جایگزین مسیر

منچستریونایتد، اد وودوارد و داستانی تکراری؟

by | تیر , ۴ , ۱۳۹۴

پایگاه هوادارن منچستر یونایتد در ایران-

نقل و انتقالات همواره در چند سال اخیر از دوره های عذاب آور برای هواداران یونایتد بوده است. امسال اما به نظر می‌رسید از پیش همه برنامه ها ریخته شده باشد. لوییس فن خال در مصاحبه ای که پیشتر در همین پایگاه منتشر کرده بودیم، اعلام کرد که برنامه‌ها برای نقل و انتقالات تابستانی از ژانویه آغاز شده است. هم چنین او بارها تاکید کرد که دوست دارد هر چه سریعتر تیم فصل آینده را ببندد تا تیم زمان کافی برای هماهنگ شدن با فلسفه‌ی بازی او در تابستان را داشته باشد.

با این وجود اوضاع تاکنون اصلا مطابق برنامه پیش نرفته است. در حقیقت به نظر می‌آید برخلاف آنچه گفته می‌شد، منچستریها درست مانند دو تاسبتان قبل با هدف مشخصی پیش نمی روند و تنها با توجه به اتفاقات برنامه خود را می‌چینند. در حقیقت اگر بخواهیم واقع بین باشیم تنها خرید یونایتد تاکنون، یعنی ممفیس دیپای نیز به هیچ عنوان بر پایه تدابیر و اقدامات مدیر اجرایی تیم حاصل نشد. چنانچه خود این بازیکن اعلام داشت که در آستانه انتقال به پاریسن ژرمن بوده است و اگر دخالت لحظه آخر شخص فن خال نبود، به منچستر یونایتد ملحق نمی شد.

بیایید به تابستان دو سال قبل برگردیم. دیوید مویس سرمربی اخراج شده یونایتدها اکنون جزئیات بیشتری از آن تابستان کابوس وار افشا کرده است. تابستانی که شاید اگر به نحو بهتری پیش می‌رفت او نیز شغلش را از دست نمی داد:

این به خوبی ثبت شده است که من فابرگاس، رونالدو و بیل را می‌خواستم. وقتی من برای اولین بار رسیدم صحبتهایی در خصوص رونالدو صورت گرفته بود. ما نزدیک به جذب چند اسم بزرگ بودیم. من وارد بازی سرزنش افراد نمی‌شوم.

این مصاحبه تا حدی گویای آن است که چه اتفاقی افتاده بود. منچستریونایتد تابستان خود را تلف کرده بود تا اهدافی غیر ممکن را جذب کند. حتی اگر بخواهیم واقع بین باشیم یونایتدها در حقیقت بازیچه شده بودند! واقعیت اینجاست که رونالدو از یونایتد و علاقه اش استفاده کرد تا قرارداد خود را با بهبودهایی تمدید کند. در آخر هم رئال را خانه اش بنامد. فابرگاس در تیم رقیبش یعنی بارسلونا نیز برای آنکه جایگاهی ثابت در ترکیب تیم اصلی بیابد بازی مشابهی را انجام داد. در مورد بیل البته قضیه متفاوت است. بیل از همان اول عاشق رئال بود و تاتنهام هم علاقه ای به فروشش به تیمی در جزیره نداشت.

به هر صورت اشتباهات متوالی دیوید مویس و اد وودوارد باعث شد تا در پایان تابستان این دو سیبل انتفادات اساسی باشند. جایی که آخر مویس قربانی شد. البته یونایتدها ماتا را در زمستان جذب کردند. خریدی به ظاهر بزرگ اما به واقع از روی فرصت طلبی و نه نیاز. در حقیقت یونایتدها بازیکن ناراضی را به خدمت گرفتند و خیلی به کاربردش فکر نکردند. این مسأله را به راحتی می‌توانید در سردرگمی ماتا در ترکیب یونایتد در بازیهای نیم فصل دوم مشاهده کنید.

وودوارد ثابت کرده است عاشق خریدهای نمایشی و بزرگ است. این را در جذب فالکائو نیز می توان مشاهده کرد. خریدهای غافلگیر کننده و اسمهای بزرگ. او در این تابستان این استراتژی خود را ادامه داده است. دو بازیکن بزرگ و ناراضی یعنی سرخیو راموس و باستین شواین اشتایگر را هدف قرارداده. اما سوال اینجاست که این دو هدف تا چه حد در دسترس هستند؟! آیا باز هم تابستانی هدر خواهد رفت و اهداف در دسترسی چون اوتامندی و هوملز و اشنایدرلین به سادگی تمام از دست خواهند رفت؟

این نگرانی بیشتر از آن جهت است که خیلی ها گمان می‌کنند یونایتد وارد بازی خطرناکی شده است که ممکن است این دو بازیکن از پیش طراحی کرده باشند. بازی برای تمدید قراردادشان و یا یافتن جایگاه در ترکیب اصلی. درست مانند آنچه در تابستان گذشته در مورد رونالدو و فابرگاس رخ داد. ریو فردیناند در این باره می‌گوید:

اگر گزارشها درست باشند منچستر یونایتد دارد باسیتن شواین اشتایگر و راموس را به خدمت میگیرد. خریدهایی خوب اگر درست باشد!

آیا این دو از یونایتد استفاده می‌کنند تا قرارداد بهتری با باشگاهشان کسب کنند؟

این نگرانی ریو، بازیکنی که فاجعه دو تابستان قبل را از نزدیک لمس کرده است اصلا بی مورد نیست. وودوارد وارد بازی قبلی شده است. سایت گل در مقاله ای با عنوان ” آیا منچستریونایتد یک سرباز پیاده در نبرد راموس و رئال بر سر قرارداد است؟! ” می نویسد:

غول لیگ برتر از این که راموس در حال در نظر گرفتن شرایط ترک مادرید است آگاه است. اما آنها پیشتر بازیچه اسمهای بزرگی شده اند که در امضای قرارداد جدید با باشگاهشان به مشکل بر خورده بودند.

یک نکته را هم از یاد نبرید. یونایتد در همین تابستان در ماجرای دنی آلوز هم در حال تجربه ای مشابه بود. جایی که البته به لطف سران بارسا و انتخاباتشان، قضیه زود به پایان رسید تا یونایتدها بیهوده امیدوار نمانند. اما این ماجرا نیز می‌توانست در کنار این دو پرونده تاسبتانی به طول بینجامد. ماجرایی که اتمام سریع آن حتی ژاوی را نیز غافلگیر کرد!

به هر صورت خطر اصلی از دست رفتن زمان و البته بازیکنان در دسترس در بازار است. فراموش نکنید تیمهای رقیب به سرعت در حال جذب این بازیکنان هستند تا تیمهای خود را هر چه سریعتر بسته باشند. در این بین از دست دادن یک تابستان دیگر و جدایی قریب الوقوع دخیا،  می‌تواند به قیمت از دست رفتن لیگ قهرمانان سال آینده و حتی عدم راهیابی به این لیگ در سال جاری شود. اتفاقی که جذب بازیکن در سال بعد را هم بسیار سخت تر خواهد ساخت.

 

۰ Comments