جایگزین مسیر

نگاهی به 20 قهرمانی یونایتد کبیر در لیگ

by | مهر , ۱۹ , ۱۳۹۲

منچستریونایتد فصل پیش بیستمین قهرمانی خود در لیگ را تجربه کرد و بدین ترتیب 2 قهرمانی بیش از لیورپول دارد. یونایتد اولین قهرمانی خود را در 1908 جشن گرفت، و سپس  سر مت بازبی در دهه 1950 و 1960 و   سر الکس کبیر دوران با شکوهی را برای یونایتد رقم زدند. سر الکس فرگوسن، با 13 قهرمانی در 21 فصل حضور خود در لیگ انگلستان، رکوردی خارق العاده خلق کرد. در این مقاله، به نگاهی اجمالی به 20 قهرمانی یونایتد می پردازیم.

1- فصل 1907/08

ارنست منگنال (سمت چپ) یونایتد را به نخستین قهرمانی خود در لیگ رساند. واقعا فوق العاده است وقتی فکر می کنیم فقط منگنال، سر مت بازبی و سر الکس فرگوسن یونایتد را به قهرمانی هایش در لیگ رسانده اند. سندی ترنبول (نشسته، ردیف وسط، سومی از راست) 25 گل در 30 بازی به ثمر رساند، در حالی که مهاجم باهوشی به نام بیلی مردیت (نشسته، ردیف وسط، سمت چپ) یکی از ستاره های یونایتد در آن فصل بود. یونایتد 13 بازی از 14 بازی اول فصل خود را برد و با 9 امتیاز بیش از استون ویلا قهرمان شد. این شروع قهرمانی های یونایتد بود، تیمی که 105 سال بعد از اولین قهرمانی، رکوردی فوق العاده را در دست دارد.

 

2- فصل 1910/11

سه سال بعد از اولین قهرمانی، یونایتد باز هم موفق به کسب آن شد. شکست 4-2 در مقابل استون ویلا در بازی یکی مانده به آخر، حساسیت بازی آخر را بسیار بالا برد. اما یونایتد از فرصت استفاده کرد و با نتیجه 5-1 ساندرلند را در هم کوبید، در حالی که هارولد هالس (ردیف پشتی، دومی از چپ) دو بار برای یونایتد گلزنی کرد.

 

3- فصل 1951/52

هواداران یونایتد به اندازه کافی برای اینکه آنها در سال 1993 دوباره قهرمان شوند صبر کردند. اما این صبر 26 ساله با صبر 41 ساله آنها برای قهرمانی از فصل 1910/11 تا 1951/52 قابل مقایسه نیست. آرسنال و تاتنهام رقبای یونایتد برای قهرمانی در این فصل بودند، در حالی که دو برد مقابل توپچی ها قدرت تیم سر مت بازبی را ثابت کرد. برد قاطع 6-1 برابر آرسنال در هفته آخر لیگ، قهرمانی را از آن یونایتد کرد. در این عکس جک رولی در بازی با پرستون دیده می شود. رولی یکی از گلزن ترین بازیکنان تاریخ منچستر است و این بازیکن باهوش در آن فصل در 40 بازی 30 گل  به ثمر رساند تا یونایتد به اولین قهرمانی خود پس از جنگ جهانی برسد.

 

4- فصل 1955/56

یونایتد تحت هدایت سر مت بازبی با 11 امتیاز بیشتر از بکپول و ولوز به دومین قهرمانی اش در دهه 1950 رسید. یونایتد نوع مهیجی از فونبال تهاجمی را ارائه می داد و آن تیم به “فسقلی های بازبی” معروف شد. از بین ستاره های منچستر در آن فصل می توان به وینگرهایی به نام دونکن ادواردز و ادی کولمن و مهاجم تیم تامی تیلور اشاره کرد. عکس بالا، تیلور (نفر سمت چپ) را در حال به ثمر رساندن گل دوم خود و گل سوم یونایتد در برد 3-0 مقابل چلسی در الدترافورد نشان  میدهد. تیلور در آن فصل 25 گل به ثمر رساند.

