جایگزین مسیر

جدال حساس انگلستان برای صعود به جام جهانی

by | شهریور , ۱۹ , ۱۳۹۲

تا ساعاتی دیگر جدال حساس تیم ملی انگلستان برابر اکراین در کیف برای صعود مستقیم به رقابت های جام جهانی 2014 برزیل آغاز خواهد شد. قصد داریم در این مقاله نگاهی به رویارویی این دو تیم و شرایط فعلی تیم ملی انگلستان بیاندازیم.

.

.

.

.

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – پس از بازی تحسین برانگیز تیم ملی انگلستان در برابر مولداوی و کسب پیروزی 4 بر صفر, امروز سه شنبه, آنها کار نسبتا سخت تری در اکراین پیش رو دارند و روی هاجسون در بازی امشب نیز یک بازیکن دیگر خود, دنی ولبک را در اختیار ندارد.

در شرایطی سه شیرها قدم در این مسابقه می گذارند که در صدر جدول گروه خود قرار دارند و هم امتیاز با مونت نگرویی هستند که یک بازی بیشتر از آنها دارد. اما آنها تنها یک امتیاز بیشتر از اکراین دارند, اکراینی که همانند انگلستان 7 بازی انجام داده است.

شکست در بازی امشب اتفاقی بسیار بد محسوب می شود که شانس تیم را برای صدرنشینی در این گروه و صعود مستقیم به جام جهانی 2014 برزیل تهدید می کند و تنها شانس این تیم برای راه یابی به جام جهانی قرار گرفتن در رده دوم جدول و راه یابی به رقابت های حذفی برای صعود به جام جهانی می باشد. مسلم است که رخ دادن چنین اتفاقی, آخرین چیزی می باشد که هاجسون سرمربی سه شیرها می خواهد.

آخرین باری که این دو تیم به مصاف همدیگر رفتند, به سپتامبر گذشته برمی گردد, در بازی که عملکرد ضعیف انگلستان باعث شد آنها در زمین خودی امتیاز از دست بدهند و تنها پنالتی که فرانک لمپارد به ثمر رساند, باعث شد اکراین در این بازی به پیروزی نرسد.

در صورتی که انگلستان بتواند در این بازی از سد اکراین بگذرد, بخت اول صعود به جام جهانی را دارند و برای مسجل کردن صعود خود, تنها دو بازی خانگی دیگر را پیش روی خود خواهند داشت.

به طور حتم انگلستان تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در کیف با شکست مواجه نشود؛ زیرا در صورت شکست برابر انگلستان آنها دیگر نمی توانند در صدر جدول این گروه باقی بمانند.

اکراین و مونت نگرو هر دو همانند انگلستان شانس صعود مستقیم به جام جهانی 2014 دارند, اما تیم ملی اکراین به دلیل اینکه یک بازی کمتر از مونت نگرو دارد, از شانس بیشتری برخوردار است.

بیشتر شرط بندی ها احتمال به دست آمدن نتیجه 1-0, 2-0 یا 2-1 به سود انگلستان را می دهند اما تیم ملی اکراین در 4 بازی گذشته خود گلی دریافت نکرده است و از این نظر احتمال اینکه بازیکنان انگلستان بتوانند به راحتی دروازه این تیم را باز کنند کمی سخت به نظر می رسد.

همانطور که می دانیم روی هاجسون در این بازی 3 مهاجم اصلی خود را به دلیل محرومیت و مصدومیت در اختیار ندارد. وین رونی و دنیل استوریچ مصدوم هستند و دنی ولبک نیز به دلیل دریافت کارت زرد در بازی قبلی سه شیرها نمی تواند در ترکیب تیم ملی انگلستان قرار بگیرد. تنها امید روی هاجسون به ریکی لمبرت می باشد که آمادگی بسیار بالایی دارد و در دو بازی ملی که در کارنامه خود دارد دو گل به ثمر رسانده است.

