جایگزین مسیر

یونایتد کفش های شوتزن خود را پیدا کرد، زلاتان به دنبال تثبیت جایگاه

by | آذر , ۶ , ۱۳۹۵

یونایتد کفش های شوتزن خود را پیدا کرد، زلاتان به دنبال تثبیت جایگاه

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – شاید تعجب برانگیزترین آمار مربوط به سه دیدار اخیر خانگی منچستر یونایتد در لیگ برتر آمار بیش از ۷۰ شوت به سمت دروازه باشد که تنها دو گل به ثمر رسیده است. یونایتد ۱-۱ استوک سیتی، یونایتد ۰-۰ برنلی و یونایتد ۱-۱ آرسنال نتایج این دیدارها بود که در نهایت ترس و دلهره ای در دل هواداران انداخته است. شش امتیاز از دست رفته از این تساوی ها می تواند برای یونایتد در ماه می حیاتی باشد و در صورتی که این امتیازات به دست می آمد امکان داشت که تیم ژوزه مورینیو با اختلاف ۳ امتیاز پشت سرنشین فعلی یعنی چلسی قرار گیرد. بیشتر سرکوفت ها بخاطر عدم توانایی قرمزها در تبدیل فرصت ها به گل است. اما این در بازی روز پنج شنبه ادامه نداشت، جاییکه یونایتد توانست در یک بازی حساب شده چهار گل به حریف هلندی خود، فاینورد، بزند. سؤال این است: آیا یونایتد می تواند در کنار حفظ فرم خود در بازی آینده نتیجه را کسب کند؟

این سؤالی بیهوده نیست. بیش از یک ماه از زمانیکه تیم مورینیو در یک بازی خانگی لیگ برتر بیش از یک گل زده است، (بازی برابر لستر سیتی) می گذرد. بعد از آن بردهای مهم و زیبایی به دست آمده است: فنرباغچه در اولدترافورد، سوانسی سیتی در ولز و بازی پنج شنبه اخیر برابر حریف هلندی. با این حال، تناقضات در نتیجه گیری وجود دارد. این الگوی نتیجه گیری در فصلی که قهرمانی و موفقیت دور از دسترس نیست، می تواند منجر به از دست رفتن آن شود.

عملکرد یونایتد برابر تیم جیووانی فن برونکهورست به ارزش و اختلاف چهار گل به دست آمد. وین رونی از شبی خوب لذت برد و یک گل چیپ به ثمر رساند. هنریک مخیتاریان در برگشتش به ترکیب اصلی عالی ظاهر شد. خوان ماتا بار دیگر در سمت راست عالی بود.

در جلو، عدم گلزنی زلاتان ایبراهیموویچ ادامه داشت. او تنها در یکی از ۹ بازی گذشته موفق به گلزنی شده، اما برای سه نفر پشت سر خود به خوبی موقعیت ایجاد کرده است. ۲۳ شانسی که یونایتد پنج شنبه شب ایجاد کرده و برخی از آنها به ثمر نشست، به این معنی است که یونایتد برای صعود به مرحله ی بعد یورو لیگ تنها نیاز به یک تساوی برابر زوریا لوهانسک دارد.

مورینیو در مورد عملکرد تیم وبرخی بازیکنان در این بازی گفت:

خوشحالم، در این بازی هم عملکرد و هم نتیجه حاصل شد. عملکرد خوب بدون نتیجه خوب نیست، اما آینده ای را برای شما متصور می شود. عملکرد بد و نتیجه ی خوب لحظه ای شادی برای شما به ارمغان می آورد، اما آن تنها لحظه ای شادی آور است و نه آینده ای شاد! این بار تیم علاوه بر عملکرد خوب نتیجه را نیز به دست آورد.

مورینیو از گل وقت های اضافی بازی جسی لینگارد بسیار خوشحال بود و شوت این بازیکن را “شگفت انگیز و جادویی” خواند. در این گل پس از همکاری تمیز و زیبایی که بین شش بازیکن صورت گرفت، یک فرصت برای این بال یونایتد ایجاد شد و وی با یک شوت منحنی وار با پای چپ از فاصله ی ۲۵ یاردی توپ را به تور دروازه ی برد جونز رساند. به نظر می رسد که لینگارد متخصص خلق لحظات جذاب و دیدنی در بازی است.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - یونایتد کفش های شوتزن خود را پیدا کرد، زلاتان به دنبال تثبیت جایگاه - جسی لینگارد

با وجود بازی لذت بخشی که روز پنج شنبه صورت گرفت و مطمئناً ۶۴۶۲۸ نفر تماشاگر از آن لذت بردند؛ یورو لیگ در اولویت چهارم رقابت ها بعد از سه جام داخلی و حضور در لیگ قهرمانان سال آینده قرار دارد. بازی خانگی روز یکشنبه برابر وستهام از این بازی ها مهمتر است، چرا که مورینیو دیگر فرصت لغزش ندارد که در غیر این صورت امکان قهرمانی در لیگ و حضور در لیگ قهرمانان سال آینده به خطر می افتد.

چکش ها، لقب وستهام، زیر نظر سلاوان بیلیچ حال و روز خوبی ندارند و تنها یک امتیاز با منطقه ی سقوط فاصله دارند. پیشرفت تیم متوقف شده است و جو ناآرام سکوها در ورزشگاه جدید المپیک به داخل زمین نیز کشیده شده است. زمانی بهتر از این بازی برای گرفتن سه امتیاز و گلزنی بسیار برای تیم مورینیو نیست.