 

5- فصل 1956/57

یونایتد قهرمانی را این بار به صورت متوالی به دست آورد، در حالی که این اتفاق تا دهه 1990 تکرار نشد. سر بابی چارلتون در این فصل به تیم جذاب سر مت بازبی اضافه شد و سایر ستاره های جوان یونایتد مثل دونکن ادواردز و تامی تیلور در قهرمانی یونایتد نقش زیادی داشتند. یونایتد با 8 امتیاز بیشتر از تاتنهام و پرستون قهرمان شد. برد 4-0 مقابل ساندرلند، قهرمانی را از آن یونایتد کرد. در عکس بالا تصویری از آن بازی دیده می شود که در آن بیلی ولان توپ را وارد دروازه کرده است. ولان در آن بازی دو گل زد و ادواردز و تیلور هر کدام یک بار موفق به گلزنی شدند. ولان، ادواردز و تیلور جزو بازیکنانی بودند که در فاجعه هوایی مونیخ کشته شدند. 🙁 تراژدی‌ای که ستاره های جوان زیادی را از یونایتد گرفت و به کام مرگ کشاند. 🙁   (روحشون شاد)

 

6- فصل 1964/65

اولین قهرمانی در دهه 1960 در این فصل به دست آمد. یونایتد در هفته آخر به طرز داراماتیکی برد تا بر حسب تقاضل گل قهرمان شود. وینگر جوان جورج بست و گلزن بالفطره دنیس لاو، نگذاشتند قهرمانی به رقیب یورکشایری یعنی لیدز یونایتد برسد. برد 3-1 مقابل آرسنال در الدترافورد قهرمانی را از آن یونایتد کرد، در حالی که لیدز در آن روز مقابل بیرمنگام به تساوی رسید. این عکس متعاق به بازی آخر با آرسنال است که درآن دنیس لاو گل دوم خود و سوم یونایتد را به ثمر می رساند.

 

7- فصل 1966/67

سر مت بازبی یونایتد را به دومین قهرمانی خود در سه سال رساند. یونایتد با 4 امتیاز بیشتر از ناتینگهام فارست و تاتنهام قهرمان شد. “سه قلوی مقدس” باشگاه یعنی جورج بست و دنیس لاو و سر بابی چارلتون در بهترین فرم خود بودند و یونایتد را به هفتمین قهرمانی لیگ رساندند. لاو در آن فصل 23 گل به ثمر رساند و در بازی یکی مانده به آخر مقابل وستهام در آپتون پارک دو گل به ثمر رساند. در آن بازی یوناتید وستهام را با نتیجه 6-1 در هم کوبید و قهرمانی را مسجل کرد.

 

8- فصل 1992/93

یونایتد 26 سال منتظر این فصل ماند. سر الکس فرگوسن در نیم فصل اریک کانتونا را خرید، که باید یکی از موفق ترین ترانسفرهای فوتبال انگلیس باشد. یونایتد، ویلا و نورویچ در کورس قهرمانی بودند. یونایتد در آپریل برد بسیار مهمی را مقابل نورویچ در زمین حریف کسب کرد. در ادامه در یک بازی به یاد ماندنی مقابل شفیلد ونزدی در الدترافورد، یونایتد در حالی که با یک گل از حریف عقب بود، با دو گل استیو بروس در دقایق پایانی بازی را برد تا یکی از خاطره انگیزترین کامبک های یونایتد و سر الکس کبیر رقم بخورد. در این عکس، بروس در حال جشن گکرفتن گل دوم خود در دقیقه 97 است.

 

9- فصل 1993/94

اریک کانتونا، آندری کانچلسکیس، رایان گیگز و مارک هیوز تیم سر الکس را در آن زمان بی رقیب کرده بودند. یونایتد در بهار کمی افت کرد، اما با برد 2-0 در دربی مقابل سیتی به مسیر برگشتند و 5 بازی آخر فصل را بردند. خداحافظی یکی از ستاره های یونایتد یعنی برایان رابسون یکی از اتفاقات برجسته آن فصل بود، کسی که به نظر می رسید به تنهایی یونایتد را در دهه 1980 پیش برد. در این عکس، او در پایان دوران 13 ساله و پر خاطره خود، جام قهرمانی را به همراه استیو بروس بالا برده است.

 

10- فصل 1995-96

یونایتد فصل را با شکست برابر استون ویلا آغاز کرد. شیاطین سرخ تا پایات ماه ژانویه از نیوکاسل تحت هدایت کوین کیگان 12 امتیاز عقب بودند. اما وقتی نیوکاسل در بهار با افت روبرو شد، یونایتد توانسا به آنها برسد. عکس بالا، گلزنی کانتونا در بازی مقابل نیوکاسل را نشان می دهد که یونایتد با همین تک گل به پیروزی رسید. اریک کانتونا و پیتر اشمایکل در ماه های پایانی آن فصل در فرم بسیار خوبی بودند. در نهایت کیگان بازنده این کورس شد، و سر الکس با پیروزی 3-0 مقابل میدلزبرو در هفته آخر، یونایتد را به دهمین قهرمانی اش رساند.

