جایگزین مسیر

یونایتد بدون حضور مویس در سمت سرمربیگری تیم بهتری خواهد شد

by | اسفند , ۱۴ , ۱۳۹۲

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – هر چند که مطمئنا دیوید مویس تا پایان این فصل از سمت خود بر کنار نخواهد شد ولی به جرئت می توان گفت که در فصل آینده منچستریونایتد بدون مویس تیم بسیار بسیار بهتری خواهد بود.

در آپریل سال گذشته زمانی که منچستریونایتد توانست سیزدهمین قهرمانی در لیگ برتر و بیستمین قهرمانی لیگ در تاریخ خود را به دست آورد ، به فکر هیچ کس نمی رسید که همان تیم در عرض کمتر از 11 ماه به چنین وضع آشفته ای دچار شود. یونایتد زیر نظر مویس در این فصل هرگز نتوانست خود را در حد و اندازه های یک مدفاع  عنوان قهرمانی نشان دهد، هر چند می توان این مسئله را چنان جدی نگرفت و از آن چشم پوشی کرد ولی به پایان رساندن فصل و عدم رسیدن به جمع چهار تیم بالای جدول برای منچستریونایتد چیزی کمتر از فاجعه نخواهد بود.

و در حالی که تنها 11 بازی از لیگ برتر باقی مانده است ، به نظر منطقی می آید به بررسی این بپردازیم که چرا مویس فرد مناسب برای هدایت منچستریونایتد نیست.

تاکتیک تاکتیک تاکتیک

hi-res-78d47b95b32581c86b13279985d5f213_crop_exact

هر چند که منچستریونایتد در این فصل با مشکلاتی از جمله : مصدومیت بازیکنان ، افت چند تن از بازیکنان و همینطور عملکرد نه چندان خوب در نقل و انتقالات روبرو بوده است ولی تاکتیک های نا مناسب دیوید مویس بیشترین ضرر را به منچستریونایتد وارد کرده است.

تمایل شدید دیوید مویس به استفاده از ترکیب سنتی 1-1-4-4 و اهمیت دادن بیش از حد به کناره ها ، قابل پیش بینی ، بی اثر و منسوخ شده می باشد. بازیکنانی نظیر رابین ون پرسی ، وین رونی ، عدنان یانوزای و خوان ماتا توانایی فوق العاده ای در بازی های شناور و قرار گیری در ترکیب هایی نظیر 3-3-4 و 1-3-2-4 را دارند ولی همچنان دیوید مویس با جدیت تمام به استفاده از خط هافبک 4 نفره چسبیده است.

این تصمیم دیوید مویس موجب شده است تا شاهد اعتماد کردن به بازیکنانی نظیر اشلی یانگ و والنسیا در کناره های منچستریونایتد باشیم و این امر بسیار گیج کننده می باشد که آیا دیوید مویس ترجیح میدهد تا ترکیبی را برای تیمش انتخاب کند که چند تن از بازیکنان خوب تیمش را از جریان بازی خارج کند؟ اثر کم رنگ وین رونی پس از پشت سر گذاشتن مصدومیتش و همچنین بدون پست بودن خوان ماتا در ترکیب منچستریونایتد و یا حتی به نیمکت دوخته شدن شینجی کاگاوا مصداق بارز اشتباهات دیوید مویس در انتخاب تاکتیک تیمش می باشد.

در نهایت میتوان گفت که یونایتد تحت هدایت دیوید مویس تیمی بسیار سست به نظر می رسد و ما نیز مدت زیادی را منتظر یک تغییر قابل توجه در روش و یا حالت بازی شیاطین سرخ بوده ایم ولی هرگز این اتفاق نیوفتاده است.

