جایگزین مسیر

منچستر یونایتد در دهه 90 میلادی : شروع اقتدار !

by | آبان , ۱۵ , ۱۳۹۳

یونایتد فصل در اواخر دهه 80 میلادی را با اولین رتبه دومی در لیگ ، برای سر الکس فرگوسن ، به پایان رساند . در این فصل ، تیم پیر لیورپول آخرین عناوین قهرمانی خود را در لیگ کسب می کرد . همه چیز در حال تغییر بود …

 

اما در سال 1991-1992 ، یونایتد پس از لیدز یونایتد ، به عنوان تیم دوم بریتانیا ، نایب قهرمان لیگ شد .

اما اولین جام حذفی فرگی ، در همان فصل مقابل کریستال پالاس به دست آمد . این موفقیت ، شاید باعث این شد که فرگوسن ، پس از نتایج ضعیفش در لیگ ، اخراج نشود . اما نتایج شگفت انگیز آن یونایتد ، 9 سال بعد از آن نمایا شد .

Fa Cup 1990

قهرمانی در اف ای کاپ

اولین جام حذفی یونایتد در اف ای کاپ در این دهه ، به آنها اجازه داد که پس از یک غیبت 5 ساله ، دوباره به مسابقات اروپایی راه یابند . آنها تمام راه را به فینال در روتردام ، پیمودند . در این مرحله ، آنها با بارسلونا بازی داشتند . که در این بازی ، مارک هیوز ، دو گل به ثمر رساند و یونایتد این بازی را 2-1 به سود خود به پایان رساند . این قهرمانی ، اولین و آخرین قهرمانی تاریخ یونایتد ، در جام برندگان اروپاست . این قهرمانی در تاریخ 1991 ، 23 سال پس از آخرین موفقیت یونایتد در اروپا بود .

 

انتظار برای قهرمانی در لیگ ، خیلی طولانی نبود . قرمز های شهر منچستر ، در سال 1992-1993 ، برای اولین بار در مسابقات لیگ برتر انگلستان ، که اولین دوره خودش را تجربه میکرد ، به قهرمانی رسید و در کتاب تاریخ ، نامش به عنوان اولین قهرمان لیگ برتر ثبت شد . به نظر می آمد که لیدز یونایتد ، جانشین لیورپول در رقابت با یونایتد شده است . ولی لیورپول با پیروزی 2-0 مقابل یونایتد در آنفیلد ، دوباره نشان داد که همچنان راحت برابر یونایتد ، تن به شکست و خفت نمیدهد .

یونایتد که در فصل 1991-1992 ، در رقابت با لیدز یونایتد شکست خورده بود ، در فصل بعد از اولین قهرمانیشان ، دوباره قهرمان لیگ شدند . در دوره ای که کم کم ستاره های بزرگ ، در حال افول بودند ، یونایتد ، بهترین بازیکنان تاریخشان را در دسامبر 1992 ، به جهان معرفی کردند .

در فصل 1992-1993 خرید کانتونا از یورکشایر ، خیلی در قهرمانی اول آنها در پرمیر لیگ کمک کرد . بازیکن فرانسوی ، در اولین فصل حضورش ، 9 گل به ثمر رساند و سهم مهمی در قهرمانی یونایتد پس از 26 سال ، در لیگ داشت .

در فصل 1993-1994 ، تیم عملا خود را در شروع یک دوره توفانی ، می دید . کانتونا که خود وارث پیراهن شماره هفت برایان رابسون شده بود ، تبدیل به یک مهره کلیدی برای یونایتد بود . اما بدون شک ، شماره یک یونایتد ، پیتر اشمایکل بود . بهترین دروازه بانی که تا بحال در الد ترافورد دده شده بود .

غیبت 8 ماهه کانتونا ، از ژانویه سال 1995 ، به دلیل لگدی که به بازیکن کریستال پالاس زده بود ، باعث افت یونایتد شده بود . آنها در رقابت لیگ با بلکبرن ، بازنده شدند . آنها همچنین میتوانستند در فینال جام حذفی ، قهرمان شوند . ولی مصدومیت استیو بروس ، دفاع مستحکم آنها ، شاید یکی از دلایل باخت 1-0 یونایتد به اورتون شد .

یونایتد اما در فصل 1995-1996 ، در فینال جام حذفی برابر لیورپول به میدان رفته بود . لیورپول که همه چیز را برای رفتن بازی به وقت های اضافه مهیا میدید ، با شوت اریک کانتونا ، در دقیقه 86 ، به هلاکت رسید ! کانتونا ، تبدیل شده بود به الگوی دیوید بکهام و گری نویل ، استعداد های جدید یونایتد .

در ماه می 1997 ، اریک ، توانست کمک شایانی به یونایتد در قهرمانیشان در لیگ بکند . اما اوج شگفتی یک ماه پس از قهرمانی یونایتد اتفاق افتاد . جایی که او اعلام بازنشستگی کرد . این برای هواداران که کانتونا را می پرستیدند ، قابل هضم نبود . یونایتد در فصل 1997-1998 ، به هیچ موفقیتی دست نیافت . جایی که آرسنال قهرمان لیگ شد . باز هم مصدومیت ها ، باعث سقوط یونایت شده بود . این بار بازیکنان کلیدی ای مانند روی کین و رایان گیگز .

شاید بتوان اوج حرکات رایان گیگز ، در نیمه نهایی جام حذفی 1998-1999 برابر آرسنال بود . شاید وقتی که او گل دهه را به ثمر رساند . آنها در این مسابقات ، توانستند با گل های پاول اسکولز و تدی شرینگهام ، در مقابل نیوکاسل ، با نتیجه 2-0 به برتری برسد .

یونایتد قهرمانیش را در لیگ آن فصل ، 6 روز پس از قهرمانی در جام حذفی به دست آورد . جایی که اندی کل با گگلزنی برابر تاتنهام ، مهری بر قهرمانی یونایتد زد .

پس از آن نیمه نهایی لیگ قهرمانان با پیروزی 2-0 برابر یوونتوس . آنها باید در فینال شهر بارسلون ، به مصاف بایرن مونیخ میرفتند .

ماریو باسلر بایرن را در فینال پیش انداخت . همه چیز مهیا بود که داور سوت پایان بازی را بزند و بایرن مونیخ ، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود . بایرن ، بازی را به همان سبک آلمانیش ، تا آخر بازی ، نگه داشت . ولی تدی شرینگهام یونایتد را به بازی برگرداند و اوله گانر سولسشایر ، گل برتری یونایتد را در آخرین دقایق وقت های معمول بازی به ثمر رساند . یونایتد اولین و تنها تیم انگسلتانی است که موفق به کسب سه گانه شده است . در پایان این فصل ، الکس فرگوسن ، مقام شوالیه را کسب کرد . از آن پس همه به او میگویند : سر الکس فرگوسن !

یونایتد فرگوسن ، برای مسابقات بین قاره ای به توکیو مسافرت کردند . یونایتد در این مسابقات با تک گل روی کین ، در مقابل پالمیراس ، به برتری 1-0 رسید . در پایان هزاره شاید بتوان گفت ، یونایتد تبدیل به نه تنها بهترین تیم جهان ، بلکه بهترین تیم دهه 90 میلادی شده بود .

3d7b

2

3

1998-99

4832189

Bryan Robson Manchester United Legend

hgft;

IMG_0796

mu-vo-dich-c1

url564856

sss

sir-alex-ferguson-the-treble

ryan giggs

rtjkl

۰ Comments