بعلاوه در 4 دیدار از 6 باری که تا به این بازی این دو تیم برابر هم قرار گرفته اند یکی از دو طرفین گلی به ثمر نرسانده است. در 3 بازی از این 4 دیدار, تیم ملی انگلستان توانسته است گل بزند و از این رو شاگردان روی هاجسون امیدوارند دوباره آنها بتوانند تیمی باشند که در کیف گل می زنند.

سه شیرها امیدوارند ریکی لمبرت در این دیدار نیز همانند دو بازی پیشین گلزنی کند, همچنین این بازی یکصدمین حضور فرانک لمپارد برای تیم ملی انگلستان در دیداری رسمی می باشد و طرفداران امیدوارند این بازیکن نیز بتواند گلزنی کند.

در ادامه قصد داریم به سه بازیکن کلیدی انگلستان در این بازی نگاهی بیاندازیم.

Walker_0909

کایل واکر برای اینکه بتواند برابر یکی از خطرناکترین بازیکنان تیم ملی اکراین قرار بگیرد باید در اوج آمادگی خود قرار داشته باشد.

این مدافع جوان در آغاز فصل جدید رقابت های لیگ برتر عملکرد خوبی در تیم باشگاهی خود داشته است و شنبه شب نیز برابر مولداوی بازی خوبی انجام داد. همکاری خوبی این بازیکن با وینگر راست انگلستان, تئو ولکات در بازی با مولداوی داشت.

اما امشب این بازیکن باید بیشتر بر روی مسائل دفاعی تمرکز کند و بتواند آندری یارمولنکو بازیکن 23 ساله تیم ملی اکراین را مهار کند.

یارمولنکو وینگر تکنیکی است که در 33 بازی ملی که در کارنامه خود دارد, 11 گل به ثمر رسانده است. این مهاجم دیناموکیف مطمئنا راه گل زدن را می داند و در سه فصل پیاپی که در لیگ اکراین بازی کرده است, هر فصل آمار گلزنی او دو رقمی بود ه است.

به نر می رسد اگر واکر نتواند در بازگشت از حملات تیم, خود را به سرعت به خط دفاع برساند, خطر جدی برای تیم ملی انگلستان ایجاد شود, یارمولنکو بازیکن خطرناکی است و از هر اشتباه کوچکی می تواند نهایت استفاده را انجام دهد.

واکر باید جاگیری های درستی در میدان داشته باشد و در هنگام ضد حملات مراقب این بازیکن باشد. مطمئنا واکر شب آسانی را در برابر این بازیکن پیش رو نخواهد داشت. ویژگی کلیدی در نبرد این دو بازیکن شاخصه سرعت خواهد بود.

lambert_moldova

ریکی لمبرت, مهاجم 31 ساله ساوتهمپتون با وجود اینکه تنها دو بازی ملی در کارنامه خود دارد, توانسته است در همین دو بازی با ارائه بازی زیبا دو گل به ثمر برساند و چند پاس گل نیز بدهد. روی هاجسون اطمینان دارد که این مهاجم باتجربه می تواند پیروزی را برای سه شیرها در این بازی به ارمغان بیاورد.

تنها مهاجم آماده تیم ملی انگلستان باید از سد یاروسلاو راکیتسکی که 24 بازی ملی در کارنامه خود دارد و مدافعی جا افتاده در ترکیب تیم ملی اکراین است عبور کند.

این مدافع وسط تجربه بازی در لیگ قهرمانان به همراه تیم شاختار دونتسک اکراین دارد و در پیروزی 9 بر صفر اکراین برابر سن مارینو یکی از گل های تیمش را به ثمر رسانده است.

او همچنین به همراه دیگر مدافعان تیم ملی اکراین در 6 بازی گذشته تیم ملی در رقابت های مقدماتی جام جهانی تنها 4 گل خورده است.

به واقع جدال بین این دو بازیکن, جدالی کاملا انگلیسی خواهد بود, لمبرت که تنها مهاجم انگلستان محسوب می شود, باید در نبردهای هوایی با این بازیکن رودرو شود, اما لمبرت علی رغم داشتن 31 سال سن, تجربه حضور کافی در عرصه بازی های ملی ندارد ولی در مقابل او راکیتسکی بازیکنی باتجربه است و می داند چگونه برابر این بازیکن کاملا آماده بازی کند.

