جایگزین مسیر

آیا تام کلورلی از جنس یونایتد است؟

by | آذر , ۳۰ , ۱۳۹۲

قصد داریم در مقاله پیش رو نگاهی به عملکرد تام کلورلی تا اینجای فصل در ترکیب منچستریونایتد بزنیم.

.

.

.

.

.

.

.

.

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – مقاله زیر نوشته جاناتان ویلسون در سایت هواسکورد می باشد. این مقاله قصد دارد با تمرکز بر روی عملکرد تام کلورلی, تحلیلی از بازی این بازیکن جوان منچستریونایتد داشته باشد. این مقاله پس از بازی با تاتنهام که با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید, در سایت هواسکورد منتشر شده است.

.

Player Focus: Is Tom Cleverley United Material?

.

تام کلورلی دارای یک سبک متمایز در دویدن است، چیزی که به ویژه در تساوی 2-2 منچستر یونایتد در مقابل تاتنهام مشخص بود. دوباره و دوباره، او دستهایش را باز می کند، بصورت اردک وار حرکت کرده و به مانند یک پنگوئن گیج و مغشوش به نظر می رسد.

احتمالا میخواهد وانمود کند که گزینه های پاس دادنش محدود است، ولی سخت می شود که این اینطور فکر کرد. اگر در آن لحظه از او بپرسید ” کجایی؟ ” او در واقع خواهد گفت که ” من اینجا چیکار میکنم؟! ” که جواب این سوال کاملا مشخص نیست!

بعد از مدتی بازی بصورت قرضی در لستر، واتفورد و ویگان، در سال 2011 بود که او اولین بازی خود برای منچستر یونایتد را انجام داد. در آن بازی که در جام خیریه در برابر منچستر سیتی بصورت تعویضی وارد زمین شد، نقش مهمی در برگرداندن بازی برای یونایتد و تکمیل کامبک شیاطین سرخ از 2-0 به 3-2 داشت. سهم بزرگ او در گل دوم یونایتد بسیار برجسته بود. حرکت خوب، سر توپ و سپس فضاسازی هوشمندانه برای نانی و گل. اینطور به نظر می رسید که یک استعداد ناب اینجاست،شاید پل اسکولز جدید !
آن گل البته گمراه کننده بود. از آن روز تا الان کلورلی کلا سه پاس گل در لیگ برتر ساخته است. او برای یونایتد در لیگ امار 0.7 پاس کلیدی به ازای هر بازی را دارد. او تنها دو گل در 49 بازی دو فصل پیش در لیگ برتر و لیگ قهرمانان به ثمر رسانده است. این ها اشتباهات و ضعف هایی است که در ذهن می ماند؛خصوصا برای تیم ملی.
این ها مثال های بزرگی نیستند و شاید باید مواظب باشیم که پیش داوری قطعی نکنیم. اما تفاوت آشکاری بین زمانی که در ویگان میانگین 1.6 شوت در هر بازی را داشت و دو فصل کاملی که در یونایتد با میانگین کمتر از یک شوت در هر بازی را دارد. در این فصل این رقم به 0.4 کاهش پیدا کرده است. بنابراین تام کلورلی هر چه که هست یک هافبک تهاجمی و گلزن نیست و لذا قطعا تناسخی با پل اسکولز ندارد.
چیزی که به وضوح در این دو و اندی فصلی که در یونایتد گذرانده قابل توجه است، بهبود قابلیت های تدافعی اوست. در فصل 2011-2012 میانگین 1.1 تکل در هر بازی را ثبت کرده است. این رقم در فصل پیش به 1.7 و در فصل کنونی به 2.1 رسیده است .
اینجا هم مجددا باید درباره ابعاد مساله احتیاط کرد، اما قطع ارتباط هم از 0.5 به 0.7 و 1.2 رسیده است. البته این رقم ها و پیشرفت ها هم چندان قابل توجه نیستند(به عنوان مثال هم تیمی او مایکل کریک،میانگین 1.9 تکل و 4 قطع ارتباط در این فصل داشته است)، چرا که این اعداد کلورلی را در مکان شصت و سوم در تکل و هشتاد وهفتم در قطع ارتباط در لیگ برتر در برابر هم نوعانش قرار میدهد. البته میتوان این را شروعی برای شخصیت و نقشی که دارد در او شکل میگیرد, دانست؛اینکه او دارد نقش دفاعی تری به خود می گیرد.
.
Player Focus: Is Tom Cleverley United Material?
.

در واقع توانایی اصلی کلورلی در پاسکاری است. دقت پاس های سالم او هم اکنون 88.7 درصد می باشد که از مقدار 91.5 درصد در فصل اول حضورش کمتر است؛ اما هنوز به اندازه کافی خوب می باشد و او را در جایگاه بیست و چهارم در لیگ برتر انگلستان قرار می دهد؛

درحالیکه میانگین تعداد پاس هایش از 30.5 به 55.1 رسیده است که او را در مکان بیست و دوم قرار می دهد. به عبارت دیگر او در حال تبدیل شدن به یک ” تسهیل کننده ” است. کسی که دوست دارد توپ را زیاد در گردش قرار دهد و لزوما خلاقیت زیادی ندارد و البته تمایل و توانایی چندانی در پس گرفتن توپ نیز ندارد.

این می تواند نقش بزرگ و مهمی در یک نوع سیستم خاص باشد. همان گونه که پل لمبرت در دورتمند بهترین نتیجه را از چنین سیستمی در سال 1997 که قهرمان اروپا شدند گرفت. اما در اینجا دو مساله بزرگ وجود دارد:
اول اینکه، بازیکنان اطراف او چه کسانی هستند؟ وقتی یک تسهیل کننده دارید فقط وقتی معقولانه است که چیزی برای ساده سازی وجود داشته باشد. تصور کنید خط هافبک سه نفره با وجود کلورلی و یک تخریب کننده قوی مانند فیل جونز و یک بازیکن خلاق مانند شینجی کاگاوا تشکیل شود(مترجم : مثلا توپ هایی که جونز از حریف میگیره و توپ های سرگردانی که دفاع دفع میکنه رو برای شینجی اماده میکنه). هرچند با توجه به اولویت حضور رابین فن پرسی و وین رونی در خط حمله دونفره،امکان بکار گرفتن این ترکیب کم است. استفاده از خط هاقبک سه نفره به این معنی است که از بین فن پرسی و رونی یک نفر باید در یک سمت(احتمالا سمت چپ) بصورت وینگر- مهاجم بازی کند.
مساله دوم، چرا روند پیشرفت تام در این مسیر قرار گرفته است؟ در هر صورت کلورلی اکنون 24 ساله است؛عجیب به نظر می رسد که در این سن ما باید هنوز تردید و بحث داشته باشیم که بهترین حالت برای او چیست. شاید شایسته تر این باشد که بپرسیم که چه بر سر کسی که در ان دیدار خیریه خودنمایی می کرد آمده است؟ ایا آن فقط یک 45 دقیقه گمراه کننده بود؟ یا یک جرقه یکباره از کلورلی ؟
.
.
آیا تام کلورلی به اندازه کافی خوب هست که بتواند برای منچستر یونایتد بازی کند؟بهترین حالت استفاده از او چیست؟

..

با تشکر از کاربر عزیز ALI-MUFC بابت ترجمه و تهیه این مقاله

۰ Comments