مسئله ی زمان برای منچستریونایتد

hi-res-c7f0a4d64bc743c701bc33d9dc0abf21_crop_exact

همانطور که منچستریونایتد در عرض کمتر از یک سال یک سقوط آزاد از اوج را تجربه کرد ، شاید همین مدت (بیشتر یا کمتر) طول بکشد که آنها دوباره بتوانند خود را به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی لیگ برتر معرفی کنند.

این سرمربی اسکاتلندی نیازمند یک خرج هنگفت در تابستان و تغییر ساختار های تیم می باشد و این کار ها نیازمند یک پروسه ی طولانی مدت است.

ولی یک مربی جدید می تواند یک یا دو چهره ی جدید را به ترکیب تیم اضافه کند و به تیم نا امید خود انرژی جدیدی تزریق کند. این کاری است که مربیان درجه یک میتوانند انجام دهند.

حقیقتا سران منچستریونایتد بر سر یک دوراهی قرار گرفته اند. اگر آنها مویس را نگه دارند آنگاه راه سخت و طول و درازی را برای بازسازی تیمشان در پیش دارند و اگر در همین تابستان دست به کار شوند و یک مربی با کارنامه ی درخشان را به الدترافورد بیاورند، فصل آینده می توانند یونایتد در رتبه ای که شایسته ی آن است ببینند.

پس از همه ی این حرف ها میتوان به چلسی و منچسترسیتی نگاه کرد که تحت هدایت ژوزه مورینیو و مانوئل پیگرینی عملکر قابل قبولی را در اولین فصل حضور سرمربی جدید خود ارائه کرده اند.

این شغل توانایی هایی بالاتر از ظرفیت دیوید مویس را می طلبد

hi-res-513a0fb54edb28a9c854a1aa3665a8a1_crop_exact

یکی از بزرگترین انتقاداتی که به باشگاه منچستریونایتد وارد می شود و آن را مهمترین دلیل عدم موفقیت تیم می دانند ، انتصاب سرمربی است که هرگز موفق به کسب یک جام ارزشمند قهرمانی نشده است ، مگر آنکه شما قهرمانی این فصل وی در جام خیریه یا قهرمانی در لیگ دسته ی 2 همراه با پرستون در سال 2000 را افتخار بسیار بزرگی قلمداد کنید.

مویس در آغاز دوران کاری خود در منچستریونایتد به یک حقیقت بزرگ اشاره کرد و گفت :

” وقتی شما در منچستریونایتد هستید باید برای همه چیز حریص باشید ، شما باید برای بردن همه چیز تلاش کنید. شاید شما بعضی اوقات نا موفق باشید ولی باید برای بردن همه ی جام ها و افتخارات تلاش کنید . من هر جای دیگری نیز که بوده ام این کار را انجام داده ام و مطمئنا در اینجا نیز این کار را انجام خواهد داد چرا که یک تیم بزرگتر ، بازیکنان با کیفیت تر و باشگاهی با زمینه ی قهرمانی در اختیار دارم.”

این سخنان وی عالی ، با شکوه و پر زرق و برق بود.

ولی اوضاع آنجور که گفته می شد پیش نرفت . در عوض آن حرف ها ، به نظر می رسد یونایتد قهرمانی در هر 4 جام اصلی سال را از دست خواهد داد آن هم بدون آنکه حتی در یکی از آنها خودش را مدعی نشان دهد. این امر بیانگر همه چیز است.

در کنار همه ی اینها خبر هایی به گوش می رسد که بیانگر بی اعتمادی چند تن از بازیکنان منچستریونایتد نسبت به دیوید مویس می باشد. اعتراض ریو فردیناند نسبت به انتخاب ترکیب از سوی دیوید مویس و همینطور انتقاد ون پرسی از نحوه ی بازی تیم مواردی است که به صورت علنی از بازیکنان منچستریونایتد دیده شده است.

رافائل هانیگستین ، خبرنگار شبکه ی ESPN آخرین اوضاع رختکن منچستریونایتد را اینگونه بیان می کند:

“من بعد بازی با المپیاکو با کسی بسیار نزدیک به ترکیب تیم صحبت کردم و انتظار داشتم که بگوید -نگران نباش اوضاع خوبه!”