این مستلزم بهبود عملکرد هجومی یونایتد در بازی های داخلی انگلستان است. در رقابت های لیگ برتر تنها ۱۷ بار گلزنی کرده اند که ۱۳ مرتبه کمتر از تیم لیورپول بوده است، همچنین این آمار کمتر از تیم هایی چون منچستر سیتی، چلسی و تاتنهام هاتسپر است. حتی تیم رده ۱۶ کریستال پالاس نیز به تعداد یونایتد گل زده است.

چالش قرمزها تنها به ایجاد موقعیت محدود نیست. حقیقتاً این مشکل تیم فصل گذشته زیر نظر لوئیس فن خال بود، اما یونایتد این فصل به طور متوسط در هر بازی ۱۷ شوت به سمت دروازه داشته است که بیش از هر تیم دیگری به جز لیورپول، منچستر سیتی و تاتنهام است. با این حال، دقت شوت باشگاه در رده ی هشتم لیگ قرار می گیرد؛ با مقایسه از لحاظی دیگر، تنها لیورپول و تاتنهام شوت های بیشتری را از بیرون محوطه جریمه نواخته اند که باعث شده مجموع شوت هایشان بیشتر از یونایتد شود. از سوی دیگر لیورپول بیش از ۲۰ شوت از داخل حوطه جریمه داشته است که به صورت مشهود فرصت گلزنی را برای لیورپول بیشتر کرده است.

بخشی از این آمار به ایبراهیموویچ بر می گردد، کسی که تابحال در ۱۸ مسابقه موفق به ۸ بار گلزنی شده است. او در ۹ بازی اخیر تنها دو بار گل زنی کرده است که هر دو بار برابر سوانسی سیتی بوده و همچنین در ۱۳ بازی اخیر ۳ بار گل زده است. این عملکردی نیست که از بازیکنی چون زلاتان، با آمار ۴۹ گل برای پاریس سن ژرمن در فصل گذشته، انتظار می رود. به نظر میر سد که مورینیو از این لحاظ خسته و ناامید نشده است ولی خوب می داند که برای کاهش فاصله ی نه امتیازی با صدر جدول باید در لیگ برتر، بهتر گلزنی کنند. وی در مورد گلزنی زلاتان برابر سوانسی گفت:

او بازیکن مهمی برای تیم است. امروز او گلزنی کرد، کاری که در چند وقت اخیر موفق به انجام آن نشده بود، اما این مهم نیست. مهم این است که برخی مهاجمان نه گل می زنند نه کار دیگر انجام می دهند. برخی دیگر مهاجمان هستند که موفق به گلزنی نمی شوند اما کارهای دیگری می کنند. او در این مدت کارهای دیگری نیز انجام داده است.

مسلماً این بازیکن سوئدی برابر وستهام از ابتدا به میدان خواهد رفت، اما هم بازیان هجومی وی آنچنان مشخص نیستند. به جز ممفیس دپای که به نظر بیرون خواهد بود؛ از بین رونی، ماتا، مخیتاریان، لینگارد، آنتونی مارسیال و مارکوس رشفورد برخی می توانند گزینه ای محتمل برای حضور در ترکیب اصلی برابر چکش ها باشند.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - یونایتد کفش های شوتزن خود را پیدا کرد، زلاتان به دنبال تثبیت جایگاه - خوان ماتا

مارسیال برابر فاینورد حضور نداشت و وی فصل سختی را سپری می کند، در عین حال حضور رشفورد در سمت چپ فاقد درخشش های فصل گذشته ی وی است. با این حال هر دوی آنها حملاتی پویا و گلزنی را برای تیم تضمین می کنند؛ کاری که دیگران قادر به انجام آن نیستند. لینگارد عملکردی برجسته روز پنج شنبه داشت و مخیتاریان پیشرفت کرده است. عملکرد این بازیکن ارمنی به گونه ای بود که عدم حضور وی در این فصل به نظر عجیب و غریب است. در عین حال، ماتا این فصل فوق العاده بوده و عملکرد رونی نسبت به این اواخر بهبودهایی داشته است.

این یک مسأله ای کلیشه ای و در عین حال خوب است که مورینیو به صورت هم زمان چندین و چند بازیکن با استعداد هجومی در ترکیب خود داشته باشد. زمان ارزشمند و کمی برای حل و فصل این مشکل وجود دارد. در حال حاضر، حاشیه ی لغزش و خطا در لیگ برتر کم است.

با این حال هنوز امید وجود دارد. شاید چیزی بیش تر از امید باعث شده که تیم در یورو لیگ عملکرد هجومی خوبی داشته باشد. گل لینگارد حاکی از وجود درک خوبی در خط حمله است که مشخصاً در ماه های پیش رو بیشتر شده و بیشتر به کار می آید. تمام کنندگی رونی نیز همین امید را می دهد. اگر مخیتاریان بتواند اعتماد به نفس را دز بازی هر هفته ی خود پیدا کند، به نظر مورینیو کمتر به بازیکنان دیگر بازی خواهد داد.

با تمامی این اوصاف، این ایبراهیموویچ است که باید آتش بازی های خود را شروع کند، بخصوص اگر این بازیکن سوئدی می خواهد که در ترکیب اصلی حضور مداوم داشته باشد. سخت است که یک مهاجم تنها به دلیل عملکرد کلی شخصی در ترکیب تیم باقی بماند. با ورود به دوره ی حساسی در ماه دسامبر، یونایتد فرصت کمتری برای هدر دادن موقعیت ها جلوی دروازه ی حریفان دارد.

۰ Comments