1-steven-gerrard-england--427533.jpg

استیون جرارد رودروی آنتولی تیموشچوک, رویارویی دو کاپیتان در این بازی حساس, پس از بازنشستگی آندری شفچنکو پس از جام ملت های اروپا 2012, اکنون تیموشچوک 34 ساله کاپیتان تیم ملی است و با 130 بازی برای تیم ملی کشورش, رکورددار بیشترین حضور برای تیم ملی کشورش می باشد.

تیموشچوک بازیکن موفقی در عرصه فوتبال بوده است او تاکنون 18 جام کسب کرده است و اخیرا سوپر جام اروپا و جام قهرمانی لیگ قهرمانان را نیز از آن خود کرده است.

تیموشچوک بازیکنی است که قابلیت رهبری و کنترل خط میانه تیم را دارد, او می تواند دفاع تیم را سازماندهی کند و جلوتر از خط دفاع تیم از ایجاد موقعیت به دست حریف جلوگیری کند. خوردن تنها 4 گل در 6 بازی قبلی تیم ملی خود بر صحت این مطلب صحه می گذارد.

اما روبروی این بازیکن نباید اشتباهی مرتکب شد, اگر فضا به او داده شود او می تواند کنترل توپ و میدان را به دست بگیرد و شوت های خوبی نیز دارد.

اما جرارد در کنار ویلشیر و فرانک لمپارد(کریک هنوز نتوانسته در ترکیب 11 نفره قرار بگیرد) باید وظایفی همچون کارهایی که همتای او در تیم ملی اکراین باید انجام دهد, در بازی اعمال کنند.

جرارد در بازی با مولدوای توانست گلزنی کند و احتمال می رود در این بازی نیز گل بزند, تیموشچوک برای مهار او باید در بهترین فرم خود قرار داشته باشد.

عملکرد این دو بازیکن در میانه میدان برای هر دو تیم سرنوشت ساز خواهد بود, خط میانی, منطقه ای است که در صورت برتری هر یک از دو تیم, آن تیم می تواند بازی را به نفع خود به پایان برساند. این دو بازیکن نقش کلیدی در این مسابقه ایفا می کنند, انتظار می رود امشب جدال این دو بازیکن در مرکز خط میانه هر دو تیم, بسیار نفس گیر و تعیین کننده باشد. به طور حتم در پایان روز در صورت پیروزی یک از این دو تیم این دو بازیکن نقش کلیدی در این برد برای تیم ملی کشورشان ایفا کرده اند.

در ادامه قصد داریم به 10 آمار مهم درباره دیدار این دو تیم نگاهی بیاندازیم:

10-تیم ملی انگلستان 4 بازی از 6 دیدار قبلی خود با اکراین را با پیروزی پشت سر گذاشته است.

9- تنها شکست تیم روی هاجسون در 13 بازی آخر خود برابر اکراین رقم خورده است.

8-تنها یک تساوی در 6 دیدار آخر بین این دو تیم رقم خورده است.

7-سه شیرها در 16 بازی آخر بیرون از خانه خود, 15 گل به ثمر رسانده اند.

6-در آن 16 بازی خارج از خانه, تنها تیمی که انگلستان نتوانسته است برابر آن گلی بزند, اکراین بوده است.

5- بدون احتساب شکست انگلستان در ضربات پنالتی برابر ایتالیا در جام ملت های اروپا 2012, انگلستان پس از بازی با آلمان و شکست 4 بر 1 برابر این تیم در جام جهانی 2010, تاکنون در بازی رسمی نباخته است.

4-فرانک لمپارد هشتمین بازیکنی است که در تیم ملی انگلستان به یکصدمین بازی خود در تیم ملی می رسد.

3- مهاجم انگلستان, ریکی لمبرت در دو بازی که برای کشورش انجام داده, دو گل به ثمر رسانده است. آمار یک گل در هر بازی

2-تیم ملی اکراین به طور متوالی 4 بازی است که گل نخورده است و در 8 بازی گذشته خود, 7 پیروزی و هیچ شکستی ندارد.

