جایگزین مسیر

۵ تا از گران‌ترین انتقال‌های تاریخ منچستریونایتد

by | فروردین , ۲۲ , ۱۳۹۲

نویسنده: گریگوری ویکمن (مقاله‌نویسِ وب‌سایتِ بلیچرریپورت)
ترجمه: اورنگ‌زیب بیضایی
سرالکس فرگوسن در دروانِ حضورِ خود در اولدترافورد، هرگز هراسی از مصرفِ زیاد نداشته است.
درواقع، مربیِ منچستریونایتد، ۵بار قیمتِ بازارِ انتقالاتِ بریتانیا را برای به دست آوردن استعدادهایی مثلِ رای کین، رود فان نیستلروی، جوان سباستیان ویران، ریو فردیناند و اندی کول، شکستانده است.
توانایی بی‌تردیدِ فرگوسن در آمیختنِ استادانۀ بازی‌کنان جوان و باتجربه، با خریدهای قیمتی، دلیلِ درستی برای پیروزی‌های درازمدتِ یونایتدها بوده است.
امّا، کدام بازیکن، گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخِ درخشانِ یونایتدها بوده است؟ و آیا آن‌ها، سرانجام ثابت کرده‌اند که پول به‌ گونه درستِ آن به مصرف رسیده است؟
رابین فان پرسی، ۲۵ملیون پوند
مردمانِ زیادی تصمیمِ فرگوسن برای آوردنِ رابین فان پرسی به اولدترافورد در تابستان ۲۰۱۲، را زیر سوال برده‌اند.
مردِ هلندی ۲۹ ساله شده است و فقط یک سال دیگر تا پایانِ قرارداد او مانده است. باوجود گذشتۀ خوبِ مهاجمی که در ۱۸ماهِ پیشین در آرسنال نشان داد، مشکلاتِ مصدومیتِ دوام‌دار، دورۀ توپ‌چی‌گری او را دچار افت کرده بود.
فرگوسن می‌دانست که گُل‌های او ثابت خواهند کرد که تفاوت میان یونایتد و منچستر سیتی باشد، کسی که چندماه قبل، عنوانِ قهرمانی را فقط به خاطرِ تفاضلِ گُل‌ها از دست داده بود.
در میان ماهِ اگست و مارچ، رفتارِ تهاجمیِ فان پرسی، به یونایتد در فاصله‌گیری از نزدیک‌ترین رقیب‌شان کمک کرده است، و گذشته ازاین‌ واقعیت که فارمِ او دراین اواخر، کمی سرد شده است، فصلِ اوّل فان پرسی برای باشگاه، هنوزهم نشانۀ موفقیت است.

http://www.manchester-united.ir/wp-content/uploads/2013/04/_49573436_rooney_signs-for-utd.jpg

وین رونی، ۲۷میلیون پوند
زمانی که منچستریونایتد، رونی را در سال ۲۰۰۴ از اورتون به‌دست آورد، گران‌ترین پرداختِ را برای بازی‌کن زیر ۲۰سال رقم زد.
و در مدتِ حضورِ خود در باشگاه، رونی نه تنها که ۴ عنوانِ قهرمانی را به‌دست آورده است، ۱ جامِ لیگِ قهرمانان را نیز در کارنامه دارد. هم‌چنان او لحظاتِ فراموش‌ناشدنیِ بی‌شماری را از خود به‌جا مانده است که همیشه در خاطره‌های هوادارانِ یونایتد در سراسر جهان، خواهد ماند.
امّا، با نیم‌کت‌نشینی او در بازیِ بسیار مهمِ برگشتِ لیگِ قهرمانان مقابل ریال‌مادرید، شایعاتی مبنی بر خروج او از اولدترافورد در رسانه‌ها ادامه دارد.
حتّا اگر او باشگاه را در چندماه آینده ترک کند، کارنامۀ او در یونایتد موفقیت‌آمیز پنداشته می‌شود.

http://www.manchester-united.ir/wp-content/uploads/2013/04/20010712_08.jpg

جوان سباستیان ورون، ۲۸٫۱میلیون پوند
ورودِ جوان سباستیان به منچستریونایتد، نشانه‌ای از دورِ جدیدِ تسلطِ شیاطین سرخ در اروپا تصور می‌شد.
به این ارژانتینی، به عنوانِ زرنگ‌ترین و خلّاق‌ترین بازی‌کن در بازی‌های اروپایی، نگریسته می‌شد. امّا ورون در سازگاری سبکِ سریع و تهاجمی‌ترِ انگلیس، ناکام ماند.
در جریان سالِ دومِ حضور خود در اولدترافورد، به‌خصوص در اروپا، ورون به‌ گونۀ دراماتیک خود را ثابت کرد، امّا درنهایت، مصدومیت‌ها مانعِ پیشرفتِ او شدند.
فقط دوسال بعد از پرداختِ تقریبن دوچندِ این مقدار پول برای سباستیان، در ۲۰۰۳، فرگوسن تصمیم گرفت که ۱۵میلیون پوند چلسی را برای ورون بپذیرد.

http://www.manchester-united.ir/wp-content/uploads/2013/04/article-2128054-00542A2D00000258-763_468x354.jpg

ریوفردیناند، ۲۹٫۳میلیون پوند
درجریانِ ۱۱سالِ حضورِ او در اولدترافورد، ریوفردناند به عنوانِ یکی از بزرگ‌ترین مدافعانِ انگلیس، شناخته شده است.
قدرت، مهارت و سرعتِ فردیناند در یک دهۀ اخیر، در قلبِ دفاعِ فرگوسن بوده است، و همکاریِ نیرومندِ او با نیمانیا ویدیج، به‌عنوانِ یکی از تسلیم‌نشوترین‌ها در تاریخِ لیگِ جزیره شناخته می‌شود.
مبلغِ نجومیِ پولی که یونایتد در۲۰۰۲ برای فردیناند پرداخت، نشان‌دهندۀ استفادۀ خوب یونایتدها است.

http://www.manchester-united.ir/wp-content/uploads/2013/04/berbatov-ferguson_799290c.jpg

دیمیتر برباتوف، ۳۰٫۷۵میلیون پوند
هنگامی که برباتوف انتقالِ درازمدتِ خود را از تاتنهام به یونایتد، در ۲۰۰۸ تکمیل کرد، هواداران منچستریونایتد باور داشتند که ایریک کانتونای جدیدی به اولدترافورد رسیده است.
باوجودِ ضربات خوشایند، نمایش و آرامشِ با توپ، برباتوف، یک روشِ یکسان را پیش نبرد.
هوادارانِ منچستر، دائماً از طبیعتِ تنبلِ او دل‌خور بودند و هیچ‌گاهی او را به‌طور کامل در قلب‌های‌شان جای ندادند.
این مردِ بلغاریایی، در دورۀ ۴سالۀ حضور خود در باشگاه، ۶ تروفی را به دست آورده است، و یک‌بار هم در فصلِ ۲۰۱۰/۲۰۱۱ بهترین گُل‌زن لیگ برتر شد. پس او هم چندان بد نبوده است.

۰ Comments