 

11- فصل 1996/97

ستاره های جوان یونایتد از کسب دبل در فصل پیش اعتماد به نفس گرفتند و در فصل 1996/97 به خوبی از قهرمانی خود در دفاع کرد. یونایتد 7 امتیاز بیشتر از آرسنال و نیوکاسل به دست آورد. یونایتد در اوخر فصل در آنفیلد لیورپول را با دو گل گری پلستر و یک گل اندی کول با نتیجه 3-1 برد. این عکس شادی سر الکس به همراه دستیارش برایان کید را در آنفیلد نشان می دهد. چهار قهرمانی در 5 فصل نشان دهنده شروع انتقال پیشتازی در قهرمانی های لیگ از آنفیلد به الدترافورد بود.

 

12- فصل 1998/99

اگر فقط یک فصل خارق العاده و بی نظیر برای یک باشگاه انگلیسی وجود داشته است، فصل 98/99 برای یونایتد است. آنها به طرز شگفت آوری یکی پس از دیگری بازی ها را می بردند، و فصل برای آنها در شبی به یادماندنی و فوق العاده در نیوکمپ به پایان رسید. اولین قهرمانی از سه گانه یونایتد در آن فصل، قهرمانی لیگ بود که در روز آخر به دست آمد. یونایتد و آرسنال تحت هدایت آرسن ونگر در کورس بودند، اما باخت آرسنال مقابل لیدر در هفته یکی مانده به آخر، راه را برای یونایتد هموار کرد. شیاطین سرخ در مقابل بلکبرن به تساوی رسیدند، و سپس تاتنهام را در هفته آخر برد تا قهرمان شود. عکس بالا اندی کول را در حال به ثمر رساندن گل قهرمانی یونایتد نشان می دهد.

 

13- فصل 1999/2000

قاطع ترین قهرمانی سر الکس فرگوسن با یونایتد در این فصل به دست آمد. آنها در این فصل لیگ را با فاصله فوق العاده 18 امتیازی به پایان رساندند. به دنبال سه گانه سال 99، یونایتد حکمفرمایی می کرد. تنها نگرانی زمانی حاصل شد که یونایتد برای بازیهای قهرمانی باشگاه های جهان به برزیل سفر کرد و در آن مدت رقبای یونایتد بیشترین امتیاز ممکن را در لیگ به دست آوردند. اولین بازی یونایتد بعد از بازگشت از برزیل مقابل نزدیک ترین رقیب یعنی آرسنال بود که بازی با نتیجه 1-1 به پایان رسید. در عکس بالا، تدی شرینگهام شادی پس از گل خود را به همراه دوایت یورک انجام می دهد.

 

14- فصل 2000/01

یونایتد با وجود اینکه در سه بازی پایانی فصل شکست خورد، لیگ را با 10 امتیاز بیشتر از آرسنال به پایان رساند. این بدان معنی بود که یونایتد باری اولین بار سه قهرمانی پیاپی در لیگ را جشن می گیرد. برد 6-1 یونایتد مقابل آرسنال در فوریه، که در آ> بازی یورک هت-تریک کرد، نشاندهنده تسلط و برتری فوق العاده یونایتد نسبت به رقبای خود در آن دوران است. در این عکس، یونایتد هفتمین قهرمانی خود در 9 فصل اخیر لیگ برتر را جشن می گیرد که وجود یک فرمانروای بلامنازع را در فوتبال انگلیس اثبات می کند.

 

15- فصل 2002/03

آرسنال تا 3 ماه مانده به پایان فصل 8 امتیاز از یونایتد جلوتر بود، اما جنگندگی بی نظیر تیم سر الکس دوباره آنها را به مسیر قهرمانی بازگرداند تا آرسنال را پایین بکشند. یونایتد در اواخر فصل فوتبال فوق العاده ای را به نمایش گذاشت،مانند برد 6-2 مقابل نیوکاسل در آپریل که در عکس نشان داده شده است. اسکولز در آن بازی هت-تریک کرد که در این عکس، در حال به ثمر رساندن گل اولش است. تساوی مهم 2-2 با آرسنال در زمین حریف، یونایتد را شانه به شانه با توپچی ها درصدر نگه داشت، اما آرسنال در بازی آخر خود نتوانست بولتون را شکست دهد تا یونایتد به 15 قهرمانی اش برسد.