1-وینگر دیناموکیف, آندری یارمولنکو در 33 بازی که برای کشورش انجام داده است, توانسته 11 گل بزند.

……

اخیرا صحبت های زیادی درباره وضعیت فعلی تیم ملی انگلستان و شکست های این تیم در رقابت های بین المللی شنیده می شود. عوامل مختلفی به عنوان دلایل این شکست ها گفته می شود و شک و تردیدهایی درباره موفقیت سه شیرها در جام جهانی آینده شنیده می شود. اخیرا رئیس اتحادیه فوتبال انگلستان مدعی شده است که انگلستان برای قهرمانی در جام جهانی باید تا سال 2022 صبر کند, برخی با این نظر موافق هستند و برخی هنوز به تیم ملی انگلستان با بازیکنانی که در اختیار دارد, ایمان دارند.

ریو فردیناند نیز در مصاحبه ای دیگر مدعی شده است که بازیکنان خارجی زیادی در لیگ برتر حضور دارند و همین مسئله باعث تضعیف تیم ملی شده است. شکی نیست که هم اکنون تیم ملی انگلستان بازیکنان جوان خوبی در اختیار دارد که می توانند در آینده نقش حیاتی برای تیم ملی بازی کنند. هم اکنون نیز بازیکنان جوان خوبی در ترکیب تیم ملی حضور دارند. در اینجا دو نکته وجود دارد که نیاز است درباره آن بحث شود.

اولین مسئله قابلیت های فنی است که روی هاجسون در خود دارد. سوال اینجا است که آیا روی هاجسون می تواند از تمام پتانسل تیم کنونی انگلستان در جام جهانی استفاده کند. آیا او قادر خواهد بود انتظار همه هواداران تیم ملی را برآورده کند. برخی کارشناسان معتقدند, تیم ملی انگلستان نیاز دارد که مربی با تفکری بهتر و موفق تر در اختیار داشته باشد. باید تا تابستان آینده منتظر ماند و عملکرد روی هاجسون در جام جهانی 2014 برزیل را تحلیل کرد.

نکته دیگر استفاده تیم های لیگ برتری از بازیکنان جوان و مستعد انگلیسی می باشد. همین صحبت های رئیس اتحادیه فوتبال انگلستان گرگ دایک بود که عکس العمل بازیکنانی همچون ریو فردیناند و فرانک لمپارد را در پی داشت.

نمی شود به همین سادگی تاثیر حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر را منکر شد. البته افراد دیگری نیز بودند که موافق حضور بازیکنان خارجی بودند, مانند دامین کومولی و پائولو دی کانیو که به انتقاد از صحبت ها درباره حضور بازیکنان خارجی پرداختند.

کومولی معتقد است که استاندارد پایین مربیگری در تیم ملی عاملی است که باید مورد سرزنش قرار بگیرد, نه تعداد بازیکنان خارجی حاضر در لیگ برتر, اما در مقابل ریو فردیناند معتقد است کم بازی دادن به بازیکنان انگلیسی در بالاترین سطح فوتبال, یعنی لیگ برتر, عامل اساسی در شکست های تیم ملی فوتبال انگلستان می باشد.

همانطور که  پیشتر درباره شرایط فنی روی هاجسون توضیح دادیم, برخی هاجسون را فردی لایق برای مربیگری تیم ملی انگلستان نمی دانند.

اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن شخص خاصی به وضعیت مربیان در انگلستان و دیگر کشورها بپردازیم به آمار قابل توجهی دست پیدا می کنیم. با نگاه به این آمار می شود متوجه شد که نیاز به پیشرفت و افزودن قابلیت هایی در این عرصه دیده می شود. در کشور انگلستان تنها 1161 نفر مدرک مربیگری درجه A اروپا را دارند, آماری بسیار پایین که در مقایسه با کشوی مانند آلمان وضعیت را بیشتر نمایان می کند. در کشور آلمان 5500 نفر این مدرک را دارند. در کشور اسپانیا این آمار دوبرابر می شود. 12720 نفر در اسپانیا مدرک مربیگری درجه A اروپا را دارند.

