جایگزین مسیر

۵۰ بازیکن برتر تاریخ منچستر (بخش سوم)

by | مرداد , ۱۰ , ۱۳۹۶

مطلب ارسالی برای مسابقه خبرنگار ما باشید

پایگاه هواداران منچستر یونایتد-۵۰ بازیکن برتر تاریخ منچستر (بخش سوم)

با قسمت سوم این مطلب در خدمت شما هستیم، در ادامۀ مرور بازیکنان برتر تاریخ باشگاه می‌رسیم به نفر سی‌ام

شمارۀ ۳۰

سندی ترنبال

نام ترنبال در تاریخ باشگاه به خاطر به ثمر رساندن تک گل منجر به پیروزی در فینال اف‌ای‌کاپ جاودانه شده است. وی ابتدا برای منچستر سیتی بازی می‌کرد در سال ۱۹۰۵ سیتی بخاطر جرایمی مرتبط با دستمزد بازیکنان از فوتبال محروم شد. وقتی در ۳۱ دسامبر ۱۹۰۶ محرومیت برداشته شد، ترنبال به همراه سه هم‌تیمی دیگرش به تیم رقیب پیوست. نمایش ویژۀ ترنبال در سال ۱۹۰۹ بهترین لحظۀ ورزشی وی بود. وی بعدها بخاطر شرکت در یک تبانی گسترده مادام‌العمر از حضور در مسابقات محروم شد. ترنبال در ۲۴۵ بازی ۱۰۰ گل برای منچستریونایتد به ثمر رساند. اما محرومیت تنها تراژدی زندگی وی نبود، ترنبال در جنگ جهانی اول به خدمت هنگ هشتم سوری سیتی فراخوانده شد و پس از ارتقا به درجۀ گروهبانی در نبرد آررا در سن ۳۲ سالگی کشته شد و جسد وی هیچگاه پیدا نشد.

سندی ترنبال در جنگ جهانی

 

شمارۀ ۲۹

جک رولی

عنصری کلیدی در دوران پس از جنگ باشگاه، رولی برای حریفان یکی از ترسناک‌ترین مهاجمان انگلیس به شمار می‌رفت. در سال ۱۹۵۲ باشگاه موفق شد به کمک جک رولی و جیمی دلانی پس از ۴۰ سال به قهرمانی لیگ دستۀ یک برسد. جک رولی در ۴۲۴ بازی ۲۱۱ گل برای یونایتد به ثمر رساند. بخاطر شوت‌های انفجاریش لقب وی توپچی بود. جک رولی چهارمین گلزن برتر تاریخ باشگاه است.

 

شمارۀ ۲۸

مارک هیوز

مهاجم پرتلاش و جنگنده‌ای که علاقۀ ویژه‌ای به زدن گل‌های تماشایی و زیبا و ضربات والی داشت. وی در بین دو دورۀ حضورش در منچستر یونایتد یک سال برای بارسلونا و یک سال برای بایرن مونیخ بازی کرد. سرالکس در مورد این مرد ولزی می‌گوید: «بهترین بازیکن بازی‌های بزرگ» که ۱۶۳ گل در ۴۶۷ بازی به ثمر رساند و نهمین گلزن برتر تاریخ باشگاه است. وی هم‌اکنون مربی یکی از سرسخت‌ترین تیم‌های لیگ برتر یعنی استوک سیتی است.

شمارۀ ۲۷

استیو بروس

بروس با قیمت ۸۲۵هزار پوند از نوریچ ستی به منچستر یونایتد پیوست و نقشی عظیم در موفقیت‌های باشگاه در میانۀ دهۀ نود داشت. با وجود نمایش‌های فوق‌العاده‌اش در باشگاه هیچ وقت به تیم ملی دعوت نشد. طرفداران قدیمی‌تر باشگاه او را به ضربۀ سرش به شفیلد ونزدی به یاد دارند. آن گل نقشی حیاتی در قهرمانی فصل ۹۲-۹۳ داشت. استیو بروس هم‌اکنون مربی آستون‌ویلا است.

شمارۀ ۲۶

نمانیا ویدیچ

این مدافع غول صربستانی یکی از قدرتمندترین زوج‌های دفاعی تاریخ باشگاه را به همراه ریو فردیناند تشکیل داده بودند. ویدیچ قبل از اتمام قراردادش و پیوستن به اینتر در سال ۲۰۱۴،  ۵ قهرمانی لیگ به همراه باشگاه کسب کرد. وی بخشی از تیم قدرتمند سرالکس فرگوسن بود که در فینال مسکو ۲۰۰۸ لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر بردند. در فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱ به عنوان کاپیتان تیم انتخاب شد و بعد از پیوستن به اینتر و دو فصل بازی در سری آ اعلام بازنشستگی کرد. ویدیچ از معدود بازیکنانی است که دو بار بعنوان بهترین بازیکن فصل لیگ برتر انتخاب شده است. هوادارانی که بازی‌ او و زوج نفوذناپذیرش با فردیناند را به یاد دارند هنوز هم حسرت آن روزها را می‌خورند و می‌شود گفت بعد از ویدیچ-فردیناند هنوز خط دفاعی منچستریونایتد آرامش آن روزها را ندارد. چشم امید هواداران به آمار دفاعی خوب فصل اول مورینیو است. باید دید آیا ترکیب بایی-لیندلوف در فصل پیش رو ۲۰۱۷-۲۰۱۸ می‌توانند یادآور روزهای خوش گذشته باشند یا نه؟