 

16- فصل 2006/07

یونایتد به مقدار زیادی در آن فصل تشنه قهرمانی بود، زیرا سه فصل موفق به کسب آن نشده بود. چلسی مورینیو دو فصل گذشته را قهرمان شده بود و حریف قدرتمندی به حساب می آمد. یونایتد صدرنشینی خود را در تمام فصل حفظ کرد و همیشه چند امتیازی از رقبا جلوتر بود. در یکی از دراماتیک ترین بازی های آن فصل، یونایتد در گودیسون پارک با نتیجه 2-0 از اورتون عقب افتاد، اما در نهایت موفق شد بازی را 4-2 ببرد. در عکس بالا، شادی وین رونی پس از گل چهارم یونایتد دیده می شود. ی.نایتد در بازی بعدی سیتی را شکست داد و چلسی مقابل آرسنال به تساوی رسید تا یونایتد قهرمان لیگ شود.

 

17- فصل 2007/08

یونایتد برای اولین بار در 9 سال اخیرش در روز آخر قهران شد. آنها در دو هفته پایاتی وستهام و ویگان را شکست دادند تا بر حسب تفاضل گل قهرمان شوند. در این عکس، گیگز در حال گلزنی در بازی آخر فصل مقابل ویگان است. در آن بازی، تعداد بازی های  گیگز برای یونایتد با رکورد 758 بازی سر بابل چارلتون برابر شد. سر الکس فرگوسن دهمین قهرمانی لیگ خود را بدست آورد و با بازیکنانی نظیر رونالدو، رونی و توز، موفق به فتح چمپیونز لیگ نیز شد.

 

18- فصل 2008/09

آن فصل کورس قهرمانی خیلی دراماتیک بود، در یک سمت لیورپول و در سمت دیگر منچستریونایتد قرار داشتند. عملکرد خوب یونایتد در آغاز سال نو، آنها را در مسیر قهرمانی قرار داد. در بهار آن سال، یک اتفاق دراماتیک دیگر برای یونایتد رقم خورد. فدریکو ماکدا بازیکن 17 ساله یونایتد که شاید کمتر کسی او را می شناخت، به بازی آمد و گل سوم یونایتد را در برد خاطره انگیز 3-2 مقابل استون ویلا به ثمر رساند تا یونایتد بار دیگر بالاتر از لیورپول قرار گیرد. یونایتد برای دومین بار سه قهرمانی متوالی را جشن گرفت. آنها برای هجدهمین بار قهرمان شدند تا با رکورد لیورپول برابری کننند. این برای هواداران یونایتد که حکمفرمایی لیورپول را در دهه های 1970 و 1980 دیده بودند، باورنکردنی و خارق العاده بود.

 

19- فصل 2010/11

بعضی از کارشناسان معتقدند که یونایتد در فصل 2010/11 در بهترین فرم خود نبودند، اما مسلما آنها به قدری خوب بودند که با وجود رقبای قدرتمند لندنی یعنی آرسنال و چلسی، دوباره قهرمان لیگ شوند. برد مهم 2-1 مقابل چلسی در ماه می، یونایتد را به قهرمانی نزیدک کرد و با تساوی 1-1 مقابل بلکبرن در زمین حریف، قهرمانی یونایتد مسجل شد. در عکس یکی از به یاد ماندنی ترین گلهای یونایتد و بهترین گل بیست سال اخیر لیگ برتر دیده می شود که رونی توپ را به قشنگ ترین شکل ممکن وارد دروازه سیتی کرد. نوزدهمین قهرمانی یونایتد در لیگ برای آنها خیلی خاص و ویژه بود، آنها رقیب همیشگی یعنی لیورپول را پایین کسیدند و به موفق ترین تیم جزیره تبدیل شدند. سر الکس فرگوسن کبیر، به قول خود عمل کرد…

 

20- فصل 2012/13

سر الکس فرگوسن و منچستریونایتد مصمم بودند که قهرمانی را از همسایه های پر سر و صدا پس بگیرند، در حالی که در فصل قبل به طرز دراماتیکی آن را در لحظات پایانی به سیتی داده بودند. دو تیم شهر منچستر ماه ها در کورس بودند. این عکس رابین فن پرسی را در حال به ثمر رساندن گل سوم یونایتد در ثانیه های پایانی بازی با سیتی نشان می دهد تا یونایتد موفق شود یک برد دراماتیک 3-2 را در اتحاد به دست آورد. فن پرسی، که در تابستان از آرسنال خریداری شد، برای یونایتد فوق العاده کار کرد و یونایتد بعد از برد سیتی در دسامبر، با 5 امتیاز بیشتر از آنها در صدر قرار گرفت. یونایتد در ادامه فصل نیز فوق العاده عمل کرد و توانست سیزدهمین قهرمانی در لیگ برتر و بیستمین قهرمانی خود در مجموع را به دست آورد.

۰ Comments