“با این حال او گفت که شرایط از اون چیزی هم که گزارش شده کمی بدتر است! او گفت که مویز کاملا جو رختکن رو از دست داده و اکنون باید بره. این خیلی خطرناکه چرا که اگر ترکیب تیم سرمربی رو دوست نداشته باشه یک مسئله است ولی اگه واقعا باورشون به سرمربی رو از دست بدن اون وقت مشکلی بسیار جدیه چرا که هرجور شده راهی پیدا می کنن که از شرش خلاص بشن. حالا یا از طریق خوب بازی نکردن یا از طریق اعلام کردن در رسانه ها که به نظر می آد فرآیندیه که شروع هم شده، به صحبتهای فان پرسی فکر کنید. لذا فکر میکنم که شرایط از چیزی که فکر می کردیم بدتره.”

دو پنجره ی نقل و انتقالات نا امید کننده ، قطع امید از قهرمانی در سه جام و تلاش بسیار سخت برای قرارگیری در بین 4 تیم بالای جدول شرایطی نیست که یک مربی  بر روی نیمکت قهرمان لیگ برتر بتواند به آسودگی از کنار آنها بگذرد و پاسخ گو نباشد.

مویس کار بسیار فوق العاده ای در اورتون انجام داد و توانست در 2 سال پایانی حضور خود در اورتون بالاتر از رقیب هم شهری یعنی لیورپول قرار بگیرد ولی با عالی ترین احترامی که نسبت به باشگاه اورتون قائلیم ولی آنها که منچستریونایتد نیستند.

مویس بر روی نیمکت یکی از چهار و یا حتی سه باشگاه بزرگ جهان تکیه زده است ولی متاسفانه به نظر می رسد هدایت این باشگاه بزرگ خارج از توانایی های اوست.

پس چه اتفاقی برای مویس خواهد افتاد ؟

hi-res-461ab2bba1db28e8432dc57413279f4e_crop_exact

خب ، جواب دادن به این سوال به اتفاقاتی که طی دو ماه آینده رخ خواهد داد بستگی دارد. برگرداندن شکست تحقیر آمیز منچستریونایتد در برابر المپیاکوس و همینطور به پایان رساندن لیگ برتر انگلیس بدون شکست خوردن در دیدار های باقی مانده ، احتمالا مویس را بر روی نیمکت داغ الدترافورد نگه خواهد داشت.

ولی برای بسیاری افراد، مویس پیش از این حرف ها از خطوط قرمز مد نظرشان عبور کرده است و خسارت های فرا تر از حد تصورشان را به تیم وارد کرده است.

کمتر شنیده می شود که کسی این باور را داشته باشد که مویس به زودی یونایتد را به سمت قهرمانی در مسابقات داخلی و یا اروپایی هدایت می کند و این کار دقیقا چیزی است که شغل وی از او طلب می کند.

در جواب به این صحبت ها تنها دوره ی گذار و سخت بودن زندگی بعد از فرگوسن مطرح می شود ولی سوال ما این است اگر ژوزه مورینیو ، یورگن کلوپ و یا حتی پپ گواردیولا هدایت شیاطین سرخ را بر عهده داشتند آیا این مسئله انقدر ادامه دار می شد؟

و در نهایت شاید بهتر باشد گلیزر ها به فکر زندگی پس از مویس باشند چرا که این بسیار واضح است که حتی اگر مویس توانایی تغییر اوضاع را داشته باشد ، این اتفاق به این زودی ها رخ نخواهد داد. گاهی اوقات این طرز برخورد بیرحمانه در فوتبال مدرن امروزی طعنه آمیز باشد ولی این حقیقتی از اوضاع منچستریونایتد زیر نظر دیوید مویس می باشد.

۰ Comments