جایگزین مسیر

چلسی – یونایتد : سه نبرد کلیدی که پیروز را تعیین میکند

by | فروردین , ۲۹ , ۱۳۹۴

پایگاه هواداران منچستر یونایتد در ایران- چلسی میتواند شنبه با پیروزی برابر یونایتد در استمفورد بریج یک قدم بزرگ دیگر برای کسب قهرمانی بردارد. اما این کار آنگونه که هفته ها پیش تصور میشد برای چلسی آسان نخواهد بود. تا پیش از ماه مارچ آبی ها در تلاش برای تثبیت صدرنشینی خود بودند و یونایتد برای قرار گرفتن در جمع 4 تیم تقلا میکرد. کسب 6 پیروزی پیاپی توسط یونایتد حالا آنها را با یک امتیاز اختلاف نسبت به آرسنال در رتبه سوم قرار داده است. اگرچه تیم فن خال با صدر جدول فاصله نسبتا زیادی دارد ولی آنها میخواهند رکورد 1 پیروزی در 10 بازی گذشته خود در استمفورد بریج را بهبود ببخشند. علیرغم فرم خوب اخیر یونایتد آنها باز با سیل عظیمی از مصدومیتها روبرو شده اند که کارشان را برای پایان دادن به روند شکست ناپذیری چلسی در 16 بازی اخیر خود در لیگ برتر دشوار میکند. در ادامه به سه نبرد اساسی که میتواند سرنوشت این بازی را رقم بزند اشاره میکنیم:

 

1. چلسی چگونه میتواند با جناح چپ یونایتد مقابله کند ؟

Chelsea's Ivanovic reacts after a tackle by Manchester United's  Young during their English Premier League soccer match at Stamford Bridge in London

یکی از دلایل اصلی که یونایتد در ماه گذشته خیره کننده ظاهر شد قدرت اورلپ بالای آنها در جناح چپ بوده است. تحول اشلی یانگ از بازیکنی بدرد نخور به یک بازیکن برجسته که حالا نامزد کسب عنوان بهترین وینگر انگلیسی فصل میباشد ، انتقال دالی بلیند به پست دفاع چپ و حضور درخشان مروانه فلینی در پست متمایل به چپش در خط میانی تیمهای حریف را با دردسرهای زیادی روبرو کرد . با وجود مصدومیت دالی بلیند در دیدار با چلسی اکنون لوک شاو آمادگی حضور در ترکیب و ایفای همان نقش بلیند را دارد .

براتیسلاو ایوانویچ با اینکه یکی از بهترین دفاع راست های لیگ بوده است و طبیعت بازی اش خشن و درگیرانه است اما در صورتی که نتواند موفق به مهار بازیکنان مقابل خود شود نیاز به پوشش خواهد داشت که در این مورد نه فابرگاس که معمولا متمایل به راست خط هافبک بازی میکند میتواند به او کمک کند و نه رامیرز فیزیک مناسبی برای مقابله با عناصر هجومی جناح چپ یونایتد دارد. شاید مورینیو از جان اوبی میکل یا کورت زوما استفاده کند اما مقابله با جبهه ی چپ یونایتد کار بسیار دشواری برای آبی ها به نظر می آید.

 

2. هازارد فوق العاده خطرناک

Valencia Manchester United vs Hazard Chelsea 2013

در هفته های اخیر بازیکنان چلسی در بهترین فرم بازی خود نبوده اند اما همچنان به پیروزی در بازیهای باقی مانده خود امیدوارند. یکی از مهمترین دلایل آن فرم خوب ادن هازارد است. او 12 گل و 8 پاس گل در کارنامه این فصل خود دارد که یک فصل موفق دیگر برای بهترین بازیکن جوان فصل گذشته جزیره محسوب میشود. او با خلق 88 شانس گلزنی بیش از تمام بازیکنان در لیگ برتر ایجاد موقعیت کرده است. بنابرین یونایتد باید نگران تهدید این بازیکن بلژیکی باشد.

مامور مهار هازارد در این بازی ، آنتنیو والنسیا خواهد بود. در ابتدا به نظر می آمد که اطمینان زیادی در کارهای دفاعی به این وینگر اکوادوری نیست اما با بازیهای اخیر ، او نشان داده است که انضباط لازم برای رسیدن به بهترین ها را دارد. بدون شک والنسیا سرعت لازم برای مهار هازارد را دارد ولی اینکه تا چه حد میتواند مانع از مانورهای هازارد به داخل شود را باید منتظر بمانیم و ببینیم.  با توجه به اینکه خوان ماتا جلوی او بازی خواهد کرد والنسیا نباید زیاد انتظار حمایتهای دفاعی از سوی ماتا را داشته باشد اگر هازارد بتواند از این نقطه ضعف در جناح راست یونایتد استفاده کند در آن صورت چلسی میتواند حتی بدون در اختیار داشتن گلزنان مصدومش مثل دیگو کاستا و لوک رمی باز هم به زدن گل امیدوار باشد.

 

3. لوییس فن خال – خوزه مورینیو ( نبرد تاکتیکی )

vanmo2

شنبه تنها شاهد رقابت تیمهای اول و سوم جدول نخواهیم بود ، بلکه شاهد رقابت دو تا از بهترین متفکران تاکتیکی جزیره هم خواهیم بود. چه از مورینیو خوشمان بیاد چه بدمان بیاید نمیتوانیم منکر این حقیقت شویم که او توانایی خاصی در پیروز شدن در بازی های بزرگ دارد. البته او برای پیروزی در این دیدار نیاز دارد تا ابتدا تاکتیکهای اخیر یونایتد را خنثی کند که منجر به کسب 6 پیروزی پیاپی برای آنها و ارائه بازیهای زیبا و منسجم شده است ، وضعیتی که یونایتد از زمان رفتن فرگوسن تاکنون هرگز مانند آن را به خود ندیده بود.

اینکه مورینیو ، زوما را به جای فابرگاس به بازی بگیرد یا یک دفاع راست را به جای ویلیان به میدان بفرستد و یا تصمیمات دیگری بگیرد برای ما مشخص نیست اما میتوان مطمئن بود که مورینیو حتما چیزی در چنته خواهد داشت. برای فن خال هم مصدومیت دو هافبک بازیساز اصلی یعنی مایکل کریک و دالی بلیند و همچنین دو مدافع مرکزی مهم یعنی فیل جونز و مارکوس روخو میتواند منجر به تغییرات غیرقابل اجتناب در تاکتیکهای تیم شود . تغییراتی مانند استفاده مجدد از ترکیب 3 دفاعه یا آوردن وین رونی به خط هافبک . به هر حال او باید یک راه چاره ای پیدا کند اگر میخواهد همچنان به رکورد خوبش در بازی برابر تیمهای بالای جدولی ادامه دهد. در این جنگ تاکتیکی هر دو مربی میتوانند تصمیماتی برای تیم خود اتخاذ کنند و در عین حال به حرکت مربی مقابل هم واکنش نشان دهند بنابرین هر دو یک رقابت طولانی و نفسگیر برای بدست آوردن نتیجه مطلوبشان از این بازی را در پیش خواهند داشت.

۰ Comments