این مسئله جدی است که رئیس اتحادیه فوتبال اروپا باید چاره ای برای آن دست و پا کند, اما چالش جدی برای او انتصاب فردی مناسب برای اعمال تغییری واضح در شرایط تیم ملی انگلستان است.

هر روز بر تعداد بازیکنان خارجی در لیگ برتر افزوده می شود, در سال 2010 قوانینی برای لیگ برتر تصویب شد تا  بازیکنان جوان و بومی بیشتری فرصت حضور در میدان و بالاترین سطح فوتبال داشته باشند. تیم ها می توانستند 25 بازیکن را در ترکیب خود به ثبت برسانند, که 8 بازیکن از این تعداد باید برای حداقل سه سال قبل از 21 سالگی در انگلستان تمرین کرده باشند. علاوه بر این 25 بازیکن, بازیکنانی که کمتر از 21 سال سن داشتند می توانستند بدون هیچ مانعی برای تیم باشگاهی خود بازی کنند و نیازی به ثبت اسامی آنها وجود نداشت. اما این تغییرات تنها روش کار باشگاه ها را تغییر داد و آن تغییراتی که انتظار می رفت در تیم ها صورت گیرد و بازیکنان انگلیسی بیشتری برای حضور در ترکیب و راه یافتن به تیم ملی  در باشگاه های خود به ترکیب اصلی راه یابند, تحقق نیافت.

برای درک بهتر این موضوع مثالی را ذکر می کنیم, برای مثال رافائل بازیکن منچستریونایتد, این بازیکن برزیلی در ژانویه سال 2008 به همراه برادر دو قلوی خود در سن 17 سالگی به باشگاه ملحق شدند. زمانی که این قانون به اجرا در می آمد یعنی سه سال قبل, رافائل هنوز 20 سال داشت و به دلیل اینکه زیر 21 سال سن داشت, نیازی نبود که نام او ثبت شود, اما فصل گذشته اولین فصلی باید می بود که باشگاه نام او را در لیست 25 نفره ثبت می کرد زیرا او وارد 22 سالگی شده بود, اما چون او بیش از سه سال در باشگاه تمرین و بازی کرده است ان هم قبل از تولد 21 سالگی خود, او به طور رسمی بازیکنی بومی محسوب می شود, در حالی که این دو بازیکن قبلا برای تیم ملی برزیل بازی کرده اند و دیگری هیچ کمکی نمی توانند برای تیم ملی انگلستان انجام دهند.

در زیر تعداد بازیکنان بومی که هر سال از سوی باشگاه ها برای ثبت در اتحادیه لیگ برتر فرستاده می شود, می بینید و در کنار این آمار شما می توانید ببینید که چند نفر از این بازیکنان, انگلیسی هستند و می توانند برای تیم ملی انگلیس بازی کنند. تمام بازیکنانی که در لیست زیر هستند, بیش از 21 سال سن دارند.