شمارۀ ۲۵

دیوید بکام

در کنار بازیکنانی مانند بست و کانتونا شمایلی ویژه برای تاریخ باشگاه به شمار می‌رود. محبوب‌ترین بازیکن کلاس ۹۲ نه تنها یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه (برای خیلی‌ها محبوب‌ترین) است بلکه یکی از شمایل‌های فوتبال مدرن به شمار می‌رود. بکام از اولین ستارگانی بود که مسائل جانبی فوتبال در کنار کیفیت عالی بازی و پشتکار بی‌نظیرش نقش مهمی در شمایلش به شمار می‌رفتند. می‌توان گفت راهی که هم‌اکنون کریستیانو رونالدو، پوگبا، نیمار و … در مدلینگ و تبلیغات و درآمدهای جانبی طی می‌کنند ابتدا توسط بکام شروع شد. بکام فراز و نشیب‌های دراماتیکی در طول دوران حرفه‌ایش طی کرد. بخشی از تیمی بود که سه‌گانۀ ۹۹ را بردند و به عنوان بهترین بازیکن میدان تاثیری شگرف در آن بازگشت استثنایی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا داشت. سانترهای بی‌نقص، پاس گل‌های فراوان، گل‌های حیاتی و کلیدی، از بهترین کاشته‌زن‌های تاریخ فوتبال، بکام از متعصب‌ترین بازیکنان باشگاه به شمار می‌رفت که در نهایت پس از آن لنگه کفش معروف به رئال مادرید پیوست. اشک‌های او در بازگشت به اولدترافورد با پیراهن میلان و پاری‌سن‌ژرمن گواه تمام آن چیزی است که بکام را در تالار مشاهیر منچستر یونایتد به جایگاهی ویژه رسانده است. عشق به منچستر یونایتد.

شمارۀ ۲۴

گری پالیستر

نقشی به‌سزا در سه قهرمانی لیگ در دهۀ نود داشت. زوج او و استیو بروس از بهترین زوج‌های دفاعی تاریخ باشگاه به شمار می‌رود. بعد از پیوستن از میدلزبورو به منچستر در سال ۱۹۸۹، ۴۳۷ بازی برای باشگاه انجام داد.

شمارۀ ۲۳

اندی کول

با مبلغ ۶.۲۵ میلیون پوند که در آن زمان رکورد محسوب می‌شد از نیوکاسل به منچستر پیوست، با ۱۸۷ گل زده بعد از آلن شیرر و وین رونی سومین گلزن برتر تاریخ لیگ برتر است. زوج کول-یورک چنان خاطرات شیرینی در تاریخ باشگاه برای هواداران ساخته است که این روزها با شاید کمی خوش‌بینی و ذوق و شوق فراوان امیدوارند زوج لوکاکو-رشفورد خاطراتشان از آن سال‌های پرافتخار را زنده کنند. باید دید آیا پاس‌های تکضرب کول-یورکی و سلسله‌گل‌های آن دو نفر توسط این لوکاکو-رشفورد تکرار خواهد شد یا نه؟

شمارۀ ۲۲

اوله‌گنار سولسشر

قاتلی با صورت کودکانه! بی‌شک در قصه‌های فولکلور پدران منچستری برای فرزندانشان گل سولسشر به بایرن در فینال ۹۹ جای خواهد داشت. او که از بازیگران اصلی نمایش‌های ویژۀ یونایتد در فرگی‌تایم به شمار می‌رفت در ۳۶۶ بازی ۱۲۶ گل به ثمر رساند.

شمارۀ ۲۱

تامی تیلور

توانایی بالایی در سرزنی داشت. آلفردو دی‌استفانو به او لقب “مگنیفیسو” داده بود. تیلور در حرکتی جالب توسط سر مت بازبی به خدمت گرفته شد، سر مت برای اینکه تامی تیلور برچسب بازیکن ۳۰هزار پوندی نگیرد یک پوند از کیف او برداشت و به خانمی که در طول مذاکرات برایشان چای می‌آورد داد تا او با رقم ۲۹۹۹۹پوند به باشگاه بپیوندد. ۱۳۱ گل برای باشگاه به ثمر رساند و در حالی که در دوران نامزدیش قرار داشت و تنها ۸ روز از ۲۶ سالگی‌اش گذشته بود، جان خود را در فاجعۀ مونیخ از دست داد.

 

پی‌نوشت: برای خواندن بخش‌های قبلی این مطلب می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

بخش اول

بخش دوم

 

خارج از متن: تمامی نویسندگان مسابقه خبرنگار ما باشید با آیدی تلگرام manchesterforlife@ تماس حاصل کرده و مشخصات خود را برای ما ارسال نمایند ،تمامی نویسندگان به ایمیل های ارسالی از سوی پایگاه هواداران پاسخ دهند.

انجام مراحل ذیل برای رعایت حقوق نویسندگان در زمان اعلام نتایج الزامی است.

۰ Comments