جایگزین مسیر

پنجاه بازیکن برتر تاریخ یونایتد:”شماره ی ۲۹ – گری پالیستر”

by | تیر , ۲۹ , ۱۳۹۲

شماره ی ۲۹ لیست برترین های تاریخ یونایتد یکی از اسطوره هایی هست که تا همین پیش پای اینکه اکثر ما یونایتدی بشیم از باشگاه رفت و شاید به خاطر همین پیش خیلیهامون کمی ناشناخته باشه.

.

.

.

.

.

.

“شماره ی ۲۹”

“Gary Pallister”

 

 

گری پالیستر (۱۹۸۹-۱۹۹۸)

گری پالیستر که یک مدافع سرعتی و عالی روی تواناییهای هوایی محسوب می شد و با توجه به قد و قامت ۶ فوت و ۴ اینچیش قدرت پا به توپ عالی داشت، وی نیمی از خط دفاعی را تشکیل داده بود که به زعم گروهی از مردم، بهترین و مستحکمترین خط دفاعی تاریخ باشگاه بوده است.

با حضور استیو بروس در کنار او، که به آنها لقب “دالی و دیزی” هم اهدا شده بود، در طول هفت سال پر افتخاری که این زوج در کنار یکدیگر بودند، محافظ محوطۀ جریمۀ یونایتد بودند.
حضور همچون صخرۀ آنها در خط دفاعی جامهای متعددی را برای یونایتد به همراه داشت، من جمله سه قهرمانی لیگ (سالهای ۱۹۹۳، ۱۹۹۴، ۱۹۹۶)، دو نایب قهرمانی، یک جام برندگان جامهای حذفی اروپا در سال ۱۹۹۱ و یک سوپرکاپ اروپا در همان سال، سه قهرمانی اف ای کاپ در سالهای ۱۹۹۰، ۱۹۹۴ و ۱۹۹۶ و یک لیگ کاپ در سال ۱۹۹۲٫

او که در ژون ۱۹۶۵ بندر کنت در رمزگیت متولد شده بود، دوران ورزشی خود را با تیم بدون لیگ بیلینگام تاون Billingham Town آغاز کرد و در آگوست ۱۹۸۹ بود که از تیم محبوب کودکیش، میدلزبرو با مبلغ ۲٫۳ میلیون پوند که رکورد بریتانیا برای یک مدافع محسوب میشد، به شیاطین سرخ پیوست.

بعد ورودش به دلیل پیکر نحیفش دوره ای بدنسازی با وزنه برای او ترتیب داده شد، و در حالی که اولین فصل حضورش یونایتد در لیگ سیزدهم شد (رتبه ای که الآن قابل هضم نیست!) به طرز اعجاب انگیزی در هشت فصل بعدی حضورش  یونایتد تنها یک بار بین دو تیم اول جدول نبود.

یک خط دفاعی رسوخ ناپذیر که پلیستر جزئی ثابت از آن بود، یکی از دلایل اصلی این موفقیتها بود (در سالهای بین ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵، پلیستر تنها یک بازی لیگ را از دست داد!) در سال ۱۹۹۲ او بهترین بازیکن فدراسیون انگلیس لقب گرفت و بدشانس بود که نتوانست بیش از ۲۲ بازی ملی برای انگلیس انجام دهد.

پس از نه سال حضور در اولدترافورد و ۳۱۷بازی برای تیم – و یک قهرمانی دیگر لیگ در سال ۱۹۹۶/۹۷ پس از جدایی استیو بروس – دوران ورزشی پلیستر چرخۀ کامل خود را طی کرد و او به مجددا در تابستان ۱۹۹۸، با مبلغ ۲٫۵ میلیون پوند به تیم تازۀ صعود کرده به لیگ برتر بورو پیوست. یعنی تمامی این سالها موفقیت با پلیستر به اضافۀ ۲۰۰ هزار پوند هم سود نسبت به قیمت خریدش!

پالیستر هنوز هم چهره ای آشنا در اولدترافورد محسوب می شود و به عنوان مفسر در MUTV حاضر می شود. و اگرچه بیشتر صحنه هایی که مانع گلزنی حریفان میشد از او در یادها می ماند، ولی دو گل ضربۀ سر او در انفیلد برابر لیورپول که قهرمانی سال ۱۹۹۷ را مسجل کرد در سرسرای ذهن هر هوادار سرخی درخشان و شعله ور خواهد ماند.

گری پالیستر در تاریخ ۳۰ ژوئن ۱۹۶۵ متولد شد و در تاریخ ۲۹ اگوست ۱۹۸۹ به یونایتد پیوست و در طول ۹ سال حضورش در الدترافورد موفق شد ۴۳۷ بار پیراهن شیاطین سرخ را برتن کند و ۱۵ گل نیز به ثمر برساند.

عناوین و افتخارات :

قهرمانی در لیگ برتر انگلستان – سالهای  ۱۹۹۲/۹۳, ۱۹۹۳/۹۴, ۱۹۹۵/۹۶, ۱۹۹۶/۹۷

قهرمانی در FA Cup – سال ۱۹۹۰, ۱۹۹۴, ۱۹۹۶

قهرمانی در جام اتحادیه – سال ۱۹۹۲

قهرمانی در جام برندگان جام اروپایی – سال ۱۹۹۱

قهرمانی در سوپر کاپ اروپا – سال ۱۹۹۱

قهرمانی در جام خیریه ( سوپر کاپ باشگاه های انگلستان‌) – سال های ۱۹۹۰, ۱۹۹۳, ۱۹۹۴, ۱۹۹۶, ۱۹۹۷

 

.

برای دانلود کلیپی از گری پالیستر کلیک کنید

.

پ.ن: کلیپی که گذاشته شده کلیپی از حرکت ها و توپگیری های گری پالیستر نیست این کلیپ فقط مربوط میشه به بازی منچستر یونایتد – بلکبرن که پالیستر از روی نقطه ی ایستگاهی یک گل به ثمر میرساند.

.

ترجمه از شهاب غفاریان

کلیپ از شهاب زمانی

۰ Comments