آرسنال – 5 بازیکن بومی – 2 انگلیسی

استون ویلا – 14 بازیکن بومی – 8 انگلیسی

کاردیف سیتی – 16 بازیکن بومی – 14 انگلیسی

چلسی – 5 بازیکن بومی – 5 بازیکن انگلیسی

کریستال پالاس – 14 بازیکن بومی – 9 انگلیسی

اورتون – 7 بازیکن بومی – 5 انگلیسی

فولهام – 12 بازیکن بومی – 6 انگلیسی

هال سیتی – 15 بازیکن بومی – 9 انگلیسی

لیورپول – 8 بازیکن بومی – 5 انگلیسی

منچسترسیتی – 9 بازیکن بومی – 7 انگلیسی

منچستریونایتد – 13 بازیکن بومی – 8 انگلیسی

نیوکاسل یونایتد – 9 بازیکن بومی – 5 انگلیسی

نورویچ سیتی – 13 بازیکن بومی – 9 انگلیسی

ساوتهمپتون – 13 بازیکن بومی – 9 انگلیسی

استوک سیتی – 11 بازیکن بومی – 5 انگلیسی

ساندرلند – 12 بازیکن بومی – 5 انگلیسی

سوانزی سیتی – 9 بازیکن بومی – 6 انگلیسی

تاتنهام هاتسپر – 10 بازیکن بومی – 9 انگلیسی

وست بروم ویچ آلبیون – 13 بازیکن بومی – 6 انگلیسی

وست هام یونایتد – 15 بازیکن بومی – 9 انگلیسی

در مجموع: 223 بازیکن بومی – 141 انگلیسی

در لیست بالا تیم کاردیف سیتی بیشترین آمار را دارد اما از 14 بازیکن انگلیسی که این تیم دارد تنها فریزر کمپل و استیون کاوکر برای تیم ملی بازی کرده اند و در بین این تیم ها کاردیک تنها تیمی است که اولویت خود را برای ماندن در لیگ گذاشته است و تمام توجه خود را بر روی پیدا کردن ستاره های آینده تیم ملی انگلستان نگذاشته است. همچنین سرمایه گذاری های خارجی از سوی تجار ثروتمند در سراسر جهان در لیگ برتر ادامه دارد اما این مسئله نیز هیچ ارزشی برای تیم ملی نداشته است, برعکس باعث بیشتر شدن حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر شده است. باید به این مسئله توجه داشت و اگر اینک تیم ملی انگلستان بازیکنان باارزشی دارد باید تصمیمی به سرعت گرفته شود تا در آینده نیز حداقل بتوان چنین بازیکنان باارزشی را در تیم ملی انگلستان دید, در غیر این صورت آینده خوبی پیش روی تیم ملی انگلستان دیده نمی شود.

می توان قوانینی در دستور کار قرار گیرد تا برخی بازیکنان در اتحادیه ثبت نشوند و برخی دیگر که می توانند در تیم ملی انگلستان بازی کنند, بتوانند از سوی باشگاه ها در اتحادیه فوتبال ثبت شوند.

می توان رویه ای را که در لیگ برتر ترکیه در پیش گرفته شده است, الگو قرار داد و مثال زد. در ترکیه باشگاه ها می توانند تنها 10 بازیکن خارجی را برای کل فصل در ترکیب خود ثبت کنند و حداکثر 6 بازیکن از این تعداد می توانند در ترکیب ثابت تیم حضور داشته باشند. قانون دیگری وجود دارد که در لیگ اسکاتلند اعمال می شود و می توان از آن نیز الگو گرفت. تیم ها باید حداقل 3 بازیکن زیر 21 سال را در ترکیب تیم خود در روز بازی قرار دهند. لیگ برتر نیز می تواند چنین قانونی را اعمال کند اما باید این قانون به این شکل به اجرا در بیاید که این 3 بازیکن زیر 21 سال باید انگلیسی باشند در این صورت به طور بالقوه به تعداد بازیکنان انگلیسی که فرصت حضور در لیگ برتر را می یابند اضافه می شود.

در انتها می توان گفت که تصمیم با مراجع زیربط می باشد  و هر تصمیمی که این سازمان ها بگیرند, می توان نتیجه آن را در آینده نزدیک مشاهد کرد. اما هواداران باید هنوز صدای خودشان را به مقامات مسئول برسانند و نشان دهند چه چیزی از مسئولان می خواهند. شاید  اعمال چنین تصمیمی برای هواداران باشگاه ها سخت باشد زیرا آنها می خواهند تیمشان نتیجه بگیرد اما همه می دانیم که هواداران باشگاه ها در انگلستان علاقه و اشتیاق خاصی به تیم ملی کشور خود دارند. انتخاب بین دو گزینه است, ادامه دادن به این روند و ضعیف شدن تیم ملی و رشد باشگاه و کسب موفقیت آنها یا گرفتن تصمیمی دیگر و کمک به بازسازی تیم ملی و داشتن تیم ملی قوی و موفق در عین حال که ممکم است میزان موفقیت باشگاهی که دوستش دارید کم شود. حق دارید تصمیم آسانی نیست, اما با شرایطی که هم اکنون حکمفرما است, اگر کاری صورت نگیرد, وضعیت تیم ملی از این هم بدتر می شود.

۰ Comments