصاحبه مفصلی انجام داده است که میرور آن را منتشر کرده است. بخش اول آن در ادامه آمده است.

تابستان قبل شما گفتید که تیمی ناقص و شکسته را تحویل گرفته اید. آیا اکنون آن را درست کرده اید؟

ما اکنون تنها بالانس بهتری داریم. اکنون برای همه پستها دو بازیکن داریم و این چیزی است که بارها گفته بودم. در کنفرانسهای خبری متعدد در فصل گذشته گفتم که تیم بالانس ندارد و من مجبورم بازیکنان را در پستهای غیر تخصصی شان بازی بدهم.

اکنون بالانس تیم بهتر شده است. اما آماده سازی مشابه قبل است. قطعا بازیکنان قدیمی که یک فصل با من کار کرده اند، به فلسفه آشنا شده اند.

اکنون باید این را روی بازیکنان جدید هم اجرا کنیم اما این هر فصل اتفاق می افتد چرا که من به بازسازی و نوسازی بازیکنان اعتقاد دارم.

فصل گذشته یک گپ بزرگ ۱۷ امتیازی بین شما و چلسی بود. الان آن قدر خوب هستید که این فاصله را از بین ببرید؟

این گپ فقط به خاطر شروع بد ما بود. چرا که بعد از یک شروع بد شما شگفت زده می‌شوید.

پس الان آماده هستید تا شروع بهتری داشته باشید؟

نمی دانم. این ممکن است باز هم تکرار شود. اما من هر روز به بچه ها می گویم: تاتنهام مهمترین(بازی) است. نمایش مقابل بارسلونا خیلی مهمتر از نتیجه بود.

قبول دارم که نتیجه عالی بود اما ما خوش شانس هم بودیم. اگر ما این شانس را در بازی خارج از خانه (فصل پیش) برابر چلسی هم داشتیم… شما هیچ وقت نمی دانید.

شما اجازه دادید ۱۷ بازیکن تیم را ترک کنند و ۱۰ بازیکن جدید خریدید. انتظار این همه تغییر را داشتید؟

من به بازسازی تیم‌ها اعتقاد دارم. شما نیاز دارید که روح تیم را نگه دارید و هم چنین رقابت را برای رسیدن به ترکیب اصلی حفظ کنید. قبل از من این وجود نداشت. ما تعداد زیادی بازیکن ۳۴-۳۵ ساله داشتیم. پس لازم بود این کار انجام شود. اما این برای من سخت بود چون من تازه وارد بودم و لازم بود همه اینها یکجا انجام شود.

سپس من انتخابم را انجام دادم. در طول آماده سازی من اجازه دادم بازیکنان بروند و ما تا روز آخر آگوست مشغول جذب بازیکن بودیم.

هنوز می توانید در سه سال به آنچه وقتی به این تیم پیوستید آرزو کردید دست پیدا کنید؟

البته امیدوارم دورانم را با قهرمانی تمام کنم. این عالی خواهد بود. چرا که این هدف منچستریونایتد نیز هست.

هدف شخصی من این است که تبدیل به مربی شوم با چهار قهرمانی در چهار کشور مختلف و به اعتقاد من بهترین کشورهای اروپا.

آیا شانسی واقعی برای بردن لیگ این فصل دارید؟

ما در منچستریونایتد تنها بازیکنانی را می خریم که در سطح ما باشند. شما هر کسی را که بخواهید می‌توانید بنویسید، هر اسمی که به ذهنتان می رسد اما نمی توانیم چنین کاری انجام دهیم. انتخاب بازیکنان هم سخت است، چرا که شما باید باشگاه، پول و قیمت را هم در نظر بگیرید. پس کار به آن آسانی که شما فکر می کنید نیست.

شما دیده اید ممفیس(دیپای) یک استعداد است. حتی شاید بتوان گفت در سن و سالش بهترین است. این نظر رسانه ها و مربیان در جام جهانی است.

دارمیان از باشگاه کوچکی آمده است اما او نیز در آث میلان بوده است پس یک بازیکن رشد یافته است. من باور دارم او می تواند در برنامه های ما باشد. شواین اشتایگر هم با کیفیت بالایش به عنوان یک بازیکن بزرگتر می‌تواند به ما کمک کند.

اشنایدرلین باید خودش را ثابت کند چرا که او در ساوثهمپتون بوده، جایی که ممکن است یک رهبر بوده باشد. اما الان اینجاست و من به او باور دارم. به همین دلیل هم اینجاست.

من بازیکنان بیشتری می خواهم اما این همیشه ممکن نیست.

تصمیم گیری سریع و قاطع تا چه اندازه برای شما مهم است؟ هر مربی اجازه نمی داد رابین فن پرسی تیم را ترک کند. آنچنان که شما اجازه دادید.

این هم یک پروسه است. این چیزی است که ما در کل فصل با هم تجربه کردیم. شما باید همه جنبه ها را در نظر بگیرید. مردم نوشتند که فن پرسی بازیکن مورد علاقه من است و من از او محافظت می کنم، بله، شاید من چنین کاری کرده باشم.

اما در آخر شما باید ارزیابی کنید کدام بازیکنان در رسیدن به مقام چهارم مشارکت داشتند، کدام ها کمتر و کدام بازیکنان اصلا مشارکتی نداشتند. سپس باید تصمیم بگیرید. شما بر اساس حقایق تصمیم میگیرید و نه چیز دیگری.

شما فکر می کنید فن پرسی این فصل برای شما در جلو نمی توانست به اندازه کافی موثر باشد؟

 یک انتخاب دیگر رونی است. مردم همه فصل می گفتند رونی یک مهاجم است. الان شما راجع به فن پرسی می پرسید؟

اگر رونی مصدوم شود، شما قادر خواهید بود به اندازه کافی گل بزنید؟

شما عدنان یانوزای را دیدید و چیچاریتو در دو هفته آتی آماده است و اما شاید یک مهاجم دیگر هم خریدیم. باید پروسه را ارزیابی کنم.

شما گفتید خرید بازیکن سخت است. اگر بازیکن دیگری به تیم اضافه نشود برای رسیدن به اهدافتان ابزار کافی دارید؟

این به یانوزای، چیچاریتو، ویلسون و دیپای که می‌تواند در پست مهاجم بازی کند بستگی دارد و البته این هم یک پروسه است.(!!!)

آیا رونی می تواند آنچه آگوئرو برای سیتی یا کاستا برای چلسی انجام میدهند را انجام دهد؟

رونی می گوید حداقل ۲۵ گل به ثمر خواهد رساند. فصل گذشته رونی با ۱۲ گل بیشترین گل را زد و بعد از آن فن پرسی با ۱۰ گل. پس اگر من مهاجمی داشته باشم که ۲۵ گل بزند و رونی کم و بیش این را می‌گوید، من خوشحال تر خواهم بود.

اما آیا برای قهرمانی به مهاجمی نیاز دارید که ۲۵ گل بزند؟

نه تنها رونی بلکه بازیکنان دیگر هم گل بزنند.

مردم یانوزای را به عنوان یک وینگر دیده اند. شما فکر می کنید او می تواند به عنوان مهاجم هم بازی کند؟

من به او شانس بازی در این پست را دادم و شما باید نگاه کنید که او می تواند این کار را انجام دهد یا نه. اما او کیفیت بالایی دارد و مقابل بارسلونا این را برای اولین بار نشان داد.

آرسن ونگر گفته است که یونایتد برای موفقیت بسیار خرج می کند و فلسفه کار با جوانان را رها کرده است. نظرتان چست؟

من در خصوص همکارانم صحبت نمی کنم. من هیچ وقت درباره‌ی همکارانم صحبت نمی کنم. این وظیفه آنهاست.

اما شما جوانان زیادی را تاکنون به تیم آورده اید؟

شما می توانید این را بنویسید ولی من جواب نمی دهم.

مهمترین چیز کسب قهرمانی است؟

مهمترین نکته جنگیدن برای قهرمانی است. فکر نکنم که من لازم باشد این را بگویم. خردمندانه نیست این را بگویم.

وقتی به فصل اولتان در باشگاه نگاه می‌کنید، متوجه می شوید تا چه حد دلتان برای این کار تنگ شده بود؟ 

من دوست دارم در زمین باشم و با جوانان کار کنم. وقتی در تیم ملی هلند بودم تنها ۸ بار در سال با بازیکنان کار می کردم و تفاوت بزرگ اینجاست.

اما به خاطر موفقیتمان با هلند این تجربه عالی بود. اما این به خاطر موفقیت و انتظار پایین مردم در هلند بود. به همین خاطر سورپرایز بزرگی شد و احترام بزرگی برایمان به ارمغان آورد. چیزی که در هلند مرسوم نیست.

اما به خاطر موفقیتی که انتظارش نمی رفت خیلی خوب بود. من خودم را به چالش می کشم. من گفته بودم که دوست دارم در چهار کشور برتر اروپایی کار کنم وقهرمان شوم. یکی از چالش ها هم این بود که می خواستم در جام جهانی و مسابقات قهرمانی اروپا شرکت کنم.

من شش ماه قبل جام جهانی گفتم دوست دارم به فوتبال باشگاهی برگردم. من انگیزه‌ها و اهدافی در زندگی داشتم. بعد از جام جهانی گفتم میخواهم به لیگ برتر بروم(فکر کنم منظور این بوده که: گفتم بعد از جام جهانی میخواهم…) و باشگاه ها به دنبال من آمدند.

بخش دوم این مصاحبه در ادامه منتشر خواهد شد.

۰ Comments